لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

سقوط کنترل‌نشده «آشغال» عظیم فضایی چینی به زمین


پرتاب «چانگ ژنگ ۵بی» از جزیره هاینان در جنوب چین
پرتاب «چانگ ژنگ ۵بی» از جزیره هاینان در جنوب چین

یک قطعه عظیم از بدنه راکت فضایی چینی که هفته گذشته، روز ۱۶ اردیبهشت، به مدار زمین فرستاده شده بود در روزهای اخیر به خاطر سقوط کنترل‌نشده‌اش به سوی زمین ایجاد نگرانی کرده و خبرساز شد.

این آشغال فضایی، با ۱۸ تن وزن، در سقوط کنترل‌نشده‌اش به سمت زمین، دیروز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت، از فراز هالیوود در لس‌آنجلس گذشت و سپس مستقیماً از بالای پارک مرکزی شهر نیویورک عبور کرد و دنبال‌کنندگان آن چندین ساعت از محل سقوطش بی‌خبر بودند تا این‌که معلوم شد در آب‌های اقیانوس اطلس سقوط کرده است.

این قطعه عظیم فلزی پیش از سقوط در حال نزدیک شدن به نواکشوت، پایتخت موریتانی بود اما پیش از رسیدن به خشکی در آب‌های روبه‌روی موریتانی به دریا افتاد.

این قطعه، بخش اصلی بدنه راکت «چانگ ژنگ ۵بی» (راهپیمایی طولانی ۵بی) بود که هفته گذشته از جنوب چین به فضا پرتاب شد و نمونه اولیه از یک فضاپیمای بی‌سرنشین را نیز به همراه خود به مدار برد.

بازگشت و برخورد بدون کنترل قطعه‌ای با این ابعاد به زمین طی سه دهه اخیر سابقه نداشته و آخرین مورد از سقوط یک آشغال عظیم فضایی به زمین مربوط به ایستگاه فضایی «سالیوت-۷» شوروی است که در سال ۱۹۹۱ بر فراز آرژانتین وارد زمین شد.

بدنه «چانگ ژنگ ۵بی» (CZ–5B) چهارمین مورد از سقوط نخاله‌های بسیار سنگین فضایی دست‌ساز بشر به زمین است اما همان‌طور که جاناتان مک‌داول، اخترشناس مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین توئیت کرده است هیچ‌کدام مثل «چانگ ژنگ ۵بی» از فراز این تعداد از شهرهای اصلی و مناطق مسکونی بزرگ عبور نکرده بود.

منابع: لایوساینس، فوربز، سی‌ان‌ان، ساینس‌الرت / پ.پ
XS
SM
MD
LG