لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

یک دیپلمات غربی: سفر قاآنی به عراق برای نگه‌داشتن متحدان ایران در قدرت بود


اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران
اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران

یک دیپلمات غربی آشنا به تحولات عراق به خبرگزاری رویترز گفت که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در جریان سفر اخیر خود به بغداد تلاش کرد تا راهی برای باقی ماندن متحدان ایران در قدرت پیدا کند.

گزارش‌های پیشین حاکی از آن بود که سردار قاآنی یک روز پس از انتخابات پارلمانی عراق در سفری اعلام‌نشده وارد بغداد شد، انتخاباتی که بزرگترین پیروز آن ائتلاف به رهبری مقتدی صدر بوده است.

این دیپلمات غربی که نام وی در گزارش خبرگزاری رویترز فاش نشده است، روز سه‌شنبه ۲۰ مهر گفت که آقای قاآنی به محض انتشار نتایج اولیه انتخابات به بغداد سفر کرد.

او افزود: «طبق اطلاعاتی که به ما رسیده است، قاآنی دیروز در نشستی با [گروه‌های شبه‌نظامی شیعه] شرکت کرد. آن‌ها هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند تا بزرگ‌ترین ائتلاف را شکل بدهند، اگرچه این امر با توجه به قدرت صدر بسیار سخت است».

تهران و بغداد هر دو به‌طور رسمی حضور آقای قاآنی در عراق را تکذیب کرده‌اند، اما دو منبع ایرانی در تماس خود با خبرگزاری رویترز این گزارش‌ها را تایید کرده‌اند.

احزاب و گروه‌های مسلح شیعه عراقی تحت حمایت ایران نتایج انتخابات پارلمانی عراق را که به ضرر آن‌ها تمام شده است، محکوم کرده و گفته‌اند که به هیچ عنوان این نتایج را نمی‌پذیرند.

این گروه‌ها دست‌اندرکاران انتخابات را به «دستکاری» و «کلاهبرداری» متهم کرده‌اند.

از میان این گروه‌ها ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری که پیشتر دومین بلوک بزرگ در پارلمان بود، با کاهش شدید، از ۴۸ کرسی به تنها حدود ۱۲ کرسی روبه‌رو شده است.

عراق در ماه‌های آخر سال ۲۰۱۹ صحنه اعتراضات گسترده‌ای علیه فساد و ناکارآمدی حکومت و همچنین دخالت‌های ایران در این کشور بود. حدود ۶۰۰ نفر در جریان آن اعتراضات به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق، مجبور به استعفا شد.

مقامات عراقی و اکثر صاحبنظران معتقدند که کاهش میزان آرا گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران نمادی از ضربه شدید به اعتبار این گروه‌ها به‌دلیل مشارکت در سرکوب اعتراضات مردمی است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که میزان شرکت در انتخابات حدود ۴۱ درصد بوده که نازل‌ترین رقم مشارکت از سال ۲۰۰۳ و سقوط رژیم صدام حسین است.

میزان اندک شرکت رای‌دهندگان در انتخابات سراسری عراق که هدف از برگزاری زودهنگام آن کنار زدن گروه‌های سیاسی و مذهبی حاکم بود نشان می‌دهد که همان گروه‌ها در قدرت باقی خواهند ماند.

با استفاده از گزارش‌های‌ خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG