لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

متروپل؛ مکاتبات منطقه آزاد اروند درباره تخلفات «بی‌پاسخ» مانده بود


عکس مربوط به پیدا شدن جسد یکی از قربانیان ریزش برج متروپل آبادان است.
عکس مربوط به پیدا شدن جسد یکی از قربانیان ریزش برج متروپل آبادان است.

رئیس سازمان منطقه آزاد اروند از فسخ چند قرارداد هلدینگ عبدالباقی در ماه‌‌های گذشته مرتبط با پروژه‌هایی که زمین آن‌ها به نام منطقه آزاد بوده است، خبر داد.

محمدرضا اسکندری شامگاه شنبه، هفتم خرداد با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت که این زمین‌ها در مدیریت قبل (پیش از اسفند ۱۴۰۰) به حسین عبدالباقی، سازنده و مالک برج متروپل، واگذار شده، اما مراحل قانونی آن طی نشده بود.

آقای اسکندری همچنین در دفاع از سازمان منطقه آزاد اروند در مورد پروژه متروپل گفت که در ارتباط با برخی تخلفات با شهرداری آبادان مکاتباتی داشته که هیچ یک از آن‌ها پاسخ به آن‌ها داده نشده و دستگاه قضا نیز به گزارش سازمان منطقه آزاد درباره این تخلفات جوابی نداده است.

حسین عبدالباقی سازنده و مالک برج متروپل، متهم شده که با چراغ سبز مسئولان شهری و زد و بند با مقامات، اقدام به ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی کرده است. در این باره مقام‌های قضایی استان گفته‌اند که شهردار فعلی و دو شهردار قبلی آبادان بازداشت شده‌اند.

درباره دلایل عدم نظارت سازمان منطقه آزاد اروند بر وضعیت برج متروپل، رئیس سازمان منطقه آزاد اروند گفت که با وجود این که مناطق آزاد بر اساس ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه ششم، به‌عنوان «دستگاه اول حاکمیت» معرفی شده، اما دستگاه‌های دیگر تا امروز از این قانون تبعیت نکرده‌اند و در مورد مراحل ساخت برج متروپل هیچ «رونوشتی» به منطقه آزاد ارسال نشده است.

آقای اسکندری همچنین با اشاره به مکاتبات سازمان منطقه آزاد اروند با شهرداری درباره برخی تخلفات گفت که به هیچ‌یک از آن‌ها پاسخ به آن‌ها داده نشده و دستگاه قضا نیز به گزارش سازمان منطقه آزاد درباره این تخلفات جوابی نداده است.

تأکید رئیس سازمان منطقه آزاد اروند بر سکوت دستگاه قضا در مورد گزارش تخلفات در حالی صورت می‌گیرد که مقامات قوه قضاییه در روزهای گذشته بر برخورد شدید با متخلفان حادثه ریزش برج متروپل تأکید کرده‌اند و مسئولان دستگاه‌های اجرایی نیز همواره تلاش می‌کنند که از قبول مسئولیت درباره این حادثه شانه خالی کنند.

در همین حال محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه از اعزام هیئت عالی دادستانی کل به آبادان خبر داده و گفته است که بر اساس مستندات به‌دست رسیده، اظهارنظر قطعی درباره پرونده برج متروپل مشکل است.

هم‌زمان با ادامه عملیات آواربرداری از برج فروریخته متروپل محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شامگاه شنبه اعلام کرده که تا ظهر روز یک‌شنبه امکان دسترسی به اجساد موجود در فروشگاه‌ها و مغازه‌های طبقه همکف برج امکان‌پذیر خواهد بود.

در همین حال با وجود انتشار ویدیوهایی از پیدا شدن یک فرد زنده از زیر آوار در روز شنبه، فرماندار آبادان این خبر را تکذیب کرد و خبرگزاری فارس این ویدیو را مربوط به چهار روز پیش و مرتبط با ماجرای معروف مردی که ادعا کرده بود ۳۰ ساعت زیر آوار بوده، اعلام کرده است.

رئیس هلال احمر خوزستان نیز روز شنبه اعلام کرده بود که هیچ «پالسی» مبنی بر زنده بودن کسی در زیر آوار دریافت نمی‌‌شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایسنا، تسنیم، و رادیوفردا؛ ف.ع./م.ا.
XS
SM
MD
LG