لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

متروپل آبادان دوباره فروریخت، احتمال محبوس ماندن کارگران در زیر آوار


ویرانه‌های ساختمان برج متروپل آبادان
ویرانه‌های ساختمان برج متروپل آبادان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان روز چهارشنبه ۲۳ شهریور از ریزش بخشی از باقی‌مانده ساختمان متروپل آبادان خبر داد و گفت که «احتمال می‌رود یک یا چند نفر از کارگران زیر آوار محبوس شده باشد.»

وحید شعبانی در این باره توضیح داد که «نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مشغول تخریب باقی‌مانده متروپل بودند که متأسفانه بخشی از ساختمان فرو ریخت.» این ریزش از دو نقطه ضلع شرقی و بخش میانی ساختمان رخ داده است.

آقای شعبانی که بر اثر این حادثه چند نفر مجروح شده‌اند و احتمال افزایش شمار مصدومان وجود دارد. او خبر داد که ۵ تیم عملیاتی به همراه آمبولانس و خودروی نجات مشغول آواربرداری هستند و تیم جست‌وجو و نجات با سگ‌های زنده‌یاب از اهواز اعزام و در مسیر آبادان است.

همچنین یک خودرو که در نزدیکی ساختمان متروپل پارک کرده بود بر اثر ریزش آوار تخریب شده است.

ویدئوهای منتشرشده بعد از این حادثه نشان می‌دهد که گرد و خاک این ریزش تا چندصد متریِ ساختمان را پوشانده و جلوی دید و تردد خودروها را گرفته است.

مدیرعامل هلال احمر آبادان مدعی شد که «امروز با وجود رعایت تمام شرایط ایمنی قسمتی از ساختمان فرو ریخت.»

فالح صفایی، معاون زیربنایی و عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند، نیز به خبرگزاری ایرنا گفت که «ریزش دوباره زمانی رخ داد که کارگران در حال کار برای سبک کردن سازه این ساختمان بودند و قسمت جلویی ۱۱ طبقه این ساختمان امروز به طور کامل ریزش کرد.»

نادر نقیبی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی آبادان، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از احتمال باقی ماندن یک کارگر زیر آوار متروپل خبر داده است.

وی همچنین گفت که ریزش بخشی از بقایای ساختمان فرو ریخته متروپل ساعت ۱۷ امروز چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ اتفاق افتاد.

قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را شروع کرده است، در دهه اخیر به مهم‌ترین پیمانکار حوزه‌های عمرانی ایران تبدیل شده است و در بسیاری از پروژه‌های کلان جای شرکت‌های خصوصی را گرفته است.

برج متروپل با وجود هشدارهای پیاپیِ چندماهه درباره عدم استحکام ساختمان به دلیل تخلفات صورت‌گرفته در ساخت آن، روز دوم خرداد امسال به‌‌طور ناگهانی فرو ریخت و ۴۱ نفر را کشت که از میان آن‌ها ۱۶ نفر از جمله کارگران حاضر در ساختمان بودند.

این ساختمان ۹ طبقه تجاری، پزشکی، اداری در فضایی با بیش از شش هزار مترمربع توسط هلدینگ عبدالباقی در سال ۱۳۹۸ ساخته و از سوی استاندار وقت خوزستان افتتاح و به بهره‌برداری رسیده بود.

هنگام فروریختن برج متروپل موضوع فساد و روابط پشت‌پرده ساخت این مجتمع تجاری با مقامات شهری و استانی بارها مطرح شد و مردم آبادان نیز در واکنش به این موضوع تجمعات اعتراضی برگزار کردند، اما این اعتراضات توسط نیروهای امنیتی و نظامی سرکوب شد.

XS
SM
MD
LG