لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

عباس: دیگر هیچ ابتکار آمریکایی را برای صلح قبول نداریم


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی

یک روز بعد از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مخالفت با تصمیم اخیر رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم/بیت‌المقدس به عنوان «پایتخت اسرائیل»، در حالی که واکنش‌های جهانی به این قطعنامه ادامه دارد، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدار با امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، قطعنامه را حمایت جامعه بین‌الملل از آرمان فلسطینیان دانست.

آقای عباس در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون در کاخ الیزه، برای چندمین بار در روزهای اخیر، تأکید کرد که آمریکا با تصمیم اخیر، از مقام میانجی در روند صلح ساقط شده‌است؛ وی افزود «دیگر هیچ ابتکار آمریکایی را برای صلح قبول نداریم».

مجمع عمومی سازمان ملل پنج‌شنبه ۳۰ آذر در یک نشست اضطراری که با حمایت کشورهای عربی و اسلامی برگزار شد، با رای ۱۲۸ عضو از ۱۹۳ عضو سازمان، قطعنامه رد تصمیم آمریکا را تصویب و با هر نوع تغییری در ماهیت بیت‌المقدس مخالفت کرد.

در کنار اسرائیل و آمریکا، هفت عضو دیگر سازمان ملل مانند میکرونزی و پالائو به قطعنامه رای مخالف دادند؛ رای ۳۵ کشور ممتنع بود و ۲۱ کشور نیز مانند اوکراین و میانمار در رای‌گیری مشارکت نکردند.

قطعنامه در حالی به تصویب اکثریت رسید که آمریکا به شیوه‌ای کم‌سابقه تهدید کرد «به خاطر می‌سپارد» کدام کشورها حامی آن بوده یا نبوده‌اند؛ رئیس جمهوری و نماینده آمریکا در سازمان ملل در این رابطه قطع یا کاهش کمک به کشورهای وابسته به کمک آمریکا را مطرح کرده بودند.

اما به گزارش رویترز، محمود عباس که به پاریس سفر کرده‌است، جمعه اول دی در دیدار با امانوئل مکرون در کاخ الیزه تأکید کرد که فلسطینیان در حالی که از حمایت دوباره جامعه بین‌الملل برخوردار شده‌اند، به تلاش برای عضویت کامل در سازمان ملل ادامه می‌دهند.

آقای مکرون نیز در این نشست خبری تأکید کرد که «راهکار تشکیل دو کشور هیچ جایگزینی ندارد» اما گفت که کشورش «در زمان مناسب» و «فارغ از فشار» کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت زیرا این تصمیم در حال حاضر «بی‌اثر» خواهد بود.

با وجود هم‌پیمانی فرانسه با آمریکا و مناسبات نزدیکش با اسرائیل، و در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سه هفته پیش با مکرون در پاریس دیدار کرده بود، این کشور در میان ۱۲۸ عضو سازمان ملل بود که به قطعنامه مخالفت با تغییر در وضعیت بیت‌المقدس رای مثبت داد.

محمود عباس پنج‌شنبه ۳۰ آذر در حالی که در عربستان بسر می‌بُرد، تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را «خط بطلان بر تصمیم ترامپ» در مورد بیت‌المقدس نامید و گفت: «باج‌گیری و ارعاب مانع از تحقق حقوق فلسطینیان نخواهد شد».

آقای عباس در پاریس گفت که او در دو روز اخیر در ریاض با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی در مورد عواقب تصمیم دونالد ترامپ گفت‌وگو کرده بود؛ به گزارش العربیه، ملاقات شامگاه پنجشنبه او با ولیعهد سعودی بعد از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شده بود.

همچنین به گزارش رسانه‌های فلسطینی، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، شامگاه پنج‌شنبه با استقبال از قطعنامه مجمع عمومی آمریکا را به «بلاهت» و «گمراه کردن» جهان متهم کرد و گفت که رأی قاطع کشورها نشان داده‌است «اصول قوی‌تر از منافع هستند».

سازمان جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه خود، قطعنامه مجمع عمومی را نشان انزوای اسرائیل و آمریکا در جامعه بین‌المللی دانست.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که پیشاپیش رای‌گیری پنج‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل، این نهاد بین‌المللی را «خانه دروغ» نامید، در پی تصویب قطعنامه نیز در یک پیام ویدیویی به کشورهای حامی قطعنامه حمله کرد ولی از اینکه به گفته او، «کشورهای زیادی رای موافق ندادند» ابراز خشنودی کرد.

وزارت خارجه اسرائیل نیز پنج‌شنبه شب در بیانیه‌ای مدعی شد که «همه دنیا شریک نمایش سازمان ملل نبودند… و کشورهای زیادی در رای‌گیری سهیم نشده و بسیاری هم رای ممتنع دادند»؛ وزارت خارجه اسرائیل ابراز خرسندی کرد که کشورهای اروپایی در رای دادن خود دو دسته شده بودند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اردن که از ۲۴ سال پیش با اسرائیل پیمان صلح دارد، در بیانیه‌ای تأکید کرد که تصویب قطعنامه مجمع عمومی با اکثریت آرا، «غیرقانونی بودن اقدامات برای تغییر ماهیت قدس را نشان داد»؛ قطعنامه تصویب شده از سوی مصر، کشور عربی دیگری که چهل سال با اسرائیل رابطه کامل دارد، پیشنهاد شده بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز که یکی از کشورهای اصلی حامی برگزاری نشست اضطراری پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل بود، بعد از تصویب قطعنامه، در بیانیه‌ای دولت ترامپ را فرا خواند که «بدون هیچ تأخیری، تصمیم تأسف‌بار در مورد قدس را لغو کند زیرا غیرقانونی بودن تصمیمش محرز شد».

آقای اردوغان که پنج‌شنبه گفته بود: «ترامپ نمی‌تواند با دلارهایش اراده مردم را نیز بخرد»، روز جمعه نیز در نشست حزب عدالت و توسعه در آنکارا گفت: «مجمع عمومی نشان داد که دنیا بزرگ‌تر از پنج کشور (دولت‌های دارنده حق وتو در شورای امنیت) است و دنیا بی‌تردید بزرگ‌تر از یک کشور (آمریکا) است».

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتر، تصویب قطعنامه مخالفت با تصمیم آمریکا را «نه محکم جهانی به تهدید و قلدرمآبی رژیم ترامپ در سازمان ملل متحد» نامیده بود.

غلامعلی خوشرو، نماینده دائم ایران نیز در سازمان ملل، در سخنرانی پنج‌شنبه در نشست مجمع عمومی گفته بود: «تراژدی دردناک و زخم کهنه منطقه ما که از صد سال پیش و با توطئه اعلامیه بالفور آغاز شد، با وعده نامشروع رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت به قدس وارد مرحله جدیدی شده… آمریکا هیچ احترامی برای حقوق مشروع فلسطینیان قائل نیست» اما «قلوب مسلمانان با فلسطینیان خواهد ماند».

به گزارش رسانه‌های ایران، آیت‌الله محمد امامی کاشانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه اول دی در تهران گفت: «این ترامپ خبیث اعلام کرده که می‌خواهد خارج از مرزهایش صلح برپا کند؛ اما شعار دروغ می‌دهد؛ می‌گوید که مقر پایتخت صهیونیسم غیرقانونی در قدس است؛ مگر این کار ممکن است؟ او با این حرف دنیای اسلام را علیه خود بسیج کرده‌است… می‌خواست غلط‌های خود را توجیه کند اما غلطی دیگر روی غلط‌های دیگرش گذاشت… نشان داد که آمریکا ضداسلام بوده‌است… آن هم شورای امنیت که آمریکا در آن جا وتو می‌کند… او ملت خودش را خوار و ذلیل کرد».

به‌نظر می‌رسد که با وجود همه انتقادهای لفظی و رأی مخالف ۱۲۸ کشور به تصمیم دونالد ترامپ، تنها کشور آفریقای جنوبی تصمیم به برداشتن یک گام عملی در مورد اسرائیل گرفته‌است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کنگره حزب حاکم آفریقای جنوبی شامگاه چهارشنبه ۲۹ آذر در نشستی در ژوهانسبورگ تصمیم گرفت که در واکنش به تصمیم آمریکا، سطح مناسبات خود با اسرائیل را کاهش داده و فعالیت سفارت خود در تل‌آویو را نیز فعلاً معلق بگذارد.

در این میان، فلسطینیان جمعه اول دی سومین «آدینه خشم» خود را نسبت به تصمیم دونالد ترامپ در خصوص قدس با حضور در نقاط تماس در برابر نیروهای امنیتی اسرائیل برگزار کرده و همزمان ده‌ها هزار فلسطینی بعد از حضور در نماز جمعه در مسجدالاقصی در شرق بیت‌المقدس، در کوچه‌های اطراف مسجد با نیروهای اسرائیلی درگیر شدند.

همزمان با قدس شرقی و کرانه باختری و غزه، تظاهرات و راهپیمایی اعتراض به آمریکا، روز جمعه در پایتخت‌های چند کشور اسلامی، از جمله اندونزی و مالزی در جریان است؛ در مالزی بلندپایگان حکومتی نیز در تظاهرات شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، یک مقام شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان بررسی کشته شدن ابراهیم ابوثریا معلول فلسطینی ویلچرنشین شده که جمعه گذشته در تظاهرات در برابر حصار مرزی غزه با جنوب اسرائیل، با گلوله سربازان اسرائیلی کشته شد.

ارتش اسرائیل گفته‌است که عملکرد سربازانش را که به کشته شدن این معلول انجامید، در دست تحقیق دارد.

بحران میدانی و چالش سیاسی بر سر اورشلیم/بیت‌المقدس در حالی ادامه یافته که ارزیابی می‌شود مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، که به منطقه رسیده‌است، در روزهای آینده با سفر به اسرائیل و سخنرانی در مجلس این کشور، مورد استقبال گسترده دولت نتانیاهو قرار گیرد.

فلسطینیان گفته‌اند، مایک پنس را در کرانه باختری نپذیرفته و کسی از مقامات حکومت خودگردانی با او دیدار ندارد.

XS
SM
MD
LG