لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

محمود عباس در منزل وزیر دفاع اسرائیل با او دیدار کرد


بنی گانتز و محمود عباس
بنی گانتز و محمود عباس

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل بامداد چهارشنبه هشتم دی ماه اعلام کرد که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دیدار کرده است.

این دیدار شامگاه سه‌شنبه در منزل بنی گانتز در تل آویو برگزار شده است.

این دومین دیدار بنی گانتز و محمود عباس از زمان تشکیل دولت جدید اسرائیل در خردادماه سال جاری است. در شهریور سال جاری وزیر دفاع اسرائیل به شهر رام‌ الله رفته بود و با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرد.

وزارت دفاع اسرائیل با مداد چهارشنبه اعلام کرد، این دیدار دو ساعت و نیم به طول انجامید و در بخشی از آن، محمود عباس و بنی گانتز بدون حضور دیگران با یکدیگر مذاکره کردند.

بنی گانتز که رهبری حزب میانه «آبی- سفید» را نیز بر عهده دارد، قرار است در صورت بقای دولت ائتلاف کنونی، در سال ۲۰۲۳ نخست وزیر اسرائيل شود.

دفتر بنی گانتز در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر دفاع اسرائیل در این دیدار بر علاقه مشترک به تقویت همکاری امنیتی، حفظ ثبات امنیتی و جلوگیری از تروریسم و خشونت تاکید کرد.

طبق این بیانیه، بنی گانتز همچنین به محمود عباس گفت که قصد دارد به پیشبرد «اقدامات اعتمادسازی در زمینه‌های مدنی و اقتصادی» ادامه دهد.

گزارش‌ها حاکی است که حسين الشيخ، مشاور ارشد محمود عباس و ماجد فرج، از مقامات امنیتی فلسطینی نیز در این دیدار حضور داشتند.

حسین الشیخ پس از این دیدار توییتی گفته است که محمود عباس و بنی گانتز در خصوص مسائل سیاسی و همچنین خشونت شهرک‌نشینان گفت‌وگو کردند.

حسین الشیخ نوشته است، در این نشست به اهمیت ایجاد یک افق سیاسی که منجر به راه‌حل سیاسی می‌شود... و همچنین شرایط متشنج در شرایط کنونی به دلیل عملکرد شهرک نشینان پرداخته شد.

تایمز اسرائیل می‌گوید٬ نفتالی بنت٬ نخست وزیر این کشور مخالف از سرگیری مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها است و از دیدار با محمود عباس خودداری کرده است. با این وجود، دولت او متعهد شده است که از تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت کند و اقتصاد آن را تقویت کند و بنی گانتز هدایت این اقدام را به عهده دارد.

طبق این گزارش، بنی گانتز معتقد است که حکومت محمود عباس «تنها جایگزین» برای گروه حماس در کرانه باختری است.

بنی گانتز بعد از نخستین دیدار خود با محمود عباس در شهریور سال جاری گفته بود، اگر تشکیلات خودگردان فلسطین قوی تر باشد، حماس ضعیف تر خواهد شد. زمانی که تشکیلات خودگردان فلسطین توانایی بیشتری برای اجرای نظم داشته باشد، امنیت بیشتری وجود خواهد داشت و ما کمتر تحت فشار قرار خواهیم داشت.

این نخستین دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با یک مقام بلندپایه اسرائیلی در خاک اسرائیل پس از ۱۰ سال است.

محمود عباس در میانه سال ۲۰۰۷ با اهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل، بر سر تعیین نقشه کشور مستقل فلسطین بود اما چند ماه بعد از آن، آقای اولمرت در پی گزارش‌های رسانه‌ای در خصوص ظن فساد در دوران مدیریت دهه‌های گذشته، از نخست وزیری کنار رفت.

محمود عباس سال ۲۰۱۰ نیز با بنیامین نتانیاهو درباره این نقشه دیدار کرد که دیدار او بی‌حاصل بود. آخرین دیدار آقای با مقام‌های اسرائیلی به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد که او با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل دیدار کرد.

به خبرگزاری فارس، یک سخنگوی حماس بامداد چهارشنبه گفته است، دیدار رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وزیر دفاع اسرائیل «از سوی همه میهن‌پرستان [فلسطینی] محکوم و مردود است و از روحیه ملی مردم فلسطین ما منحرف شده است.»

سخنگویان حماس و جهاد اسلامی فلسطین در شهریور ماه نخستین دیدار محمود عباس و بنی گانتز را «خنجر از پشت» به ملت فلسطین دانسته بودند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، تایمز اسرائیل، رادیو فردا و فارس
XS
SM
MD
LG