لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

حکم اعدام عباس دریس، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در دیوان عالی «تایید شد»


عباس دریس، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸
عباس دریس، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸

فرشته تابانیان، وکیل مدافع عباس دریس، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ماهشهر، روز سه‌شنبه ۱۳ تیر از تأیید حکم اعدام موکل خود در دیوان عالی کشور خبر داد.

این وکیل دادگستری در توئیتی نوشت که شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور حکم اعدام عباس دریس را به اتهام محاربه «بدون توجه به ایرادات» تایید کرد.

فرشته تابانیان اضافه کرد: «از این حکم اعاده دارسی خواهم کرد. متاسفانه حتی این حکم به من ابلاغ نشد و من از طریق ابلاغ استحضاری شعبه اول دادگاه انقلاب ماهشهر متوجه شدم.»

عباس دریس در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ به همراه برادر خود محسن دریس در ماهشهر بازداشت و به «محاربه، اخلال در نظم و مشارکت در قتل یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی موسوم به نوپو» متهم شد.

مقامات قضایی ایران اواسط آذرماه جاری بدون ارائه «هیچ سند اداری» از صدور حکم اعدام برای عباس دریس خبر دادند.

دادگاه انقلاب بر اساس اعترافات آقای دریس مبنی بر تیراندازی و کشتن یک مامور نیروی انتظامی او را به اعدام و برادر او را به اتهام «شرکت در قتل» به حبس ابد محکوم کرده است.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر پیشتر اعلام کرده‌ بودند که «اعترافات تلويزيونى دروغين» آقای دریس «تحت فشار و شكنجه» گرفته شده است.

ماهشهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن از کانون‌های اصلی اعتراضات آبان ۹۸ بود که تا امروز روایت‌های متعددی از شدت سرکوب در آن، به‌خصوص به رگبار بستن معترضان در نیزارها، منتشر شده است.

شدت سرکوب در ماهشهر به گونه‌ای بود که بر پایه برخی روایت‌ها، مانند گزارش نیویورک‌تایمز، بین ۴۰ تا ۱۰۰ نفر در این شهر و شهرک‌های حاشیه‌ای آن کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل ۲۵ آبان سال جاری با انتشار اطلاعیه‌ای جدید شمار قربانیان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ را که مستند کرده است به ۳۲۴ نفر افزایش داد که ۲۰ مورد بیشتر از گزارش‌های پیشین این سازمان است.

خبرگزاری رویترز دی‌ماه سال ۱۳۹۸ در گزارشی بر اساس منابع خود شمار کشته‌ها اعتراضات آبان ۹۸ را حدود ۱۵۰۰ نفر ارزیابی کرده بود.

XS
SM
MD
LG