لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

پاسخ ایران به امارات: مذاکره سیاسی یگانه راه‌ حل مشکلات منطقه‌ای است


عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید جمهوری اسلامی «مذاکره سیاسی» را «یگانه» راه حل مشکلات منطقه می‌داند و از همه «توان خود» برای ایجاد این فضا استفاده می‌کند.

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه، ۲۲ آبان، گزارش کرد که عباس موسوی این سخنان را درباره درخواست اخیر یک مقام رسمی امارات متحده عربی از ایران برای کاهش تنش‌ در منطقه بیان کرده است.

اظهار نظر رسمی سخنگوی این وزارتخانه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که معاون وزیر خارجه ایران هم از «دیدارهایی با مقامات اماراتی» خبر داده بود.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، روز ۱۹ آبان‌ماه از ایران خواست برای کاهش تنش‌ در منطقه و کمک به احیای اقتصاد ملی خود با قدرت‌های بزرگ جهانی و کشورهای منطقه خلیج فارس وارد مذاکره شود.

آقای قرقاش در سخنرانی تازه خود در ابوظبی تأکید کرد که افزایش تنش‌ها در این زمینه به نفع هیچ‌کس نیست و «ما کاملاً بر این عقیده‌ایم که هنوز فضا برای دیپلماسی جمعی موفقیت‌آمیز» وجود دارد.


در چند ماه گذشته تنش‌ در منطقه خلیج فارس به‌ دنبال حمله به چند نفتکش در سواحل امارات و تاسیسات نفتی عربستان سعودی تشدید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه در پاسخ به مقام اماراتی گفت که جمهوری اسلامی «همواره بر اهمیت گفت‌وگو و مذاکره سیاسی به عنوان تنها راه حل مشکلات و مسائل منطقه تاکید داشته و از همه توان خود برای ایجاد فضای گفت‌وگو بین کشورهای منطقه استفاده و در این عرصه پیش‌قدم بوده است.»

آقای موسوی، پیشنهاد تشکیل «مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای» و «پیمان عدم تجاوز» و رونمایی از «پویش صلح هرمز» در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل توسط حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، را نیز به عنوان نمونه‌های «تلاش» ایران در این زمینه عنوان کرده است.

وی به طور ویژه بر «پویش صلح هرمز» تاکید کرده و از کشورهای منطقه خواسته با پذیرش آن «ریشه اختلافات در این منطقه را بخشکانند و در راستای حل بحران‌های منطقه گام‌های عملی، جدی و موثر بردارند.»

اما اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با بخش عربی شبکه روسی آر‌تی اذعان کرد با آن که ایران برای حل مشکلات منطقه خاورمیانه، پیشنهاد راه‌اندازی مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را مطرح کرد، ولی «متاسفانه از آن خیلی استقبال نشد».

به گفته آقای عراقچی، عربستان سعودی نیز به پیام حسن روحانی برای پادشاه این کشور «پاسخ مثبتی» نداده و تماس‌های ایران و عربستان تنها درباره مسئله حج بوده است.

وی در عین حال درباره گفت‌و‌گو با مقام‌های اماراتی گفت: «دیدارهایی با مقامات و مسئولان امارتی انجام دادیم و ما معتقدیم که به تفاهم بهتری خواهیم رسید.»

در همین زمینه جان راکولتا، سفیر جدید آمریکا در امارات متحده عربی، روز دوشنبه هفته جاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که آمریکا و امارات در «روش‌‌» تقابل با ایران «اختلاف نظر» دارند.

او در عین حال تاکید کرد که آمریکا و امارات در زمینه «ادامه کارزار فشار حداکثری» علیه تهران «هم‌نظر» هستند.

آن‌ طور که وی خبر داده، واشینگتن «در حال همکاری‌های نزدیک با امارات» است تا ایران را «متقاعد کنیم که تنها راه، راه حل سیاسی است و در دنیای امروز جایی برای خشونت وجود ندارد».

اختلافات ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر بزرگ منطقه‌ای در سال‌های اخیر شدت یافته و وارد مرحله جنگ نیابتی شده است.

در پی وقوع گام چهارم تهران در زمینه عدول از تعهدات هسته‌ای در برجام، عربستان آن را «فریبکاری» ایران درباره برنامه اتمی‌اش خواند و محکوم کرد.

عربستان می‌گوید که نگران وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است و پیش از این اعلام کرده بود که در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، این کشور نیز به دنبال ساخت جنگ‌افزار اتمی خواهد رفت.

ایران هرگونه تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای را رد کرده است.

منابع: خبرگزاری‌های مهر و آسوشیتدپرس، رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG