لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

محمود عباس خواستار حمایت روسیه از تشکیلات خودگران فلسطینی شد


روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشته متوسل شدن محمود عباس به آقای پوتین نشان این نیز هست که تشکیلات خودگردانی از اتحادیه اروپا ناامید شده است (عکس از آرشیو)
روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشته متوسل شدن محمود عباس به آقای پوتین نشان این نیز هست که تشکیلات خودگردانی از اتحادیه اروپا ناامید شده است (عکس از آرشیو)

با افزایش ارزیابی‌ها در باره احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطینی، محمود عباس، رییس این حکومت، از ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، درخواست یاری کرده است.

این در حالی است که آمریکا بار دیگر تاکید کرده که طرح دولت دونالد ترامپ برای صلح اسرائیلی و فلسطینی به زودی ارائه خواهد شد.

به گزارش «وفا»، خبرگزاری رسمی فلسطینی از رام‌الله، آقای عباس پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت در دیدار با آگانین رشیدوویچ، نماینده ارشد روسیه در سرزمین‌های فلسطینی، تاکید کرد که بنیه مالی حکومت خودگردانی بشدت متزلزل شده و دولت فلسطینی در پرداخت حقوق کارمندان و تامین نیازهای اساسی مردم خود درمانده است.

نبیل ابو ردینه، مقام ارشد تشکیلات فلسطینی، به خبرگزاری «وفا» گفت، آقای عباس در این دیدار خواهان مداخله ولادیمیر پوتین شد تا اسرائیل همه پولی را که از مالیات فلسطینیان توقیف کرده، آزاد کند.

آقای پوتین با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مناسبات نزدیکی دارد و آن‌دو بیش از ده بار در سه سال اخیر دیدار کرده‌اند اما معلوم نیست که رهبر روسیه بتواند دولت اسرائیل را به تغییر رویه در قبال فلسطینیان متقاعد کند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، متوسل شدن محمود عباس به آقای پوتین نشان این نیز هست که تشکیلات خودگردانی از اتحادیه اروپا ناامید شده و اقدامات کشورهای اروپا را برای ایجاد فشار بر اسرائیل ناکام دانسته است.

یوهانس هان، کمیسر عالی اتحادیه اروپا، گفته است که این اتحادیه آماده همکاری با تشکیلات خودگردانی برای رفع نیازهای آن است اما اتحادیه اروپا سیستم مالی حکومت فلسطینی را که به خانواده‌های مهاجمان فلسطینی پول می‌دهد، قبول ندارد.

رسانه‌های اسرائیلی پنجشنبه فاش کردند که حکومت آقای عباس مبالغی را که دولت اسرائیل از محل مالیات توقیف شده فلسطینیان به حساب تشکیلات خودگردانی واریز کرده بود، به اسرائیل پس داده تا ثابت کند که حتی در وضعیت شرایط وخیم مالی‌اش نیز حاضر به پذیرش شروط اسرائیل نیست.

اسرائیل از آغاز برپایی تشکیلات خودگردانی پول مالیات محل‌های کسب و کار فلسطینیان و واردات و صادرات آنها را ضبط می‌کند ولی موظف است آن‌ را در اختیار حکومت فلسطینی بگذارد.

دولت اسرائیل از چند ماه پیش با این درخواست که تشکیلات خودگردانی باید پرداخت مستمری به خانواده‌های فلسطینیانِ دخیل در حملات به اسرائیلیان را قطع کند، پول یاد شده را توقیف کرده است.

با وجود این، رسانه‌های اسرائیل فاش کردند که دولت نتانیاهو از بیم فروپاشی تشکیلات خودگردانی، بخشی از پول توقیف شده را به حساب‌ این حکومت واریز کرده ولی بعد از چند روز، مقامات فلسطینی این پول را به اسرائیل مسترد کردند.

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد وضعیت وخیم زندگی در کرانه باختری و غزه را از زوایای گوناگون بررسی کرده و بعید ندانسته که با از بین رفتن تشکیلات خودگردانی، شرایط معیشتی ساکنان اراضی فلسطینی نشین بحرانی‌تر شود و در نتیجه آن، خشونت‌های متقابل تشدید شود.

در خواست کوشنر از اسرائیل

در این میان، جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، اسرائیل را فرا خواند «پیش از هر اقدامی در مورد شهرک‌های یهودی‌نشین، طرح صلح آمریکا را عمیقا مطالعه کند».

اشاره تلویحی آقای کوشنر به «قول» ماه گذشته بنیامین نتانیاهو به حامیان راست‌گرایش در خصوص منضم کردن شهرک‌های بزرگ یهودی نشین کرانه باختری به خاک اسرائیل، پس از تشکیل دولت بعدی‌اش بود.

به گزارش رویترز، آقای کوشنر پنجشنبه در اندیشکده مطالعات خاورمیانه واشینگتن گفت، طرح صلحی که دولت دونالد ترامپ تنظیم کرده، برنامه‌ای «واقع‌گرایانه» است که با این نگاه تهیه شده که بیماری را درمان کند نه این‌که تنها نشانه‌های بیماری را از بین ببرد.

جرد کوشنر که برای تهیه این طرح بارها به اسرائیل و مناطق فلسطینی سفر کرده بود، افزود، این طرح «یک نقطه شروع خوب» برای حل نزاع اسرائیل و فلسطینیان است که در صورت موفقیت، زندگی فلسطینیان را بهبود می‌دهد و امنیت اسرائیل را بیش‌تر تامین می‌کند.

این مقام ارشد آمریکایی در همین حال گفت، اورشلیم «پایتخت اسرائیل است و اصلا جای سئوالی در این باره وجود ندارد».

تشکیلات خودگردان فلسطینی که در پی تصمیم ۱۷ ماه پیش آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل مناسبات خود با واشینگتن را قطع کرده، طرح صلح آمریکایی را پیش از رونمایی آن رد کرده است؛ آقای عباس گفته است نمی‌خواهد به عنوان یک خائن به آرمان فلسطینی‌ها بمیرد.

جرد کوشنر پنجشنبه گفت، پاسخ رد فلسطینی‌ها به این طرح، «قبل از آنکه جزییات آن را دیده باشند، تاسف آور است و اگر سران فلسطینی به مردم خود اهمیت می‌داند، این طرح را با نگاه دیگری می‌نگریستند».

طرح صلح آمریکا که دونالد ترامپ آن را پیشاپیش «معاهده قرن» نامیده، در پایان ماه رمضان و پس از آنکه بنیامین نتانیاهو نیز توانسته باشد دولت جدید خود را تشکیل داده باشد، معرفی خواهد شد.

سفیر فرانسه در آمریکا در روزهای گذشته گفته بود «جرد کوشنر مانند یک معامله‌گر املاک به این نزاع تاریخی نگاه کرده و به تاریخ واقف نیست» و «بیش از حد حامی اسرائیل است».

به گفته سفیر فرانسه، آقای کوشنر از یاد برده که «اگر به فلسطینیان پیشنهاد کنید که بین تسلیم یا خودکشی یکی را انتخاب کنند، آنها خودکشی را انتخاب می‌کنند؛ کسی مانند کوشنر این را درک نمی‌کند».

XS
SM
MD
LG