لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

خبرهای کوتاه

مولوی عبدالمجید مرادزهی از بازداشتگاهی در زاهدان «به مشهد منتقل شد»

مولوی عبدالمجید مرادزهی
مولوی عبدالمجید مرادزهی

رسانه‌های حقوق بشری سیستان و بلوچستان گزارش دادند که مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان، از بازداشتگاه امنیتی زاهدان به زندانی در مشهد منتقل شده است.

کانال حال وش که خبرهای حقوق بشری مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، نوشت که امروز ۱۱بهمن ماه ۱۴۰۱، مولوی عبدالمجید مرادزهی «یک روز پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی به مشهد منتقل شد».

گزارش‌ها حاکی است که مولوی عبدالمجید مرادزهی روز گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، به همراهان این روحانی اهل سنت گفته شده که وضعیت او را «از دادگاه ویژه روحانیت» پیگیری کنند.

خبرگزاری حکومتی ایرنا نیز شامگاه دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه ضمن تایید بازداشت آقای مرادزهی او را به «تشویش اذهان عمومی، ارتباطات متعدد با افراد و رسانه‌های بیگانه و تحریف افکار عمومی» متهم کرد.

مولوی عبدالمجید مرادزهی روز ۲۹ دی در گفت‌و‌گو با رادیو فردا ضمن تایید جو امنیتی حاکم در زاهدان و استقرار ایست‌های بازرسی گفته بود که پس از انتصاب احمدرضا رادان به فرماندهی نیروی انتظامی، «می‌خواهند ایجاد رعب و وحشت کنند».

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

بازداشت چهار مرد به اتهام ربودن «یسنا»؛ پلیس می‌گوید دو متهم «اقرار» کردند

یسنا دیدار، دختر ۴ ساله، بعد از پنج روز جست‌وجو پیدا شد
یسنا دیدار، دختر ۴ ساله، بعد از پنج روز جست‌وجو پیدا شد

دادستان شهرستان کلاله در استان گلستان اعلام کرد که چهار «متهم اصلی» پرونده مفقود شدن یسنا دیدار، دختر چهار ساله اهل روستایی در اطراف این شهر، دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوۀ قضاییه، روز شنبه ۱۵ اردیبهشت، از قول جواد میردوستی، دادستان کلاله، نوشت متهمان اصلی ربودن «یسنا» چهار مرد هستند که یکی از آنها پس از بازجویی با صدور قرار بازداشت موقت، راهی زندان شد.

یسنا دیدار، کودک گمشدهٔ روستای «یلی بدراق» بخش «پیشکمر» شهرستان کلاله پس از پنج روز جست‌و‌جو، در زمین‌های کشاورزی همین روستا توسط امدادگران زنده پیدا شد.

به گفته دادستان کلاله، سه متهم دیگر این پرونده فعلا در پلیس آگاهی برای بازجویی تحت نظر هستند و انگیزه متهمان از ربودن این کودک پس از تکمیل تحقیقات، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از فرمانده انتظامی گلستان از اقرار دو عامل اصلی ربوده شدن «یسنا» به بزه ارتکابی خود خبر داد اما به جزئیات بیشتر اشاره نکرد.

او گفته یکی از «مجرمانِ متواری» در شهرستان دیگری دستگیر شده است.

این دختر چهار ساله روز یکشنبه نهم اردیبهشت زمانی که همراه مادرش به زمین‌های کشاورزی اطراف روستای «یلی بدراق» کلاله رفته بود، ناپدید شد.

به دنبال این اتفاق، جست‌وجوی گسترده‌ای با کمک مردم محلی آغاز شد و روند جست‌وجو در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشت.

کاهش قابل توجه صادرات ایران به آفریقا و کشورهای «هم‌پیمان» در آمریکای لاتین

به‌رغم سفر ابراهیم رئیسی به ونزوئلا، صادرات ایران به این کشور ۶۴ درصد افت کرده است
به‌رغم سفر ابراهیم رئیسی به ونزوئلا، صادرات ایران به این کشور ۶۴ درصد افت کرده است

آمارهای جدید اتاق بازرگانی ایران از جزئیات تجارت ایران با کشورهای خارجی نشان می‌دهد به رغم سفرهای سال گذشته ابراهیم رئیسی به آفریقا و کشورهای «هم‌پیمان» در آمریکای لاتین، صادرات ایران به این مجموعه و همچنین سوریه به شدت سقوط کرده است.

ابراهیم رئیسی خرداد پارسال طی سفری به کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا، ۳۵ سند همکاری برای توسعه روابط تجاری امضا کرد، اما آمارهای اتاق بازرگانی نشان می‌دهد پارسال صادرات ایران به کوبا و نیکاراگوئه «صفر» بوده و صادرات ایران به ونزوئلا نیز با افتی ۶۴ درصدی به ۴۲ میلیون دلار سقوط کرده است.

سفر رئیسی به سه کشور آمریکای جنوبی که جمهوری اسلامی آنها را «هم‌پیمان» خود می‌داند، نه تنها باعث رشد صادرات ایران به این کشورها نشده، بلکه برای اولین بار تراز تجاری ایران با این سه کشور نیز منفی شده است.

ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ میلیون دلار واردات از کوبا و ونزوئلا داشت؛ اما پارسال این رقم به ۵۸ میلیون دلار افزایش یافت. ایران وارداتی از نیکاراگوئه نداشته است.

در حالی که جمهوری اسلامی این سه کشور را هم‌پیمان خود در برابر آمریکا می‌خواند، صادرات ایالات متحده به این سه کشور در سال گذشته میلادی حدود ۵.۳ میلیارد دلار و وارداتش از آنها حدود ۸.۴ میلیارد دلار بوده است؛ به عبارتی تجارت دوجانبه آمریکا با این کشورها تقریبا ۱۴۰ برابر تجارت ایران با آنها است.

جزئیات آمارهای اتاق بازرگانی همچنین نشان می‌دهد پارسال صادرات ایران به سوریه نسبت به سال ۱۴۰۱ تقریبا نصف شده و به زیر ۱۴۰ میلیون دلار رسیده است.

ایران پارسال ۳۵ میلیون دلار نیز واردات از سوریه داشته که ۲۳ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ است.

ابراهیم رئیسی خرداد پارسال نیز به سه کشور آفریقایی اوگاندا، کنیا و زیمبابوه سفر کرد.

آمارهای اتاق بازرگانی نشان می‌دهد در سال گذشته خورشیدی کل صادرات ایران به زیمبابوه کمتر از ۵ هزار دلار، به اوگاندا یک میلیون دلار و به کنیا صفر بوده است.

ایران در سال ۱۴۰۱ نیز تنها ۱.۵ میلیون دلار صادرات به این سه کشور فقیر آفریقایی داشت که باز هم بیشتر از پارسال بود.

صادق خان برای سومین‌ بار شهردار لندن شد

صادق خان،‌ شهردار لندن
صادق خان،‌ شهردار لندن

صادق خان، شهردار کنونی لندن، موفق شد با کسب نزدیک به ۴۴ درصد آرا برای سومین دوره پیاپی در شهرداری پایتخت بریتانیا باقی بماند.

به گزارش رویترز، سوزان هال، از حزب محافظه‌کار و رقیب اصلی او ۳۳ درصد آرا را از آن خود کرد.

انتخاب آقای خان در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به عنوان شهردار لندن در حالی است که حزب محافظه‌کار و بخشی از افکار عمومی به دلیل مسائلی چون افزایش جنایات به ویژه با چاقو و اخذ عوارش روزانه از خودروهای قدیمی در این شهر، او را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده است.

هرچند که او اقدامات قاطعی برای مقابله با آلودگی هوای لندن انجام داده که یکی از آنها تشویق برای استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه است.

صادق خان که تبار پاکستانی دارد از سال ۲۰۱۶ به عنوان نخستین شهردار لندن انتخاب شد و جای بوریس جانسون، شهردار محافظه‌کار، را گرفت که چند سال بعد به نخست‌وزیری بریتانیا رسید.

صادق خان فرزند یک راننده اتوبوس و یک خیاط پاکستانی است که در یک آپارتمان سه خوابه با هفت خواهر و برادر در جنوب لندن بزرگ شد.

آقای خان که تحصیلکرده رشته حقوق است، پیش از آنکه در سال ۲۰۰۵ به عضویت در حزب چپ میانه کارگر درآید، یک وکیل حقوق بشر بود.

دوران شهرداری صادق خان تحت‌الشعاع برخی بحران‌ها قرار گرفت؛ ابتدا جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا که صنعت پر رونق خدمات مالی لندن را تضعیف کرد و سپس همه‌گیری کووید ۱۹ که منجر به بحران هزینه‌های زندگی شد.

شهردار ۵۳ ساله لندن پس از انتخاب برای بار سوم، متعهد شده است که مسکن اجتماعی بیشتری بسازد و با دولت ملی کارگری آینده همکاری کند تا ظرفیت پلیس را افزایش دهد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب کارگر در انتخابات سراسری بعدی پیروز خواهد شد و با به قدرت رسیدن کی‌یر استارمر، رهبر این حزب، ۱۴ سال حکومت حزب محافظه‌کار در بریتانیا پایان می‌یابد.

حزب‌ محافظه‌کار در انتخابات شوراهای محلی نیز شکست بزرگی را متحمل شد و شهرداری چند شهر مهم را نیز از دست داد.

کوین اسپیسی اتهام‌های جدید مطرح‌شده علیه خود در یک مستند بریتانیایی را رد کرد

کوین اسپیسی
کوین اسپیسی

کوین اسپیسی، بازیگر شناخته شده بریتانیایی و برنده جایزه اسکار، اتهامات جدید مطرح شده در مستند «اسپیسی بدون نقاب» را که از سوی چند مرد و در رابطه با «رفتار ناشایست» او مطرح شده است، رد کرد.

او در گفت‌وگویی آنلاین با «دن ووتون»، روزنامه‌نگار بریتانیایی، با عنوان «کوین اسپیسی؛ حق پاسخگویی» که جمعه ۱۴ اردیبهشت در کانال یوتیوب آقای ووتن منتشرشد، گفته است که هرگز کارغیرقانونی انجام نداده و اذعان کرده که پس از تبرئه شدن از اتهامات جنایی در دادگاه لندن در سال گذشته، تقلا کرده حرفه خود به عنوان بازیگر را احیا کند.

مستند دو قسمتی «اسپیسی بدون نقاب»، مجموعه‌ای است که به سفارش «کانال ۴» بریتانیا ساخته شده و قرار است هفدهم و هجدهم اردیبهشت از این کانال پخش شود.

در این مستند با چندین مرد مصاحبه شده که در دادگاه بریتانیا حضور نداشتند و برای نخستین بار ادعاهایی علیه کوین اسپیسی مطرح می‌کنند.

کوین اسپیسی نیز در مصاحبه با دن ووتون فاش کرده که این مستند، شامل شهادت چند مرد درباره رویدادهای است که بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۳ روی داده است.

آقای اسپیسی در مصاحبه اخیرش می‌گوید: «این‌گونه ادعاها برای من قابل تحمل نیست؛ من اجازه نمی‌دهم که بدون فرصت دفاع از خود، مورد حمله بی‌اساس قرار بگیرم.»

او همچنین گفته که «مسئولیت کامل رفتار گذشته و اَعمال خود را برعهده می‌گیرد، اما نمی‌تواند و نمی‌خواهد از کسانی که درباره او دروغ بافته یا داستان‌های اغراق‌آمیز ساخته، عذرخواهی کند».

او همچنین تاکید کرده که هرگز به کسی نگفته که اگر به او «لطف جنسی» کند، در حرفه اش به شخص کمک خواهد کرد.

این بازیگر شناخته شده پیشتر در حساب کاربری ایکس (توئیتر سابق) خود چندین بار از «کانال ۴» بریتانیا خواسته بود که پیش از پخش مستند، به او فرصت دهد تا به اتهاماتی که در مستند «اسپیسی بدون نقاب»، علیه او مطرح شده پاسخ دهد اما به گفته آقای اسپیسی «کانال ۴» این درخواست را رد کرد.

هیات منصفه دادگاهی در لندن چهارم مرداد ۱۴۰۲ کوین اسپیسی، بازیگر سرشناس آمریکایی، را از تمام اتهامات مربوط به تعرض جنسی به چهار مرد که به ۲۰ سال پیش برمی‌گشت، تبرئه کرد.

این دومین پیروزی آقای اسپیسی در دادگاه از یک سال پیش از آن بود، چون پیش از آن او از یک دادخواست ۴۰ میلیون دلاری در نیویورک که توسط آنتونی رپ، بازیگر۵۲ ساله سریال «پیشتازان فضا: اکتشاف» مطرح شده بود، جان سالم به در برده بود.

او در مصاحبه اخیر خود گفته است که پس از تبرئه شدن از تمام اتهامات جنایی، تقلا کرده است تا دوباره سر کار برگردد.

حرفه بازیگری کوین اسپیسی بازیگر ۶۵ ساله هالیوود که برای دو فیلم «مظنونین همیشگی» و «زیبای آمریکایی» جایزه اسکار را دریافت کرده از سال ۲۰۱۷، در اوایل جنبش «می‌تو» با نخستین اتهامات مربوط به آزار جنسی تحت تاثیر قرار گرفت.

این اتهامات موجب شد نقش اصلی سریال پربیننده «خانه پوشالی» شبکه نتفلیکس را از دست بدهد. او همچنین از فیلم «همه پول‌های جهان» ساخته ریدلی اسکات حذف شد و با فیلمبرداری دوباره، کریستوفر پلامر نقش او را بازی کرد.

آقای اسپیسی گفته که این تجربه و اتهامات مطرح شده علیه او برای او مانند «حبس ابد» بوده است.

نماینده آلمانی پارلمان اروپا حین تبلیغات انتخاباتی مورد ضرب و جرح قرار گرفت

ماتیاس اِکه باید تخت عمل جراحی قرار بگیرد
ماتیاس اِکه باید تخت عمل جراحی قرار بگیرد

مقام‌های آلمان از ضرب و جرح شدید یکی از اعضای حزب حاکم سوسیال دموکرات این کشور که عضو پارلمان اروپا نیز هست، خبر داده‌اند.

رسانه‌های آلمان می‌گویند ماتیاس اِکه عصر روز شنبه همراه با تیم کارزار انتخاباتی خود برای انتخابات پارلمان اروپا، حین نصب پوستر در شهر درسدن ایالت زاکسن آلمان از سوی چند فرد ناشناس مورد حمله قرار گرفته است.

روزنامه «بیلد» آلمان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت از قول هنینگ هومان رهبر حزب سوسیال دموکرات در ایالت زاکسن گزارش داده که آقای اِکه ۴۱ ساله، دچار شکستگی استخوان شده و به بیمارستان منتقل شده است.

این گزارش می‌افزاید قرار است او تحت عمل جراحی قرار بگیرد و تا دست کم یک هفته در بیمارستان خواهد بود.

نانسی فایزر وزیر کشور آلمان و هم‌حزبی آقای اِکه با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفته است اگر ثابت شود این حمله با انگیزه سیاسی بوده است، نشان دهنده «حمله جدی به دموکراسی» است.

خانم فایزر در ادامه تصریح کرد که «ما بُعد جدیدی از خشونت ضد دموکراتیک را تجربه می‌کنیم».

روزنامه بیلد گزارش داده است که یک نامزد دیگر از حزب «سبز» آلمان نیز درست پیش از حمله به آقای اِکه مورد ضرب و شتم افراد نامعلوم قرار گرفته، اما شدت جراحات به حدی نبوده که در بیمارستان بستری شود.

آقای هومان تلویحا جناح راست افراطی را به این حملات متهم کرد و گفت: «سلسله حملات اراذل و اوباش به نامزدهای انتخاباتی احزاب دموکراتیک، حمله به پایه‌های دموکراسی ماست.»

حزب دموکرات آلمان نیز با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفته است که «خشونت و ارعاب علیه دموکرات‌ها ابزار فاشیست است».

احزاب حاکم و اپوزیسیون می‌گویند اعضا و حامیان آنها با موجی از حملات فیزیکی و لفظی مواجه شده و از پلیس خواسته‌اند تا حفاظت از جان سیاستمداران و تجمعات انتخاباتی را تشدید کند.

حزب سوسیال دموکراتِ‌ اولاف شولتز صدر اعظم آلمان، کارزار رسمی مبارزات انتخاباتی برای پارلمان اروپایی را از هامبورگ، شهری که پیشتر آقای شولتز شهردار آن بود، آغاز کرده است.

قرار است انتخابات پارلمان اروپا ۹ ژوئن، حدود پنج هفته دیگر برگزار شود.

رؤیا ذاکری، زندانی سیاسی، به بیمارستان اعصاب و روان رازی تبریز منتقل شد

نهادهای امنیتی و قضائی پیش از این نیز سابقه بستری کردن مخالفان جمهوری اسلامی در بیمارستان اعصاب و روان را دارند
نهادهای امنیتی و قضائی پیش از این نیز سابقه بستری کردن مخالفان جمهوری اسلامی در بیمارستان اعصاب و روان را دارند

رؤیا ذاکری، زندانی سیاسی که در حال گذراندن دوران حبس خود در زندان مرکزی تبریز بود، از ۱۱ فروردین «با تصمیم مقامات امنیتی» به بیمارستان اعصاب و روان رازی منتقل شده است.

سینا یوسفی، وکیل دادگستری، روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئيتر سابق) نوشت: «به خاطر تحت نظر قرار گرفتن در بخش بوعلی امکان باخبر شدن از وضعیت ایشان عملا ناممکن شده است.»‌

آقای یوسفی با بیان اینکه در دوران شوروی سابق «فرستادن به آسایشگاه روانی» برای مجازات استفاده می‌شد، اعلام کرد: «جمهوری اسلامی می‌خواهد از مجازات‌های دوران شوروی سابق برای سرکوب مخالفان استفاده کند.»‌

این وکیل دادگستری در انتها با اشاره به اینکه از روند دادرسی پروندهٔ این زندانی سیاسی «هیچ اطلاعی در دسترس نیست» گفت: «با توجه به سابقه‌ای که در سرکوب مخالفان این‌چنینی وجود دارد، جان او در خطر است.»

رویا ذاکری که در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به «دختر تبریز» شهرت دارد، آذرماه سال گذشته نیز در ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که نهادهای امنیتی تاکنون سه مرتبه او را در بیمارستان اعصاب و روان بستری کرده و تلاش دارند او را بیمار روانی جلوه دهند.

خانم ذاکری در این ویدئو گفته بود: «پس از آن که در اعتراضات مردمی پارسال کاغذی را با شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه در دست گرفتم و به جلوی دانشگاه تبریز رفتم، در حمله پلیس، بازداشت و پس از آن سه بار با دستور قاضی، در بیمارستان روانی رازی بستری شدم.»

نهادهای امنیتی و قضائی پیش از این نیز سابقه بستری کردن مخالفان جمهوری اسلامی در بیمارستان اعصاب و روان را داشته‌اند.

در همین زمینه سامان صیدی (یاسین) خواننده معترض و زندانی سیاسی، برای دومین بار به بیمارستان روانپزشکی امین آباد شهر ری منتقل شده بود.

ادامه بارندگی در ایران؛ آماده‌باش نیروهای امدادی و تشکیل ستاد بحران در استان‌ها

جاری‌ شدن آب در خیابان‌های کرمانشاه پس از بارندگی شدید در این استان
جاری‌ شدن آب در خیابان‌های کرمانشاه پس از بارندگی شدید در این استان

سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرد به‌ دلیل تداوم بارش، ستادهای آمادگی بحران در چندین استان‌ تشکیل شده و نیروهای امدادی در مناطق شمالی، غربی و شمال غرب کشور در حالت آماده‌باش هستند.

حسین ظفری، سخنگوی این سازمان، روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در تشریح آخرین وضعیت استان‌های سیل‌زده گفت که شب گذشته بارش‌های شدیدی در استان‌های غربی و جنوبی کشور داشتیم، به‌ طوری که در استان خوزستان و شهر دزفول میزان بارش به ۱۲۷ میلیمتر رسید.

به گفته او، در ایلام، خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری، راه‌های عشایری «آسیب جدی» دیده‌اند و تعدادی دام نیز تلف شده‌اند، اما تداوم بارندگی تلفات جانی بر جا نگذاشته‌ است.

این مقام سازمان مدیریت بحران ایران در عین حال اضافه کرد که در حال حاضر، همه راه‌های اصلی کشور «باز است» و برق که در شهر معمولان استان لرستان قطع شده بود، وصل شده و در اهواز و ایلام و چهارمحال و بختیاری، افرادی که خانه‌هایشان دچار آب‌گرفتگی شده بود یا در محاصره سیلاب بودند، به مناطق امن منتقل شدند.

گزارش‌های شب گذشته خبرگزاری‌ها در ایران حاکی از بارش شدید همراه با رعد و برق و باد در اهواز بود که موجب جاری شدن آب در سطح معابر و اختلال در تردد شهروندان و غافلگیری آنها شد.

آن‌ طور که صابر علیدادی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اعلام کرده، میزان بارندگی اهواز «در حدود ۳۰ دقیقه و حدود ۳۰ میلی‌متر بوده که این عدد بسیار بالاست».

رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «توفان و بارندگی‌های اخیر که می‌توان گفت در تاریخ خوزستان بی‌سابقه بوده، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.»

مسعود اسدی افزوده که به بیش از «صد هزار» هکتار از گندمزارهای آماده برداشت استان تا «۵۰ درصد» خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

به گفته وی، علاوه بر خسارت به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز اعلام کرده که خروجی سد دز با هدف کنترل سیلابِ ناشی از بارش‌های شدید در این استان در دو روز ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، افزایش می یابد.

عباس صدریان‌فر با اشاره به اینکه هم اکنون حجم آب مخازن سدهای استان ۸۱ درصد افزایش یافته است، ادامه داد که این میزان در سدهای زنجیره‌ای کارون ۹۱ و سد دز صد درصد است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس نیز از خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی این استان خبر داد.

غلامرضا غلامی به خبرگزاری تسنیم گفته که به‌ دلیل حجم زیاد بارش، برخی از راه‌های روستایی آسیب دیده و برخی از مزارع گندم و محصولات دیگر نیز دچار خسارت شدند و برخی از اراضی کشاورزی هم به دلیل حجم و شدت بارش دچار فرسایش و آسیب شدند.

مهدی صفایی، رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چالوس نیز گفته که آزادراه تهران شمال که شب گذشته بر اثر ریزش سنگ و بارندگی مسدود شده بود بازگشایی شد.

رئیس پلیس راه تهران بزرگ شب گذشته اعلام کرده بود، آزادراه تهران شمال به علت سیلاب و ریزش کوه در محدوده تونل ۱۲ مسدود شده است.

کارشناسان هواشناسی کماکان نسبت به تداوم بارش باران، وزش باد، رعد و برق و وقوع سیلاب در مناطق مختلف کشور از جمله در استان خراسان شمالی، قزوین، کاشان هشدار می‌دهند.

افزایش انتقاد از دانشگاه تهران به دلیل انتصاب همسر رئیسی در «هیئت جذب اساتید»

اعطای این سمت به جمیله علم‌الهدی در دانشگاه تهران در حالی صورت گرفته که در زمان فعالیت دولت ابراهیم رئیسی اساتید بسیاری از این دانشگاه اخراج شده‌اند
اعطای این سمت به جمیله علم‌الهدی در دانشگاه تهران در حالی صورت گرفته که در زمان فعالیت دولت ابراهیم رئیسی اساتید بسیاری از این دانشگاه اخراج شده‌اند

انتصاب جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، به عنوان عضو هیئت اجرایی جذب استاد در دانشکده خانواده دانشگاه تهران با انتقاد و واکنش زیاد از سوی فعالان سیاسی نزدیک به حکومت روبه‌رو شده است.

با افزایش انتقاد، روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، مجبور به پاسخگویی شد و با «هدفمند» خواندن این انتقادات در بیانیه‌ای اعلام کرد که دلیل این انتصاب «شخصیت حقوقی» همسر ابراهیم رئیسی است.

این دانشکده در بیانیه خود نام پنج شخصیت حقوقی از جمله خانم علم‌الهدی با عنوان «دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی»‌ و انسیه خزعلی، «معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده» را مطرح کرده است.

با وجود این، در این بیانیه توضیحی در مورد دلیل تعیین این شخصیت‌های حقوقی ارائه نکرده است.

این در حالی است که یکی از نکاتی که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند، «چند شغله» بودن خانم علم‌الهدی است. نکته دیگر که مورد انتقاد قرار گرفته عدم انتصاب اساتید دانشگاه تهران در این سمت است.

اعطای سمت به جمیله علم‌الهدی و انسیه خزعلی در هیئت جذب اساتید یکی از دانشکده‌های دانشگاه تهران در حالی صورت گرفته که در زمان فعالیت دولت ابراهیم رئیسی اساتید بسیاری از دانشگاه‌های ایران به خصوص دانشگاه تهران به دلایل سیاسی اخراج،‌ تعلیق یا به اجبار بازنشسته شده‌اند.

روزنامه اعتماد شهریورماه سال گذشته در گزارشی فهرستی از ۵۲ استاد اخراج‌شده از دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد که نشان می‌داد موج اخیر اخراج استادان دانشگاه از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان در دانشگاه‌های مختلف ایران چنان گسترده بود که شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر آن را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خواند.

بارندگی و «آب‌گرفتگی» به بروز چند فرونشست‌ در محوطه باستانی نقش رستم انجامید

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی، نقش‌برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای موسوم به کعبهٔ زرتشت و نقش‌برجسته ای از دوران ایلامیان ازجمله آثار مجموعه «نقش رستم» است
آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی، نقش‌برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای موسوم به کعبهٔ زرتشت و نقش‌برجسته ای از دوران ایلامیان ازجمله آثار مجموعه «نقش رستم» است

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید می‌گوید بر اثر بارندگی‌های اخیر محوطه باستانی نقش رستم در استان فارس «دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است».

علیرضا عسگری چاوردی روز جمعه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، به خبرگزاری تسنیم گفت: «بخشی از مشکلات مجموعه هم به آوار گستردهٔ بارو‌های خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش بارو‌ها و آوار‌های رسوب‌شده باستانی دچار رانش شد.»

به گفته او، بخشی از فرونشست‌ در این محوطه باستانی هم مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است.

نقش رستم محوطه‌ای باستانی در کوه‌های استان فارس در شش کیلومتری تخت جمشید است که پیش از این نیز اخباری مبنی بر «ترک‌ها، شکاف‌ها و فرونشست زمین» در آن منتشر شده بود.

آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی، نقش‌برجسته‌هایی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای موسوم به کعبهٔ زرتشت و نقش‌برجستهٔ ویران‌شده‌ای از دوران ایلامیان ازجمله آثار مجموعهٔ نقش رستم است.

مریم دهقانی، عضو هیئت علمی بخش مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست مهندسی دانشگاه شیراز، دوم مهر سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود که یک لبه فرونشست به فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری از منطقه باستانی «نقش رستم» رسیده که پهنای این شکاف‌ها به حدود نیم متر تا ۷۰ سانتی‌متر می‌رسند و هر سال با شن و ماسه پر می‌شوند اما دوباره سر باز می‌کنند.

در سال‌های گذشته کارشناسان بارها درباره بحرانی‌ شدن فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران و آسیب جدی به آثار تاریخی و باستانی هشدار داده‌اند.

روزنامه «هم‌میهن» ۱۷ خرداد به نقل از یک کارشناس باستان‌شناسی که نخواسته بود نامش فاش شود، از بناهایی مانند «مسجد حکیم و عتیق، بقعه شهشهان، درب امام، حمام وزیر، مسجد و حمام علی قلی‌آقا و مسجد سید» در اصفهان نام برده بود که درگیر فرونشست شده‌اند.

فیلم مستند درباره ریحانه جباری، قربانی اعدام، دو جایزه سینمای آلمان را تصاحب کرد

ریحانه جباری در یکی از جلسات دادگاه
ریحانه جباری در یکی از جلسات دادگاه

جایزه بهترین تدوین و بهترین فیلم در مراسم بهترین‌های سینمای آلمان به مستند «هفت زمستان در تهران» درباره ریحانه جباری، ساخته اشتفی ندرزول، کارگردان آلمانی، اهدا شد.

جوایز این فیلم جمعه شب، ۱۴ اردیبهشت، اهدا شد.

ریحانه جباری در ۱۹ سالگی به جرم قتل مرتضی سربندی، از مأموران پیشین وزارت اطلاعات، بازداشت و بعدتر اعدام شد. او اتهام قتل غیرعمد را پذیرفته و دلیل آن را دفاع از خود در برابر تجاوز جنسی اعلام کرده بود.

این فیلم مستند به روایت زندگی و اعدام ریحانه جباری بر مبنای تصاویر تاکنون دیده‌نشده و نامه‌های او از زندان و صحبت‌های خانواده‌اش می‌پردازد.

از صدای زر امیرابراهیمی، بازیگر ایرانی سرشناس ساکن فرانسه، به جای ریحانه جباری در این مستند استفاده شده است.

ریحانه جباری پس از هفت سال تلاش برای اثبات بی‌گناهی خود در نهایت در ۳ آبان ۱۳۹۲ اعدام شد.

شعله پاکروان مادر ریحانه جباری که در مراسم اهدای این جوایز حضور داشت از ضرورت تلاش برای لغو حکم اعدام در ایران و همچنین از خطر اعدام توماج صالحی، خواننده معترض محکوم به اعدام، سخن گفت.

او در عین حال اسامی دیگر محکومان به اعدام همچون عباس دریس، رضا رسایی و مجاهد کورکور را بر زبان آورد و خواستار مبارزه برای آزادی آنها شد.

خانم اشتفی ندرزول، کارگردان این مستند نیز در مراسم دریافت جایزه گفت که برنده اصلی این جایزه ریحانه جباری است.

شبه‌نظامیان حوثی‌ می‌گویند کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در مدیترانه هدف قرار می‌دهند

شبه‌نظامیان حوثی‌ (عکس از آرشیو)
شبه‌نظامیان حوثی‌ (عکس از آرشیو)

یک سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران در یمن، جمعه ۱۴ اردیبهشت، از آغاز مرحله‌‌ای جدید از عملیات این گروه و هدف قرار دادن همه کشتی‌هایی که با اسرائیل مرتبط هستند، خبر داد.

یحیی سریع در یک کنفرانس خبری گفت: «ما همه کشتی‌هایی که عازم اسرائیل باشند را در دریای مدیترانه و در هر منطقه در تیررس هدف قرار خواهیم داد.»

این سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی اضافه کرد که این گروه مورد حمایت ایران از عبور همه کشتی‌های شرکت‌های مرتبط با بنادر اسرائیل «بدون در نظر گرفتن مقصدشان جلوگیری خواهد کرد.»

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران که مناطق پرجمعیت یمن را در کنترل خود دارند، از آبان سال گذشته در حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه، حملات موشکی و پهپادی را به کشتی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند.

عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌ها٬ پیشتر تهدید کرده که گروه او به کشتی‌ها در مسیر اقیانوس هند به سمت دماغه امید نیک نیز حمله خواهد کرد.

یک منبع نظامی نزدیک به گروه حوثی که نامی از او برده نشده، ۲۴ اسفند سال گذشته به خبرگزاری‌ها گفته بود حوثی‌ها یک موشک «هایپرسونیک با قابلیت کُشندگی بالا» آزمایش کرده و در حال آماده‌سازی برای وارد کردن این موشک‌ها به زرادخانه نظامی خود هستند.

او در ادامه ادعای خود گفته است «موشک هایپرسونیک که سوخت جامد مصرف می‌کند، با موفقیت آزمایش شد و سرعت آن می‌تواند به ۸ ماخ (هشت برابر سرعت صوت یا ده هزار کیلومتر در ساعت) برسد».

حوثی‌ها پس از آغاز جنگ میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، در چند ماه گذشته با ادعای «حمایت از مردم فلسطین» تقریبا به شکل روزانه حملاتی را علیه کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام می‌دهند و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ها را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت دریا پرتاب می‌کنند.

این گروه در آغاز اعلام کرده بود که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را مورد هدف قرار می‌دهد، اما در پی واکنش نظامی ایالات متحده و بریتانیا، کشتی‌های مرتبط با این دو قدرت غربی را نیز «اهداف مشروع» نامیده است.

این حملات اغلب ناموفق هستند اما گاهی اوقات به کشتی‌ها آسیب رسانده‌اند و تردد تجاری در یک مسیر مهم کشتیرانی را مختل کرده‌اند.

در واکنش به این حملات، ایالات متحده و متحدانش مجبور به افزایش حضور کشتی‌های نظامی خود در امتداد این آبراه شده‌اند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، سلاح و سایر تاسیسات حوثی‌ها انجام داده‌اند.

وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید تحریم‌های اخیر ایران کسی را مرعوب نمی‌کند

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا،
گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا،

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت به تحریم‌های جمهوری اسلامی علیه خودش واکنش نشان داد و آنها را بی تاثیر دانست.

گرانت شاپس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ایران مسئول بسیاری از بی‌ثباتی‌های منطقه از طریق شبکه غیرقانونی نیروهای تروریستی نیابتی خود (شامل) حماس، حزب‌الله، حوثی‌ها، شبه نظامیان مرتبط با ایران و حملات مستقیم آنها است.»

وزیر دفاع بریتانیا تصریح کرد: «اگر ایران فکر می‌کند که با تحریم‌های اخیر کسی را مرعوب می‌کند، کاملا در اشتباه است.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، اعلام کرد که ۲۵ فرد حقیقی و حقوقی از دو کشور ایالات متحده و بریتانیا را با اتهام «حمایت و تأمین مالی» اسرائیل در ارتباط با جنگ غزه به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

این وزارتخانه در دو پیام در شبکه ایکس خبر داد که هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی و هشت شخص و پنج نهاد بریتانیایی را «به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت و تسهیل اقدامات» دولت اسرائیل در طول جنگ غزه تحریم کرده است.

بر اساس قانونی که وزارت خارجه جمهوری اسلامی به آن استناد کرده، این افراد از دریافت روادید و «امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران» و داشتن حساب بانکی در نظام مالی ایران محروم می‌شوند.

وزیر دفاع بریتانیا و فرمانده فرماندهی استراتژیک ارتش این کشور و فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا و فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور از جمله مقام‌های عالی‌رتبه‌ای هستند که در فهرست تحریم‌های تهران قرار گرفته‌اند.

در پی حمله گروه افراطی حماس که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی تلقی می‌شود به خاک اسرائیل ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند؛ اسرائیل در پاسخ به این حمله عملیاتی گسترده با هدف غزه را آغاز کرد که هنوز به پایان نرسیده و تاکنون جان بیش از ۳۴ هزار نفر در این باریکه را گرفته است.

جمهوری اسلامی از بزرگ‌ترین حامیان مالی و تسلیحاتی حماس است و از روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که حمله این گروه به خاک اسرائیل انجام شد، هم پذیرای رهبران حماس در تهران بوده و هم مقام‌های حکومت دیدارهایی متعدد با این رهبران در خارج از کشور داشته‌اند.

آمریکا، روسیه را مسئول حملات سایبری علیه کشورهای اروپایی دانست

وزارت خارجه آمریکا، روسیه را مسئول حملات سایبری «مخرب» علیه کشورهای اروپایی، از جمله آلمان و جمهوری چک دانست و این حملات را به شدت محکوم کرد.

روز جمعه چهارم اردیبهشت، ابتدا آلمان اعلام کرد که بخش‌های دفاعی و هوافضای این کشور هدف حملات سایبری روسیه قرار گرفته است و همزمان از احضار کاردار مسکو در برلین خبر داد.

وزارت خارجه جمهوری چک نیز خبر داد که مؤسسات این کشور مورد حمله سایبری روسیه قرار گرفته‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده فعالیت سایبری مخربِ اداره کل اطلاعات ستاد نیروهای مسلح روسیه (GRU) که همچنین با نام «ای‌پی‌تی۲۸» شناخته می‌شود، علیه کشورهای آلمان، جمهوری چک، لیتوانی، لهستان، اسلواکی و سوئد را به شدت محکوم می‌کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای میلر همچنین تاکید کرد که «ای‌پی‌تی۲۸»، که با نام‌های «فَنسی بِرز»، «استرانسیوم» و «فارست بلیزارد» نیز شناخته می‌شود، «یک عامل تهدید است که در رفتارهای مخرب، بی‌ثبات‌کننده و مختل‌کننده سابقه طولانی دارد».

گروه «ای‌پی‌تی۲۸» دست‌کم از سال ۲۰۰۴ در سراسر جهان، عمدتاً در زمینه جاسوسی سایبری، فعال بوده و سال‌هاست خبرنگاران را هدف حملات سایبری قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه، این گروه هکری را به عملیات علیه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) مرتبط دانست و به دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا که منجر به روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه آمریکا شد نیز متهم کرد.

به گفته میلر، آمریکا برای «رفع ایرادات شبکه‌ای متشکل از صدها روتر کوچک اداری-خانگی که «ای‌پی‌تی۲۸»از آنها برای انجام فعالیت‌های هکری استفاده می‌کرده» با آلمان همکاری کرده است.

پس از آنکه آلمان و جمهوری چک، روسیه را مسئول سلسله حملات هکری اخیر خود دانستند، اتحادیه اروپا نیز حمله سایبری روسیه به زیرساخت‌های این دو کشور را محکوم کرد.

ایجاد اشتغال در آمریکا «کم‌تر از پیش‌بینی» و نرخ بیکاری رو به «افزایش» است

سیاستگزاران برای مهار تورم در آمریکا تلاش می‌کنند علاوه بر کاستن از نرخ اشتغال، شتاب در افزایش حقوق را نیز کنترل کنند
سیاستگزاران برای مهار تورم در آمریکا تلاش می‌کنند علاوه بر کاستن از نرخ اشتغال، شتاب در افزایش حقوق را نیز کنترل کنند

آمارهای دولتی که روز جمعه ۱۴ اردیبهشت منتشر شد نشان می‌دهد که ایجاد اشتغال در آمریکا در ماه آوریل از پیش‌بینی کارشناسان «کند‌تر» بوده و همزمان نرخ بیکاری هر چند اندک ولی رو به «افزایش» است.

این شاخص‌ها نشان می‌دهند که هر چند بازار کار در آمریکا هنوز فعال و مقاوم است ولی در مقایسه با قبل تا حدی از تپش افتاده است.

براساس آمارهای اداره کار آمریکا مجموع استخدام‌های جدید در ماه آوریل ۱۷۵ هزار مورد بوده در حالی که این رقم در ماه مارس حدود ۳۱۵ هزار بود.

همزمان نرخ بیکاری نیز که در ماه مارس ۳.۸ درصد بود با اندکی افزایش در ماه آوریل به ۳.۹ رسیده است.

هر چند موارد جدید استخدام در ماه آوریل به نسبت ماه قبل حدود ۴۰ درصد کاهش یافته، ولی هنوز بالای صد هزار نفر بوده که به اعتقاد کارشناسان حد نصاب مطلوب برای حفظ نرخ بیکاری در حد باثباتی است.

سیاستگزاران برای مهار تورم در آمریکا تلاش می‌کنند علاوه بر کاستن از نرخ اشتغال، شتاب در افزایش حقوق را نیز کنترل کنند.

اگر شاخص‌های ماه آوریل را مبنا قرار دهیم پرداخت ساعتی حقوق شاغلان در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ۳.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بازار کار باثبات و پر رونق آمریکا یکی از عوامل مهم تشویق مصرف و رشد اقتصادی این کشور به رغم چند سال افزایش نرخ متوسط بهره بانکی بوده که معمولا استقراض را برای خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی گران‌تر می‌کند.

رضا سلمان‌زاده، پدر دادخواهِ زندانی، با «علائم سکته مغزی» به بیمارستان منتقل شد

رضا سلمان‌زاده به «محاربه» و «افساد فی‌الارض»‌ متهم شده است
رضا سلمان‌زاده به «محاربه» و «افساد فی‌الارض»‌ متهم شده است

رسانه‌های حقوق بشری می‌گویند رضا سلمان‌زاده، زندانی سیاسی، «در پی وخامت حال جسمانی» از زندان قزلحصار به بیمارستان منتقل شده است.

خبرگزاری هرانا با انتشار این خبر نوشت که آقای سلمان‌زاده شامگاه پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت‌ماه، «علائم سکته مغزی» را از خود نشان داده است.

اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت کنونی این پدر دادخواه منتشر نشده است.

رضا سلمان‌زاده، پدر مهدی سلمان‌زاده، نوجوان ۱۴ ساله‌ای است که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۸ کشته شد.

آقای سلمان‌زاده در اردیبهشت ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و در دادگاه انقلاب به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد. اما پرونده او در بهمن همان سال با بخشنامه عفو مختومه شد.

پس از آتش‌سوزی در زندان اوین در مهرماه همان سال پرونده جدیدی برای این زندانی سیاسی گشوده و او به «محاربه» و «افساد فی‌الارض»‌ متهم شد که تاکنون برای این پرونده دادگاهی برگزار نشده است.

آقای سلمان‌زاده شهریور سال گذشته به همراه کامیار فکور و احمدرضا حائری از زندان اوین به زندان قزلحصار منتقل شد و تاکنون در این زندان به سر می‌برد.

جمهوری اسلامی بسیاری از اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال‌های گذشته را با تهدید، احضار، بازداشت و احکام قضائی سنگین روبرو کرده است.

در همین زمینه پدر محمد مهدی کرمی از معترضان اعدام‌شده، که در مرداد سال گذشته بازداشت شد، از سوی قوه قضائیه به «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، «تحصیل مال نامشروع» و «پولشویی» متهم شده است.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG