لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

۷۹ دانش آموز در یکی از مناطق نا آرام کامرون به گروگان گرفته شدند


 گفته می شود این دانش آموزان در نزدیکی شهر بامندا در کامرون ربوده شده‌اند (عکس از آرشیو)
گفته می شود این دانش آموزان در نزدیکی شهر بامندا در کامرون ربوده شده‌اند (عکس از آرشیو)

یک مقام دولتی گفت روز دوشنبه ۷۹ دانش آموز در یکی از مناطق انگلیسی زبان کامرون که در آن جدائی طلبان مسلح برای استقلال می جنگند گروگان گرفته شده اند. این منبع افزود، دانش آموزان همراه با مدیر مدرسه، یک معلم و یک راننده ربوده شدند. یکی از مسئولان مدرسه نیز گروگانگیری را تائید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه گروگان‌ها دانش آموزان یک مدرسه متوسط وابسته به کلیسای پروتستان در شهر بامندا هستند که مرکز ناحیه شمال غربی کامران و صحنه درگیری‌های مسلحانه بین شبه نظامیان انگلیسی زبان و نیروهای دولتی کامرون بوده است.

یک مقام دولتی پس از جلسه اضطراری دولت گفت:«جستجو برای پیدا کردن گروگان‌ها آغاز شده و همه نیروهای موجود برای مشارکت در این عملیات فرا خوانده شده اند.»

این گروگانگیری که جدی‌ترین حادثه طی یک سال نا آرامی در این منطقه است همزمان با تشدید تنش‌های سیاسی در کامرون که عمدتا فرانسوی زبان است روی می دهد.

در انتخابات روز ۷ اکتبر پل بیا ۸۵ ساله که حدود ۳۵ سال با مشت آهنین بر کامرون حکومت کرده برای هفتمین دوره رییس جمهور این کشور شد.

دولت اعلام کرد پل بیا حدود ۷۰ درصد آرا را به دست آورده ولی ادعاهای فراوانی در مورد تقلب گسترده مطرح شده و میزان مشارکت مردم در انتخابات بسیار پایین بود. او روز سه شنبه سوگند خواهد خورد.

خبرگزاری فرانسه می افزاید حدود یک پنجم از جمعیت ۲۲ میلیونی کامرون انگلیسی زبان هستند و سابقه این تنوع زبانی به دوران استعمار کشور توسط قدرت‌های اروپایی باز می گردد.

کامرون که زمانی مستعمره آلمان بود پس از جنگ جهانی اول بین بریتانیا و فرانسه تقسیم شد.

بخشی که مستعمره فرانسه بود در سال ۱۹۶۰ استقلال پیدا کرد و به این ترتیب کشور کامرون تاسیس شد. یک سال بعد کامرون جنوبی که تحت کنترل بریتانیا بود در آن ادغام شد و در نتیجه دو ناحیه انگلیسی زبان جنوب غربی و شمال غربی در این کشور جدید شکل گرفتند.

در دهه‌های اخیر نارضایتی از اعمال تبعیض از سوی اکثریت فرانسوی زبان به خصوص در عرصه آموزش و پرورش و دستگاه قضائی افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۶ مطالبه خود مختاری بیشتر برای این مناطق به اوج خود رسید ولی دولت مرکزی آنرا سرکوب کرد.

با قدرت گیری جریان‌های رادیکال در این مناطق آنها روز اول اکتبر ۲۰۱۷ تاسیس «جمهوری آمبازونیا» در شمال غرب و جنوب غربی کامرون را اعلام کردند. هیچ کشوری تاکنون این «کشور خودخوانده» را به رسمیت نشناخته است.

جدائی طلبان مسلح به نیروهای دولتی حمله کرده، مدارس را تحریم کرده و یا به آتش کشیده اند و به نمادهای حکومت مرکزی کامرون نیز حمله کرده اند.

در مقابل دولت مرکزی توسط ارتش و پلیس جدائی طلبان را به شدت سرکوب کرده است. طبق آمارهائی که توسط نهادهای مدنی جمع آوری شده در سال جاری حداقل ۴۰۰ نظامی و بیش از ۱۷۵ پرسنل نیروهای دولتی کشته شده اند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد بیش از ۲۴۰ هزار نفر از ساکنان ناحیه جنوب غرب از این منطقه گریخته و حدود ۲۵ هزار نفر از آنها به کشور همسایه نیجریه پناه برده اند و بدون هیچ امکاناتی در جنگل‌ها زندگی می کنند. در مورد تعداد آوارگان در ناحیه شمال غرب آماری وجود ندارد.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG