لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

نخست‌وزیر ژاپن: احتمال عقب انداختن المپیک توکیو را باید در نظر گرفت


شهروند ژاپنی در حالی‌که ماسک بر صورت زده در کنار نشان المپیک در نزدیک موزه المپیک ژاپن در توکیو رد می‌شود؛ ۱۳ مارس
شهروند ژاپنی در حالی‌که ماسک بر صورت زده در کنار نشان المپیک در نزدیک موزه المپیک ژاپن در توکیو رد می‌شود؛ ۱۳ مارس

یک روز پس از آن‌که کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در حال بررسی برنامه‌ها و بند و بست‌های احتمالی‌ در بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ است، نخست‌وزیر ژاپن احتمال عقب انداختن بازی‌ها را مطرح کرد.

روز سوم فروردین ماه در جریان نشست هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک، این نهاد اعلام کرد تا چهار هفته دیگر در مورد این‌که بازی‌ها در توکیو به تعویق خواهد افتاد یا نه، تصمیم خواهد گرفت.

آن‌طور که این کمیته در وب‌سایت خود اعلام کرده با در نظر گرفتن نگرانی‌های ناشی از سلامت و تندرستی تمام کسانی که راهی توکیو خواهند شد، سناریوهای مختلف در نظر گرفته می‌شود.

این سناریوها از جمله ایجاد تغییرات یا اصلاحاتی در برنامه‌های عملیاتی موجود، و همچنین تغییر زمان آغاز بازی‌ها خواهد بود.

سه روز پیش ژاپن رسما مشعل المپیک را تحویل گرفت، هرچند مراسم تحویل مشعل بدون تماشاگر برگزار شد.

کمیته بین‌المللی المپیک تاکید کرده لغو بازی‌ها «هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد» و در نتیجه «این موضوع در میان موضوعات مورد بحث قرار ندارد».

با این حال تا پیش از برگزاری نشست هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی، توکیو همچنان تاکید داشت تلاش خواهد کرد بازی‌ها در زمان برنامه‌ریزی‌شده انجام گیرد.

در هفته‌های گذشته کرونا از مرزهای چین و کشورهای هم‌جوار آن گذشته است؛ کووید-۱۹ نه تنها به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شده، بلکه در حال حاضر شمار مبتلایان درکشورهای اروپایی، خاورمیانه و آمریکا در حال فزونی گرفتن از چین و برخی دیگر کشورها در شرق آسیا است.

یک روز پس از نشست کمیته بین‌المللی المپیک، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، اعلام کرد اگر برگزاری بازی‌ها به‌طور یک‌پارچه و به‌مانند دوره‌های پیشین ممکن نباشد، «باید تصمیم به عقب انداختن آن بگیریم»، چراکه اولویت با حفظ سلامت شرکت‌کنندگان است.

کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید برای بررسی سناریوهای مختلف به تعهد کامل کمیته برگزارکننده المپیک ۲۰۲۰ توکیو و مقام‌های ژاپنی، و تمامی فدراسیون‌های بین‌المللی و کمیته‌های ملی نیاز دارد. همچنین شبکه‌های خبری که حق پخش بازی‌ها را دارند، اسپانسرها و حامیان مالی، و نیز دیگر مجریان، تامین‌کنندگان و پیمان‌کارها همگی باید متعهد باشند و با برگزارکنندگان همکاری کنند.

المپیک توکیو ۲۰۲۰ قرار است در ۲۲ ژوئیه (۱ مرداد) آغاز شود.

کمیته بین‌المللی المپیک همچنین تاکید کرده لغو بازی‌ها «هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد» و در نتیجه «این موضوع در میان موضوعات مورد بحث قرار ندارد».

منابع: کمیته بین‌المللی المپیک، خبرگزاری کیودو
XS
SM
MD
LG