لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

ابطحی: پیشنهاد گفت‌وگوی ملی اصلاح‌طلبان به نتیجه نمی‌رسد


محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر ریاست جمهوری در دوره محمد خاتمی
محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر ریاست جمهوری در دوره محمد خاتمی

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر ریاست جمهوری در دوره محمد خاتمی، تقاضای جریان اصلاح‌طلب برای «گفت‌وگوی ملی» را «یک‌طرفه» دانست و افزود که این تقاضا به همین دلیل به «نتیجه» نخواهد رسید.

آقای ابطحی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته که «گفت‌وگوی ملی زمانی قابل طرح است که به‌طور کلی به عنوان یک ضرورت مورد پذیرش قرار بگیرد. اما در حال حاضر جناح‌های کشور و مدیریت و حاکمیت کشور به این باور نرسیده‌اند.»

وی به همین دلیل نتیجه‌گیری کرده که «تقاضا و خواسته یک‌طرفه اصلاح‌طلبان به نتیجه نمی‌رسد چراکه این باید یک اتفاق دسته‌جمعی باشد.»

این یکی از معدود مواردی است که یکی از نیروهای وابسته به جناح اصلاح‌طلب، پیشنهاد محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران مبنی بر «آشتی ملی» را بی‌نتیجه می‌خواند.

بحث مجدد افزایش رابطه اصلاح‌طلبان با رهبر جمهوری اسلامی و طرح «آشتی ملی» پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی بار دیگر در دستور کار اصلاح‌طلبان ایران قرار گرفت.

محمد خاتمی نیز در همین زمینه روز ۲۸ دی ابراز امیدواری کرد که «آشتی نسبیِ» به وجود آمده پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه یافته و رهبر جمهوری اسلامی همه را «وارد عرصه جدیدی از زندگی برای خدمت به مردم و اعتلای کشور» کند.

در حالی که این پیشنهاد از سوی نیروهای اصلاح‌طلب با استقبال مواجه شده بود، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخی غیرمستقیم و تند، طرح رئیس‌جمهور اسبق را یک‌سره «بی‌معنی» خواند و گفت که «مردم با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با گروهی از افراد در آذربایجان شرقی به صراحت گفته بود که تعبیر «آشتی ملی به نظر من معنی ندارد.»

مجلس خبرگان رهبری نیز در بیانیه پایانی خود در اسفند ۹۵ موضوع «آشتی ملی» آقای خاتمی را «طرح انحرافی» خواند و اعلام کرد «مردم» با «فتنه‌گران» آشتی نخواهند کرد.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در این زمینه گفته که «آشتی ملی زمانی معنا دارد که در اصول اساسی اختلاف داشته باشیم، که نداریم.»

اصولگرایان و گروهی از حامیان خامنه‌ای همچون محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، نیز طرح موضوع «آشتی ملی» را «آب در هاون کوبیدن» دانسته و کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران هم گفته که «برخی که در فتنه سهم داشتند زبان‌شان دراز شده و می‌خواهند آشتی ملی را مطرح کنند.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد نیز بدون اشاره به نام محمد خاتمی، گفته «آقایی که عمله فتنه ۸۸ بوده می‌گوید آشتی ملی، یعنی چی آشتی ملی؟ مگر ملت باهم قهرند؟ راهپیمایی ۲۲ بهمن را ندیدید؟»

اصولگرایانی چون احمد توکلی نیز که از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند، برای نیروهای اصلاح‌طلب پیش‌شرط‌هایی گذاشته‌اند.

آقای توکلی در این زمینه گفته که محمد خاتمی و سایر «مقصران» سال ۸۸ باید ضمن اعتراف به «اشتباه» خود در آن سال، «قدم اول» را بردارند و «عذرخواهی کنند» تا در مقابل این اقدام آنها، «قدم بعدی از سوی نظام برداشته شود».

علاوه بر این، در واکنش به طرح موضوع «آشتی ملی»، برخی از کاربران شبکه‌های مجازی هم سخنان آقای خاتمی را به معنای عذرخواهی از رهبر جمهوری اسلامی و فراموش کردن موضوع اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تعبیر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG