لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

همسر بمبگذار نیویورک در دیدار با پلیس شهادت داده است


احمد خان رحامی در جریان درگیری با ماموران امنیتی آمریکا زخمی شد
احمد خان رحامی در جریان درگیری با ماموران امنیتی آمریکا زخمی شد

به گفته یک مقام پلیس آمریکا همسر شهروند افغان‌تبار آمریکایی که به بمبگذاری هفته پیش در نیویورک و نیوجرسی متهم شده به آمریکا بازگشته است. در همین حال وکیل مدافع این متهم هنوز نتوانسته است که با موکلش ملاقات کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد خان رحامی ۲۸ ساله از روز دوشنبه که پس از زد و خورد مسلحانه با پلیس بازداشت شد به خاطر جراحات ناشی از این درگیری در بیمارستانی در نیوجرسی بستری است. او در هر دو ایالت نیویورک و نیوجرسی به جرایم فدرال متهم شده است.

بر اثر بمبگذاری شنبه شب در محله چلسی شهر نیویورک ۳۱ نفرمجروح شدند؛ ولی در این حادثه و دو انفجار دیگر در نیوجرسی کسی کشته نشد.

به گفته یک مقام پلیس، همسر او به نام آسیا بی بی رحامی چهارشنبه شب به آمریکا بازگشته و در روزهای گذشته هنگامی که در امارات متحده عربی بود به طور داوطلبانه با مأموران امنیتی آمریکا ملاقات کرده و شهادت داده است.

خانم رحامی دو سال پیش هنگام اقامت در پاکستان و در شرایطی که باردار بود با کمک یک عضو کنگره آمریکا از ایالت نیوجرسی توانست ویزای ورود به آمریکا را دریافت کند.

نهادهای مسئول در آمریکا مشغول بررسی این موضوع هستند که آیا احمد خان رحامی برای تولید بمب‌های دست‌ساز و بمبگذاری‌ها از فرد یا گروهی کمک دریافت کرده است یا نه.

دادستانی می‌گوید او تحت تأثیر تبلیغات گروه‌های اسلامگرای تندرو بود و هنگام بازداشت مجله‌ای همراه او بود که ضمن تشویق شهادت، مسلمانان را به جنگ علیه آمریکا فرا می‌خواند. نهادهای مسئول در آمریکا این پرونده را یک مورد تروریستی قلمداد می‌کنند.

از قرار معلوم بین دادستانی و رییس جامعه وکلای عمومی شهر نیویورک در مورد زمان برخوردار شدن آقای رحامی از وکیل مدافع اختلاف نظر وجود دارد.

دیوید پاتن رییس دفتر جامعه وکلای عمومی شهر نیویورک روز چهارشنبه خواهان آن شد که او را به عنوان وکیل مدافع آقای رحامی بپذیرند و گفت این متهم تاکنون از مشاوره حقوقی برخوردار نبوده است.

اف‌بی‌آی می‌گوید آقای رحامی توسط پلیس ایالت نیوجرسی بازداشت شده و در حال حاضر در اختیار آن ایالت است و نه دولت فدرال.

یک قاضی روز چهارشنبه استدلال اف‌بی‌آی را پذیرفت و در حکم خود گفت: «دولت فدرال تأکید می‌کند که این زندانی در اختیار آن نیست. بازجویی مأموران فدرال از این متهم روی این مسئله تأثیری ندارد».

این قاضی در عین حال اعلام کرد تا زمانی که مشخص نشود متهم در اختیار و تحت نظر کدام نهاد است نمی‌توان زمان ملاقات او با وکیل مدافع را تعیین کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان قضایی می‌نویسد در آمریکا معمولاً متهمان جرایم سنگین به فاصله کوتاهی برای ایراد اتهام در جلسه دادگاه حاضر می‌شوند و اگر امکانات مالی لازم را نداشته باشند برای اولین جلسه دادرسی و یا مدت کوتاهی پس از آن دولت برای آنها وکیل تعیین می‌کند. اگر فردی در این شرایط مشخص امکانات مالی داشت می‌تواند وکیل بگیرد.

دادستانی در عین حال مشغول بررسی تاریخچه سفرهای آقای رحامی به افغانستان و پاکستان و در جستجوی شواهد محتمل مربوط به گرایش و یا تماس او با گروه‌های تندرو اسلامگرا و آموزش برای ساختن بمب است.

XS
SM
MD
LG