لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

بمب‌گذار نیویورک «شیفته بن‌لادن است»


تصویری منتشرشده از خان رحمی
تصویری منتشرشده از خان رحمی

دادستانی فدرال در آمریکا رسما به مظنون به بمب‌گذاری‌ها در نیویورک و نیوجرسی اتهام‌هایی، از جمله در رابطه با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی، وارد کرده‌است.

مقام‌های قضائی ایالات متحده، احمد خان رحمی (رحامی)، متهم افغان‌آمریکایی، را «شیفته اسامه بن‌لادن» توصیف کرده‌اند.

فرد بازداشت‌شده، مواد انفجاری مورد استفاده در بمب‌گذاری‌ها را در فروشگاه برخط ای‌بی خریده است؛ ویدئویی نیز از خود گرفته که در آن در حال آزمایش بمب دست‌سازش است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در یادداشت‌هایی که همراهِ رحمی پیدا شده، او در مورد آمریکا، که با عنوان «جلاد مجاهدین افغان، عراقی، سوری و فلسطینی» توصیف شده، ابراز انزجار کرده‌است.

متهم بازداشت‌شده در یادداشت‌هایی روزانه نوشته بود «ان‌شاءالله، صدای بمب در کوچه‌وخیابان شنیده خواهد شد. تفنگ‌ها به پلیس‌های شما شلیک خواهند کرد و ظلم شما از بین خواهد رفت».

در بخشی دیگر از این یادداشت‌ها او به اسامه بن‌لادن، رهبر کشته‌شده القاعده، که با عنوان «برادر» نام برده شده، ابراز علاقه کرده‌است. علاقه‌ای که در مورد انور العولقی، رهبر القاعده در یمن و نضال مالک حسن، سرباز آمریکایی که هم‌قطاران خود را در پایگاهی در تگزاس کشت نیز ابراز شده است.

خان رحامی در سن هفت سالگی همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کرده بود.

در جریان بمب‌گذاری‌ها در نیویورک و نیوجرسی، ۳۱ نفر زخمی شدند، که البته زندگی هیچ‌یک از آن‌ها را خطری تهدید نمی‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد، بمب‌دست‌ساز به وسیله زودپز، از همان نوعی که در جریان ماراتن بوستن استفاده شده، ساخته شده بود.

خان رحامی در جریان تعقیب و گریز پلیس، زخمی شده‌ و در حال حاضر شرایط جسمی مناسبی ندارد اما پزشکان می‌گویند وضعیت‌اش با ثبات است. در هر صورت پلیس هنوز موفق نشده به طور کامل از او بازجویی کند.

دادستان‌های فدرال هم در نیویورک و هم در نیوجرسی به او اتهام‌هایی را وارد کرده‌اند. او متهم به ایجاد انفجار در نیوجرسی و محله چلسی در نیویورک شده‌است. او به تلاش برای کشتن ماموران پلیس و همراه داشتن سلاح با گلوله جنگی بدون مجوز، نیز متهم شده‌است.

در پی اعلام جرم دادستانی فدرال، دولت ایالات متحده نیز گفته آن‌طور که به نظر می‌رسد وقایع این دو ایالت «حملات تروریستی» بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG