لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

۵۷۰ فعال سیاسی و مدنی: ادامه حصر موسوی، رهنورد و کروبی «قتل تدریجی» است


مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، رهبران جنبش سبر
مهدی کروبی، زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، رهبران جنبش سبر

بیش از ۵۷۰ فعال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی در نامه سرگشاده‌ای ضمن اعتراض به «حصر ۱۳ ساله‌ مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد»، ادامه آن را «قتل تدریجی» خواندند و خواهان پایان حصر آنها شدند.

این نامه سرگشاده پس از آن منتشر شد که وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز ۱۴ شهریور در اطلاعیه‌ای نسبت به شرایط سلامت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی هشدار داد و از «تغییرات واضح در وضعیت سلامتی» آنها گزارش داد.

در نامه سرگشاده ۵۷۰ تن از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی که روز شنبه اول مهر ماه منتشر شد، به سالگرد اعتراضات زن، زندگی، آزادی اشاره شده و آمده است که با گذشت یک سال از آغاز این اعتراضات هم‌چنان «شاهد استمرار اسارت‌ها، مرگ‌های ناگهانی و اعتصاب غذای زندانیان سیاسی‌عقیدتی هستیم و سوءِ‌مدیریت بحران‌ها و سیاست سرکوب اعتراض‌ها هم‌چنان از سوی حاکمیت ادامه دارد.»

این نامه می‌افزاید «در چنین شرایطی، هشدارها و تردیدها درباره‌ سلامت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در زندان اختر» مسئولان جمهوری اسلامی را «در مواجهه با پرسش‌هایی می‌نشاند که هرگز به آنها پاسخ نداده‌اند و بدیهی است اصرار بر عدم‌پاسخ‌گویی از مسئولیت مسئولان نمی‌کاهد.»

در این نامه تاکید شده که «عدم‌پاسخ‌گویی» مقام‌های جمهوری اسلامی، «اعتراض‌ها و مطالبات دامنه‌دار مردم را که با نقض قانون علیه آنان آغاز شد، به امری عادی و قابل چشم پوشی بدل نمی‌‌کند».

نویسندگان این نامه با اشاره به ادامه «حصر ۱۳ ساله‌ میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد»، نوشتند که «حصر این رهبرانِ سیاسیِ معترض، با نقض قانون آغاز شد، با روش‌های غیرانسانی ادامه یافته» است.

در این نامه سرگشاده همچنین آمده است که اکنون پس از ۱۳ سال حصر و «‌در پی نومیدیِ زندانبانان از شکستن مقاومت محصوران، با افزایش فشارهای روزافزون، در حال حاضر نوعی قتل تدریجی» در مورد موسوی، رهنورد و کروبی «در حال وقوع» است.

نویسندگان این نامه با اشاره به اینکه «تازه‌ترین گزارش‌ها حکایت از آن دارد که آزمایش‌های پزشكیِ محصوران اختر، كه از فیلتر لایه‌های مختلف امنیتی عبور می‌كند، با بروز مکرر علائم بیماری تطابق ندارد» نوشتند که «در ماه‌های اخیر تغییرات واضحی در وضع سلامتی آنها، موسوی و رهنورد، رخ داده ‌است.»

بیانیه ای با ۵۷۰ امضا برای آزادی «محصوران سیاسی»
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00
لینک مستقیم

هاشم آقاجری، مرتضی الویری، شهربانو امانی، ابوالفضل بازرگان، علیرضا بهشتی‌شیرازی، علیرضا رجایی، عیسی سحرخیز، پروانه سلحشوری، احسان شریعتی، فیروزه صابر، کیوان صمیمی، پروین فهیمی، مصطفی معین، زهرا نژادبهرام، مهدی نصیری، صدیقه وسمقی و حسن یوسفی‌اشکوری از جمله امضاکنندگان این نامه سرگشاده هستند.

امضاکنندگان این نامه سرگشاده در پایان با بیان اینکه «اصرار بر بی‌قانونی مشمول مرور زمان نمی‌شود»، تاکید کردند که «مسئولیت حکومت حکم می کند شخصیت‌های سیاسی محصور -زهرا رهنورد، مهدی کروبی و میرحسین موسوی- که بدون محاکمه و به صورتی ظالمانه در حصر هستند، بلافاصله آزاد شوند» و در هر حال «سلامتی محصوران به‌طور قطع» تضمین شود.

هفته گذشته نیز در پی انتشار گزارش‌هایی درباره «وضعیت نامساعد سلامت میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز»، آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران در نامه‌ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، خواستار پایان دادن به حصر میرحسین موسوی و همسرش، زهرا رهنورد، و همچنین مهدی کروبی، شد.

آذر منصوری در این نامه که به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارسال شده است، گزارش‌ها درباره وضعیت سلامت میرحسین موسوی را «نگران‌کننده» خوانده و نوشته بود که «تشدید محدودیت‌ها در ماه‌های اخیر» نیز «بر حجم این نگرانی‌ها» افزوده است.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این اذعان کرده‌اند که حصر رهبران جنبش سبز به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صورت گرفته اما با این حال پرونده حصر در دست شورای عالی امنیت ملی است.

میرحسین موسوی که از ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر است، بهمن‌ماه پارسال در بیانیه‌ای خواستار «برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم» برای «تدوین قانون اساسی جدید، تشکیل مجلس موسسان و استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون» شد.

با استفاده از کانال «کلمه» و رادیو فردا؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG