لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۹

درخواست ده‌ها فعال مدنی از نسرین ستوده برای پایان اعتصاب غذا


ده‌ها فعال مدنی و سیاسی ایرانی در نامه‌ای سرگشاده به نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی در اوین، خواستند به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

خانم ستوده روز ۲۳ خردادماه سال جاری بازداشت شده و اعلام شد که از سوم شهریور «در اعتراض به بازداشت غیرقانونی و آزار و اذیت خانواده و دوستانش» دست به «اعتصاب غذای تر» زده است.

آن‌ طور که نزدیکان وی خبر داده‌اند، او به همین دلیل «چندین بار دچار ضعف عمومی شده و یک بار از پله‌های بند سقوط کرده است.»

پیشتر نیز شماری از فعالان حقوق زنان در بیانیه‌ای «ضمن ادای احترام به تلاش و استقامت نسرین ستوده، نظر به اهمیت حفظ سلامت مبارزان راه آزادی و عدالت» از او خواستند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

۳۴۰ فعال حقوق بشر در نامه خود نوشته‌اند از آنجا که «حفظ سلامت مبارزان راه آزادی و عدالت در برهه خطیر کنونی اهمیت» دارد، با «احترام به تلاش و استقامت» نسرین ستوده، از وی می‌خواهند اعتصاب غذای خود را بشکند.

نویسندگان این نامه که خود را «گروهی از تلاشگران مدنی، شهروندان، دوستان و همراهان» نسرین ستوده معرفی کرده‌اند، خطاب به وی نوشته‌اند که با پایان اعتصاب غذای خود، «نگرانی و اضطراب [ناشی از وضعیت جسمی خود] را بدل به شور و امید برای ادامه پایداری و مبارزه کند.»

فعالان مدنی و سیاسی امضاکننده این نامه، اتهامات نسبت‌داده شده به این وکیل دادگستری از سوی مقام‌های امنیتی و قوه قضائیه جمهوری اسلامی را از «هدف‌های والای مبارزه مدنی و خشونت پرهیز جامعه ایران» معرفی کرده‌اند.

آنها نوشته‌اند که «عضویت در کارزار لغو گام به گام اعدام تا اعتراض به حجاب اجباری» در ایران، «جرم نیست» و تلاش‌های خانم ستوده جهت «احقاق حقوق زنان، احقاق حقوق کودکان و لغو مجازات اعدام به ویژه لغو اعدام کودکان زیر هجده سال» از «افتخارهای خانواده حقوق بشر ایران» است.

نسرین ستوده در حال حاضر حکم غیابی پنج سال حبس به‌ دلیل اتهاماتی چون «جاسوسی» را سپری می‌کند و دو پرونده اتهامات امنیتی نیز برای وی باز شده است.

علاوه بر نسرین ستوده، ماموران امنیتی، رضا خندان،‌ همسر وی را نیز با اتهاماتی چون «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «ترویج و اشاعه بدحجابی» بازداشت کرده‌اند و گزارش فعالان حقوق بشر و سیاسی حاکی از فزایش فشارها بر فرزندان وی نیز است.

برای آقای خندان قرار وثیقه‌ای به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان صادر شده که وی به دلیل مخالفت با پرداخت آن، همچنان در زندان اوین زندانی است.

نویسندگان این نامه همچنین «دستگاه قضایی-امنیتی» جمهوری اسلامی را مسئول جان و سلامتی نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی-عقیدتی دیگری که در ایران در حال اعتصاب غذا به سر می‌برند، معرفی کرده‌اند.

آنها مسئولیت خود را نیز چنین توصیف کرده‌اند: «مسئولیت ما ضمن فشار بر دستگاه قضایی برای برآوردن خواست های به حق زندانیان، تلاش برای حفظ سلامتی یکایک آنهاست.»

شماری از فعالان مدنی و سیاسی در ایران و خارج از کشور هم با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از نسرین ستوده، اتهامات علیه او را «واهی» و «مضحک» خواندند و خواستار آزادی وی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی جمهوری اسلامی شدند.

بازداشت نسرین ستوده و رضا خندان با واکنش‌های داخلی و خارجی مواجه شده و از آن جمله عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این زوج شد و از مجامع بین‌المللی و اتحادیه اروپا خواست که این اقدام جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کنند.

منابع: کمپین حقوق بشر ایران و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG