لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۱

کاهش ۱۰۰ میلیارد دلاری ارزش سهام گروه آدانی در بازار مالی


رقم کاهش ارزش مجموعه تجاری- صنعتی ادانی روز پنجشنبه از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت و پیامدهای آن بازار مالی و دولت هند را به شدت نگران کرده است.

روند سقوط ارزش این گروه هندی برای گواتام ادانی، بنیانگذارش که طی سال‌های اخیر با سرعت چشمگیری به ثروت خود افزوده است یک شکست بزرگ خواهد بود.

این روند از یک هفته پیش و در پی انتشار یک گزارش انتقادی توسط موسسه پژوهشی امور مالی «هیندنبرگ» در آمریکا آغاز شد.

پس لرزه‌های سقوط سریع ارزش مالی گروه آدانی علاوه بر بازار مالی اکنون به عرصه سیاست هند نیز گسترش یافته است.

نمایندگان احزاب مخالف دولت در پارلمان هند خواستار تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه شده‌اند و بانک مرکزی هند در حال بررسی میزان آسیب پذیری بانک‌های خصوصی از این رویداد است.

گروه تجاری- صنعتی ادانی نه فقط در هند بلکه با چندین شرکت بزرگ انرژی از جمله توتال فرانسه و شرکت‌های مالی بزرگ مثل صندوق سرمایه‌گذاری‌های بین المللی ابوظبی قراردادهای کلان و در عرصه‌های گوناگونی از تاسیسات بندری گرفته تا نیروگاه‌های انرژی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد.

تحت تاثیر این وضعیت گواتام آدانی روز چهارشنبه طرح فروش چندین میلیارد دلار از سهام این شرکت را به دلیل بی‌اعتمادی سرمایه گذاران و افت بهای سهام متوقف کرد.

روز پنجشنبه بهای سهام این شرکت ۲۷ درصد دیگر سقوط کرد و به نازلترین قیمت از مارس ۲۰۲۲ رسید.

از زمان انتشار گزارش موسسه آمریکایی «هیندنبرگ» در روز ۲۴ ژانویه تاکنون ارزش سهام این شرکت تقریبا نصف شده است.

در نتیجه این ضرر سنگین، آقای ادانی دیگر ثروتمندترین فرد آسیا نیست و مجله مالی «فوربز» رتبه او را به شانزدهمین ثروتمند جهان کاهش داده است. تخمین زده می شود که او طی یک هفته بیش از ۶۴ میلیارد دلار ضرر کرده و ثروت او تقریبا نصف شده است.

او تا چندی پیش پس از ایلان ماسک و برنارد آرنول، سومین ثروتمند جهان بود.

به این ترتیب اکنون موکش امبانی، رقیب اصلی آقای آدانی و مالک مجموعه صنعتی- تجاری «رلاینس» ثروتمندترین فرد آسیا است.

منابعی در دولت و صنعت بانکداری هند به خبرگزاری‌های بین المللی گفتند که بانک مرکزی هند از تمامی بانک‌های خصوصی خواسته است میزان آسیب پذیری خود در نتیجه سقوط ارزش مالی شرکت آدانی را محاسبه کنند.

سرمایه گذاران و بازارهای مالی آسیایی هنوز مطمئن نیستند که سقوط ارزش مالی شرکت آدانی در همین حد متوقف شود.

حزب کنگره، حزب اصلی مخالفان دولت در پارلمان هند خواستار انجام تحقیقات دقیق زیر نظر دیوان عالی کشور شده است.

موسسه «هیندنبرگ» در گزارش خود می‌گوید شرکت ادانی با استفاده از بهشت‌های مالیاتی از پرداخت مالیات گریخته و قیمت سهام خود را دستکاری کرده است. درعین حال در مورد میزان بدهی و ارزش واقعی این شرکت نیز هشدار داده است.

شرکت ادانی ضمن رد این اتهامات ادعا می کند که گزارش موسسه آمریکایی براساس ناآشنایی از قوانین هند تنظیم شده و این شرکت در تمامی فعالیت‌های خود قوانین و مقررات نظارتی هند را رعایت کرده است.

XS
SM
MD
LG