لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

رونمایی از بزرگترین پهپاد جهان


این پهپاد غول‌پیکر ۲۵ تن وزن و ۲۴ متر طول دارد و طول بال آن به ۱۸ متر می‌رسد.
این پهپاد غول‌پیکر ۲۵ تن وزن و ۲۴ متر طول دارد و طول بال آن به ۱۸ متر می‌رسد.

مجله هوافضا: به تازگی از پهپادی رونمایی شده که بزرگ‌ترین پهپاد جهان است و می‌تواند برای قرار دادن ماهواره در مدار مورد استفاده قرار گیرد.

بزرگ‌ترین پهپاد

Aevum در حال توسعه بزرگ‌ترین پهپاد جهان است. این پهپاد بزرگ Ravn X نام دارد و قرار است از آن برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدارهای پایینی زمین استفاده شود.

این پهپاد غول‌پیکر ۲۵ تن وزن و ۲۴ متر طول دارد و طول بال آن به ۱۸ متر می‌رسد.

این پرنده می‌تواند راکت حامل ماهواره‌هایی تا وزن ۵۰۰ کیلوگرم را تا ارتفاع ۲۰ کیلومتری زمین حمل کند و پس از آن ماهواره توسط این راکت به مدارهای پایینی زمین حمل شود.

ادعای چینی

مهندسان چینی ادعا کرده‌اند موتور جت خاصی را توسعه داده‌اند که می‌تواند هواپیما را به سرعت ۱۶ برابرِ سرعت صوت برساند. این عدد بیش از دو برابر سریع‌ترین هواپیمای جهان است.

چینی‌ها همچنین مدعی‌اند که این موتور را در یک تونل باد در شهر پکن آزمایش کرده‌اند و این آزمایش موفقیت‌آمیز بوده است.

چینی‌ها قصد دارند از این موتور در نوعی از هواپیماها که به مدارهای زمین نزدیک می‌شوند استفاده کنند.

تست انجام‌شده در تونل باد فعلاً روی سرعت ۹ برابر سرعت صوت انجام شده است، با این حال سازندگان ادعا می‌کنند می‌توانند به ۱۶ برابر سرعت صوت نیز دست پیدا کنند.

البته برای رسیدن به چنین سرعتی تنها موتور ملاک نیست و طراحی بدنه هم باید به‌صورت دقیق انجام شود تا در سرعت‌های بالا توانایی انجام مأموریت را داشته باشد. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد این طرح همچنان در مراحل مقدماتی قرار داشته باشد.

تاکسی هوایی در سنگاپور

در سال ۲۰۲۳ قرار است تاکسی‌های هوایی در سنگاپور کار خود را شروع کنند. این سرویس از اولین‌ها در جهان است و نام این تاکسی هوایی الکتریکی Volocopter در نظر گرفته شده ‌است.

حداکثر سرعت آن ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است و هزینه سفر هوایی با این پرنده برای یک سفر ۱۵ دقیقه‌ای حدود ۳۰۰ دلار است.

علاوه‌بر سنگاپور ،کره جنوبی هم در شرق آسیا برنامه دارد که خودرو پرنده را تا سال ۲۰۲۸ وارد مرحله عملیاتی کند.

این خودرو پرنده ساخت هیوندایی است و می‌تواند به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در هنگام پرواز برسد و حدود ۶۰۰ متر هم ارتفاع پروازی داشته باشد. این خودرو پرنده برقی است و با یک بار شارژ می‌تواند ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.

شکست آزمایش اسپیس‌شیپ دو

اسپیس‌شیپ دو ویرجین گلکتیک که قرار است گردشگران فضایی را به سفری در مسیر زیرمداری زمین ببرد، در پرواز آزمایشی خود شکست خورد.

این پرواز در جنوب نیومکزیکو و در تاریخ ۱۲ دسامبر انجام شد و فردریک استورکو، فضانورد پیشین ناسا، در پرواز آن مشارکت داشت.

اسپیس‌شیپ دو توسط هواپیمای وایت‌نایت‌تو به ارتفاع بالا برده شد اما پس از جدا شدن از این هواپیما برای سفر به ارتفاع بالاتر تنها لحظاتی موتورش روشن شد و پس از مدتی این موتورها خاموش شدند. با وجود این اتفاق خلبان‌ها سالم به زمین بازگشتند.

ساخت ماهواره امیرکبیر دو

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، از آغاز ساخت فاز اول ماهواره امیرکبیر دو خبر داده و گفته است «در صورتی که هزینه و بودجه ساخت آن تأمین شود، تا سه سال آینده این ماهواره آماده خواهد بود».

به‌گفته آقای معتمدی، «ساخت ماهواره امیرکبیر دو از لحاظ سرمایه‌گذاری سنگین است و چندصد میلیارد تومان هزینه دارد چرا که ماهواره‌ای با کلاس بالاتر است که با ماهواره‌هایی که تا کنون ساخته شده‌اند، از لحاظ فناوری و تکنولوژی، فاصله دارد. به همین جهت زمان و هزینه ساخت آن زیاد است.»

تا کنون ماهواره‌های غیر نظامی ایران نتوانسته‌اند با پرتاب موفق در مدار مناسب قرار گیرند.

احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر در این ‌باره گفته است: «ماهواره‌هایی که ساخته شده بودند، ناموفق نبودند. فقط پرتاب این ماهواره‌ها ناموفق شد که این موضوع نیز دست دانشگاه‌ها نیست. مثلاً ماهواره امیرکبیر یک که پرتاب شد در چند دقیقه‌ای که در آسمان بود موفق عمل کرد، اما پرتاب آن با مشکل مواجه شد.»

XS
SM
MD
LG