لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

وزیر دفاع آمریکا: سقوط ارتش افغانستان همه ما را غافلگیر کرد


لوید آستین در جلسه استماع مجلس سنا از کارکنان آمریکایی که کمک کردند تا ۱۲۴ هزار افغان از طریق هوایی افغانستان را ترک کنند، قدردانی کرد.
لوید آستین در جلسه استماع مجلس سنا از کارکنان آمریکایی که کمک کردند تا ۱۲۴ هزار افغان از طریق هوایی افغانستان را ترک کنند، قدردانی کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه ششم مهرماه گفت که سقوط ناگهانی ارتش افغانستان، پنتاگون را غافلگیر کرد.

لوید آستین که در نشست پرسش و پاسخ کمیته نیروهای مسلح سنا شرکت کرده بود، در عین حال به اشتباه‌های محاسباتی در طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده و همچنین فساد و زوال اخلاقیات در میان مقامات افغانستان اذعان کرد.

او اظهار داشت: واقعیت این است که سقوط ارتش افغانستان به رغم آموزش‌هایی که دیده بودند، همه ما را غافلگیر کرد زیرا در بسیاری موارد حتی یک تیر هم شلیک نشد و هر ادعای دیگری متفاوت از این، غیرصادقانه است.

اظهارات وزیر دفاع ایالات متحده آغازگر یک جلسه استماع دو روزه در کنگره است که انتظار می‌رود یکی از بحث‌برانگیزترین این جلسات در رابطه با بی‌نظمی‌ها و هرج‌ومرج در روزهای پایانی جنگ با افغانستان باشد، جنگی که به بهای جان هزاران سرباز آمریکایی و شهروندان غیرنظامی افغانستان انجامید و در نهایت طالبان را بار دیگر بر این کشور مسلط ساخت.

کمیته‌های نظامی در سنا و مجلس نمایندگان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از فرماندهان نظامی در این زمینه پرسش می‌کنند و در این میان به‌ویژه جمهوری‌خواهان امیدوارند اشتباهات احتمالی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در چگونگی پایان دادن به جنگ افغانستان آشکار شود.

این نشست‌ها دو هفته پس از دفاع سرسختانه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، از تصمیمات دولت در کنگره برگزار می‌شود. شماری از نمایندگان کنگره در جلسه دو هفته قبل خواستار استعفای آقای بلینکن شدند.

لوید آستین در جلسه استماع روز سه‌شنبه از کارکنان آمریکایی که کمک کردند تا ۱۲۴ هزار افغان از طریق هوایی افغانستان را ترک کنند، قدردانی کرد، هر چند این عملیات به بهای جان ۱۳ نیروی آمریکایی و شماری از افغان‌ها انجامید که قربانی یک بمبگذاری انتحاری در خارج از فرودگاه کابل شدند.

آقای آستین گفت: «آیا [این عملیات] بی‌عیب و نقص بود؟ البته که نه». او سپس به افغان‌های از جان گذشته‌ای اشاره کرد که ناامیدانه خود را به هواپیماهای آمریکایی آویختند و در نهایت کشته شدند یا غیرنظامیانی که در آخرین حمله پهپادی آمریکا در این جنگ کشته شدند.

سناتور جیمز اینهاف، رئیس جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح سنا، اما دولت بایدن را مسئول مستقیم آن‌چه منتقدان یک پایان شر‌م‌آور برای جنگ بیست ساله با افغانستان نامیده‌اند، دانست.

او گفت که آقای بایدن پیشنهادات فرماندهان ارتش را نادیده گرفت و بسیاری از آمریکایی‌ها را در افغانستان جا گذاشت.

بسیاری از سخت‌ترین سئوالات ممکن است نصیب دو فرمانده ارشد ایالات متحده شود که در جلسات کنگره شهادت خواهند داد: ژنرال مارک مایلی، رئیس جدید ستاد مشترک ارتش آمریکا، و ژنرال فرانک مکنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری رویترز/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG