لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی قندهار در جنوب افغانستان را ترک کردند


مقامات ارتش افغانستان روز جمعه ۲۴ اردیبهشت از خروج کامل نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی قندهار در جنوب افغانستان خبر دادند. این پایگاه زمانی از مهم‌ترین قرارگاه‌های نظامیان آمریکا به شمار می‌رفت.

ولایت قندهار که محل ظهور گروه طالبان است، در ماه‌های اخیر شاهد درگیری‌های سنگین میان شبه نظامیان و نیروهای مسلح دولت افغانستان بوده است.

هفته گذشته، حملات هوایی ایالات متحده برای کمک به نیروهای افغانستان آغاز شد تا حمله بزرگ طالبان را خنثی و آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کنند.

خواجه یحیی علوی، از سخنگویان ارتش افغانستان در قندهار، گفت که آمریکایی‌ها به طور رسمی پایگاه هوایی قندهار را تحویل نداده‌اند اما او می‌تواند تایید کند که نظامیان ایالات متحده روز چهارشنبه این پایگاه را ترک کردند.

از سوی دیگر مسعود پشتون، رئیس فرودگاه قندهار، گفته است که آمریکایی‌ها کل پایگاه را تحویل نیروهای افغانستان داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که تحویل رسمی این پایگاه قرار است با پایان یافتن تعطیلات عید فطر در روز شنبه انجام شود.

یک مقام ارتش افغانستان در پایگاه هوایی قندهار که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است نیروهای افغانستان با خروج نظامیان آمریکایی بی‌حفاظ و آسیب‌پذیر خواهند شد.

او افزود: «از این پس، انجام عملیات برای ما بسیار دشوار خواهد بود. جنگنده‌های ما قادر نیستند در طول شب پرواز کنند، چرا که عملیات شبانه دشوار است.»

از ماه گذشته که جو بایدن اعلام کرد خروج نهایی نیروهای آمریکایی از تاریخ پیش‌بینی شده در اول ماه مه به روز یازده سپتامبر موکول خواهد شد طالبان حملات خود به نیروهای دولتی و اهداف غیر نظامی را تشدید کرده است.

در توافق صلحی که فوریه ۲۰۲۰ بین دولت آمریکا و گروه طالبان امضا شد روز اول مه (یکم اردیبهشت) امسال به عنوان مهلت نهایی برای خروج نیروهای آمریکایی و ناتو تعیین شده بود.

هر چند دولت آمریکا مهلت مورد توافق برای خروج نيروهای خود را تا اواسط سپتامبر امسال به تعویق انداخته اما روند خروج نیروهای این کشور از چند هفته پیش آغاز شده است. منتقدان سیاست خروج از افغانستان می‌گویند در غیاب نیروهای آمریکا و ناتو گروه طالبان تلاش خواهد کرد دوباره قدرت را به دست بگیرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG