لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۱

«۲۵۰ هزار» کودک رانده‌شده از پاکستان به «آموزش، غذا و خانه» نیاز دارند


بسیاری از کودکان افغانستانی «بدون مدرک در پاکستان متولد شده‌اند» و به همین دلیل آن‌ها مدرک لازم برای ثبت‌ نام در مدارس را ندارند
بسیاری از کودکان افغانستانی «بدون مدرک در پاکستان متولد شده‌اند» و به همین دلیل آن‌ها مدرک لازم برای ثبت‌ نام در مدارس را ندارند

یک سازمان غیر دولتی می‌گوید ۲۵۰ هزار کودک افغانستانی پس از بازگشت اجباری از پاکستان به افغانستان به «آموزش، غذا و خانه» نیاز دارند.

سازمان «کودکان را نجات دهید» روز پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین‌ماه، با بیان اینکه نیمی از شهروندان افغانستانی بازگردانده‌شده از پاکستان، کودک هستند، اعلام کرد که خانواده‌های این کودکان تقریباً بدون هیچ چیز وارد افغانستان می‌شوند.

نظرسنجی که این سازمان از این خانواده‌ها انجام داده، نشان می‌دهد که تقریبا همهٔ این کودکان برای یک تا دوماه آینده غذای کافی ندارند و برخی از خانواده‌ها مجبورند برای غذا پول قرض کنند یا به دوستان و اقوام خود متکی باشند.

ارشد مالک، مدیر بخش افغانستان این سازمان گفت که بسیاری از کودکان افغانستانی «بدون مدرک در پاکستان متولد شده‌اند» و به همین دلیل آن‌ها مدرک لازم برای ثبت‌ نام در مدارس را ندارند.‌

این در حالی است که عبدالمطلب حقانی،‌ سخنگوی وزارت امور مهاجرین طالبان، می‌گوید این کودکان «می‌توانند در هر کلاسی ثبت‌ نام کنند و به یادگیری ادامه دهند، خواه مدرک داشته باشند یا نه».

پاکستان در حال برخورد با مهاجران در این کشور از جمله یک میلیون و ۷۰۰ هزار شهروند افغانستان است که ادعا می‌شود به شکل غیر قانونی وارد خاک این کشور شده‌اند.

مهاجران افغانستانی، اکثریت جمعیت مهاجران در پاکستان را تشکیل می‌دهند.

بسیاری از این افراد به دلیل جنگ‌ طولانی در افغانستان ده‌ها سال در پاکستان زندگی کرده‌اند.

همچنین در سال گذشته میلادی ۶۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از ایران به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG