لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

هیئت عالی رتبه دولت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه می رود


مذاکرات صلح افغانستان در دوحه قطر (عکس از آرشیو)
مذاکرات صلح افغانستان در دوحه قطر (عکس از آرشیو)

به گفته مقامات افغانستان در روزهای آینده یک هیئت عالی رتبه از سوی دولت این کشور برای مذاکره با طالبان به دوحه می رود. این سفر در شرایطی انجام می شود که طالبان با توجه به پیشروی های گسترده طی ماه‌های اخیر در مذاکرات موضع سرسختانه ای اتخاذ کرده و حتی به دولت ترکیه که نیروهایش قرار است حفاظت از فرودگاه کابل را برعهده بگیرند هشدار داده است.

یک مقام دولت افغانستان که نخواست نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت عبدالله عبدالله، مسئول مذاکرات صلح و حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان از جمله این هیئت هشت نفره هستند و موضع گفت‌وگوها مسایل سیاسی گوناگون از جمله تسریع روند مذاکرات صلح است. این هیئت قرار است روز جمعه راهی دوحه، پایتخت قطر بشود.

از قرار معلوم این گفتگوها خارج از چارچوب مذاکرات بین افغانی است که طی ماه‌های اخیر به بن بست رسیده است. گروه طالبان تاکنون در مورد سفر هیئت دولت افغانستان به دوحه اظهار نظر نکرده است.

چند ساعت قبل از اعلام این خبر طالبان در مورد «پیامدهای» طرح مربوط به حفاظت نیروهای ترکیه از فرودگاه کابل پس از خروج نظامیان آمریکا و ناتو هشدار داد. هنوز مشخص نیست که آیا این موضوع نیز در مذاکرات دوحه مورد بحث قرار خواهد گرفت یا نه.

دولت ترکیه در مورد جنبه‌های مالی، سیاسی و لجستیکی این برنامه با آمریکا مشغول گفتگو است. آنکارا تاکید کرد که با توجه به ادامه فعالیت نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای دیگر در کابل فرودگاه این شهر باید به فعالیت عادی خود ادامه دهد.

گروه طالبان در بیانیه‌ای گفت:«اگر مقامات ترکیه در تصمیم خود تجدید نظر نکرده و به اشغال کشور ما ادامه دهند امارت اسلامی علیه آنها موضع گیری خواهد کرد.»

طالبان طی دو ماه اخیر و در آستانه خروج نیروهای خارجی که قرار است تا اوایل سپتامبر تکمیل شود بخش گسترده‌ای از خاک افغانستان را تصرف کرده است.

وزیر دفاع ترکیه غروب دوشنبه پس از جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت آنکارا و واشنگتن در مورد بخشی از ماموریت حفاظت و اداره فرودگاه کابل توافق کرده و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد. او افزود:«همه کشورها می گویند که فرودگاه باید به فعالیت عادی خود ادامه دهد. اگر فرودگاه تعطیل شود همه کشورها مجبورند دفاتر دیپلماتیک خود را در کابل تعطیل و تخلیه کنند.»

خبرگزاری رویترز پيش بينی کرده است که احتمالا موضوع اصلی مذاکرات هیئت عالی رتبه دولت افغانستان با طالبان توقف درگیری ها و آتش بس در سراسر کشور خواهد بود.

همزمان با این تحولات، پلیس کابل اعلام کرد که روز سه شنبه بر اثر یک انفجار در پایتخت افغانستان چهار نفر کشته و پنج نفر مجروح شده‌اند. هنوز مسئولان این حمله و هدف آن مشخص نشده است.

عطالله عطا، عضو شورای ولایتی قندهار روز سه شنبه گفت که نبرد در این ولایت ادامه دارد و نیروهای دولتی حمله طالبان برای تصرف زندان قندهار را دفع کرده اند. به گفته او صدها خانواده از درگیری ها گریخته‌اند.

رئیس بیمارستان قندهار نيز گفت تا کنون هشت کشته و بیش از ۳۰ مجروح به این بیمارستان منتقل شده‌اند که اکثر آنها غیرنظامی هستند و در زد و خوردهای ۲۴ ساعت گذشته مجروح شده‌اند.

درگیری های نظامی در سایر نقاط کشور ادامه دارد و یک مقام محلی گفت که نیروهای دولتی صبح روز سه شنبه از ولسوالی علینگار در ولایت لغمان واقع در شرق افغانستان عقب نشینی کرده‌اند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر

XS
SM
MD
LG