لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

«نقشه راه صلح» اشرف غنی در مذاکرات با طالبان مشخص شد


محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان طرحی سه مرحله‌ای را به‌عنوان «نقشه راه صلح» در نشست آینده ترکیه پیشنهاد خواهد کرد.

بر اساس سندی که روز یکشنبه ۱۵ فروردین در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت، اشرف غنی در صدد است تا پیش از برگزاری انتخابات در افغانستان با گروه طالبان به توافق برسد و آتش‌بس دائمی حاصل شود.

این سند نشان می‌دهد که در فاز نخست، اشرف غنی خواستار دستیابی به اجماع در مورد توافق سیاسی و استقرار آتش‌بس با نظارت سازمان‌های بین‌المللی است.

فاز دوم شامل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و استقرار «دولت صلح» و نیز اجرای ترتیبات حرکت به سوی نظام سیاسی جدید خواهد بود.

ترسیم چارچوب قانون اساسی، استقرار مجدد پناهندگان و طرح توسعه نیز به‌عنوان فاز سوم و پایانی طرح پیشنهادی اشرف غنی در نظر گرفته شده است.

نشست صلح افغانستان قرار است به میزبانی ترکیه و با مشارکت سازمان ملل متحد در ماه جاری میلادی برگزار شود، اگرچه تاریخ دقیق این نشست هنوز مشخص نشده است.

واشینگتن می‌کوشد که توافق صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان تا پیش از یکم ماه مه (۱۱ اردیبهشت) که موعد خروج کلیه نیروهای خارجی از افغانستان است، نهایی شود.

از همین رو دولت آمریکا پیشنهاد کرده بود که برای پایان دادن به جنگ داخلی در افغانستان، «دولت گذار» با حضور نمایندگان طالبان تشکیل شود اما این طرح با مخالفت رئیس‌جمهوری افغانستان روبه‌رو شد.

سه مقام ارشد افغان در کابل به خبرگزاری رویترز گفته بودند که اشرف غنی قصد دارد در کنفرانس پیش رو، طرح خودش را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ارائه کند.

یک مقام ارشد دولت افغانستان به رویترز گفت که آقای غنی نقشه راه پیشنهادی خود را پیشاپیش با دولت‌های خارجی در میان گذاشته است.

دولت افغانستان و شماری از سیاستمداران این کشور تاکید کرده‌اند که پیش از حضور در نشست صلح ترکیه، باید در مورد دستور کار با گروه طالبان توافق کنند.

گروه طالبان ششم فروردین هشدار داد اگر نیروهای آمریکا و ناتو تا اول ماه مه از خاک افغانستان خارج نشوند آن‌ها را هدف حمله قرار خواهد داد.

گروه طالبان در بخشی از بیانیه خود گفت اگر مهلت تعیین شده در روز اول ماه مه اجرا نشود «ما ناگزیر خواهیم شد به جهاد و نبرد مسلحانه علیه نیروهای خارجی برای آزادی کشور ادامه دهیم».

پیشتر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نخستین نشست رسانه‌ای خود گفته بود که خارج کردن تمامی نیروهای آمریکایی تا روز اول ماه مه ممکن است عملی نباشد. آقای بایدن همچنین تاکید کرد که در حال حاضر، نمی‌تواند تاریخ قطعی برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مشخص کند.

دولت دونالد ترامپ و گروه طالبان در پایان مذاکراتی طولانی در فوریه سال ۲۰۲۰ در دوحه، به توافق صلح دست یافتند.

طبق این توافق تمامی نیروهای آمریکا و ناتو باید تا روز اول ماه مه امسال خاک افغانستان را ترک کنند. در مقابل طالبان نیز تعهد داد که به گروه‌های تروریستی بین‌المللی اجازه ندهد از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدانش استفاده کنند و در عین حال مذاکرات مستقیم صلح با دولت افغانستان را شروع کند.

در همین حال، یک مقام ارشد دولت افغانستان می‌گوید که گروه طالبان حاضر است در ازای آزادی هزاران زندانی خود که به‌دستور مقامات کابل در بازداشت به سر می‌برند، با تمدید مهلت خروج نیروهای خارجی از خاک افغانستان موافقت کند.

اما محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان در قطر، مطرح شدن چنین پیشنهادی را رد کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG