لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

گسترش اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف افغانستان علیه طالبان


شماری از شبه‌نظامیان طالبان
شماری از شبه‌نظامیان طالبان

شهرهای مختلف افغانستان روز پنجشنبه ۲۸ مرداد صحنه اعتراضات گسترده مردمی علیه طالبان بود که با سرنگونی دولت اشرف غنی، قدرت را در این کشور در دست گرفته‌اند.

به گفته یک شاهد عینی در جریان تظاهرات در شهر اسدآباد واقع در شرق افغانستان چندین نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه همزمان با روز استقلال افغانستان از امپراطوری بریتانیا گروه کثیری از زنان و مردان در شهر کابل با حمل پرچم ملی افغانستان شعار سر دادند که «پرچم ما، هویت ماست».

یک شاهد عینی گفت در اطراف محل تظاهرات صدای تیراندازی شنیده شده ولی به نظر می‌رسد که صدای تیراندازی هوایی پیکارجویان طالبان بوده است.

گزارش رسانه‌های محلی و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی از آن است که معترضان پرچم‌های طالبان را پاره کرده‌اند.

ابعاد این تظاهرات کوچک است ولی با در نظر گرفتن تلاش هزاران نفر برای خروج از کشور از طریق فرودگاه کابل می‌توان گفت که طالبان برای برقرار کردن حکومت خود با چالش‌های جدی روبرو است.

به گفته یک شاهد در شهر اسدآباد، مرکز ولایت کونار چندین نفر در جریان تظاهرات کشته شده‌اند ولی هنوز مشخص نیست که دلیل کشته شدن آنها تیراندازی پیکارجویان طالبان بوده و یا هنگام گریختن از تیراندازی زیر پای جمعیت افتاده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که در شهر جلال آباد و در یکی از نواحی ولایت پکتیا در شرق افغانستان نیز تظاهراتی برگزار شده است.

روز چهارشنبه بر اثر تیراندازی پیکارجویان طالبان به معترضان در شهر جلال آباد سه نفر کشته شدند. در شهرهای اسد آباد و خوست نیز تظاهراتی بر پا شده بود.

امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور افغانستان که روز سه‌شنبه اعلام کرد طبق قانون اساسی پس از خروج اشرف غنی از کشور «رییس جمهور مشروع افغانستان» است روز پنجشنبه در توئیتی از تظاهرکنندگان حمایت کرد.

احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود و رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان که در دره پنجشیر، یکی از کانون‌های اصلی مقاومت در برابر طالبان مستقر است، در نامه سرگشاده‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست خواستار حمایت غرب از نبرد علیه طالبان شد.

همزمان سایر رهبران سیاسی افغان از جمله حامد کرزی، رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله در روزهای اخیر با هدف تشکیل یک حکومت جدید مشغول مذاکره با طالبان بوده‌اند.

از زمان ورود نیروهای طالبان به پایتخت افغانستان در روز یکشنبه فضای شهر کابل آرام بوده ولی فرودگاه این شهر شاهد ازدحام هزاران نفری است که تلاش می‌کنند از کشور خارج شوند.

به گفته ناتو و یک مقام ارشد طالبان، طی روزهای اخیر حداقل ۱۲ نفر در فرودگاه و اطراف آن به ضرب گلوله و یا بر اثر ازدحام مردم کشته شده‌اند.

روز پنجشنبه مردان مسلح برای متفرق کردن مردم در ورودی‌های فرودگاه تیراندازی هوایی کردند. هنوز مشخص نیست که این تیراندازی توسط محافظان امنیتی فرودگاه و یا پیکارجویان طالبان انجام شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG