لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

رئیس‌جمهور افغانستان: حکم آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا می‌کنم


محمد اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان می‌گوید حکم آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان را امروز امضا می‌کند.

اعضای لویه جرگه مشورتی افغانستان روز شنبه،‌ ۱۸ مردادماه، توافق کردند ۴۰۰ زندانی طالبان که به ارتکاب جرائم سنگین متهم هستند، آزاد شوند.

به گزارش رادیو آزادی، آقای غنی که روز یک‌شنبه ۱۹ مرداد در روز سوم و پایانی نشست لویه جرگه سخن می‌گفت، مقام‌های طالبان را دعوت به صلح کرد و گفت: «جرات در صلح است، نه در جنگ».

او از علمای افغانستان هم خواست که با توصیه طالبان به صلح، به فرایند آتش‌بس در این کشور کمک کنند.

اعضای لویه جرگه در قطعنامه‌ای که در روز پایانی صادر شد، ضمن اعلام موافقت با رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، تاکید کردند که این تصمیم در راستای آغاز شدن مذاکرات صلح گرفته شده است.

حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان که در نشست لویه جرگه حضور داشت، گفته است که پس از رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان تا دو سه روز دیگر هیئت‌های گفت‌وگو کننده افغانستانی، مذاکرات را آغاز خواهند کرد.

برگزاری این جلسه با استقبال دولت آمریکا که هدایت گفت‌وگوهای صلح را بر عهده دارد، مواجه شده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به این اقدام دولت افغانستان، با انتشار پیامی در توئیتر از شرکت‌کنندگان در لویه جرگه مشورتی صلح تقدیر کرد و نوشت: «پس از ۴۰ سال جنگ و خون‌ریزی و ویرانی، طرفین آماده آغاز فرایندی سیاسی برای دستیابی به توافق برای مذاکرات‌» هستند.

اعضای لویه جرگه همچنین از طالبان خواسته‌اند که تمامی اسرای غیرنظامی و نظامی دولت افغانستان را آزاد کند.

مقام‌های طالبان تاکنون درباره این تصمیم لویه جرگه اظهارنظری نکرده‌اند.

پیش از این، عبدالله عبدالله، رئيس لویه‌ جرگه، گفته بود که آزادی این افراد مشروط خواهد بود و باید تضمین‌های بین‌المللی گرفته شود که زندانیان رهاشده، دوباره در جنگ شرکت نخواهند کرد.

به ‌گفتۀ معصوم استانکزی، رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه، این گروه از زندانیان طالبان جرم‌هایی چون آدم‌ربایی، قتل، قاچاق مواد مخدر و دیگر جرم‌ها را مرتکب شده‌اند و شماری از آنان به اعدام محکوم شده بودند.

لویه جرگه که جلسه‌ای از ریش‌سفیدان و رهبران قبایل افغانستان است، در پی درخواست هفته پیش اشرف غنی، رئیس‌‌ جمهور افغانستان، برگزار شد.

این چهارمین جلسه لویه جرگه مشورتی افغانستان است که از روز گذشته با شرکت سه هزار نفر برگزار شد.
برگزاری لویه جرگه‌ها در افغانستان با پیشینۀ تاریخی طولانی‌مدت که در گذشته‌ها سنتی بود، اکنون جایگاه قانونی هم پیدا کرده است.

بر اساس ماده ۱۱۱ قانون اساسی افغانستان، جلسات لویه جرگه زمانی برگزار می‌شود که قرار باشد تصمیم‌های مهم در بارۀ استقلال، حاکمیت ارضی، تعدیل قانون اساسی و محاکمۀ رئیس جمهور گرفته شود.

در جلسات قبلی لویه‌ جرگه که سال‌های ۸۹، ۹۲ و ۹۸ برگزار شده بود، تصمیماتی چون آزادی زندانیان طالبان، قرارداد همکاری امنیتی آمریکا و افغانستان و تعیین چارچوب و حدود صلح با گروه طالبان گرفته شده بود.

XS
SM
MD
LG