لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

بازداشت «یک شهروند آلمانی» در حمله به تاسیسات بمب‌سازی طالبان در افغانستان


یک سرباز ارتش افغانستان
یک سرباز ارتش افغانستان

نیروهای امنیتی افغانستان می‌گویند در جریان یورش به تاسیسات بمب‌سازی شبه‌نظامیان طالبان در ولایت هلمند، یک «شهروند آلمانی» را باداشت کرده‌اند.

عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، نهم اسفند ماه گفته است مرد بازداشت‌شده دارای مدارک شناسایی آلمانی بود. به گفته آقای زواک فرد بازداشت‌شده همراه دو تن دیگر به مرکزی در گرشک، انتقال داده شده‌است.

سخنگوی والی هلمند به خبرنگاران گفته‌است تحقیقات در مورد فرد بازداشت‌شده ادامه دارد، اما بازجوی‌های اولیه نشان می‌دهد او اسیر نشده بود، و احتمالا در جریان ساخت بمب‌های کنارجاده‌ای به شبه‌نظامیان کمک می‌کرد.

رئیس‌پلیس گرشک نیز گفته است او «مستشار نظامی ملا نصیر» بوده‌است؛ ملا نصیر فرمانده گروهی از شبه‌نظامیان زبده گروه افراطی طالبان، موسوم به «واحد سرخ» است.

هویت فرد بازداشت‌شده مشخص نیست، اما تصاویری از او منتشر شده که مردی را با ریش سرخ‌ و قهوه‌ای، سری ظاهرا تراشیده و دستاری سیاه‌رنگ بر سر نشان می‌دهد.

از تصاویر منتشرشده در توئیتر
از تصاویر منتشرشده در توئیتر

برخلاف گروه موسوم به حکومت اسلامی که هزاران عضو خارجی داشت و بسیاری از آن‌ها نیز از اروپا راهی مراکز و مقرهای آن در سوریه و عراق شده‌ بودند، معمولا گزارشی از عضویت شهروندان غربی در گروه طالبان منتشر نمی‌شود.

طالبان در عین حال خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان است. شورشیان این گروه‌ افراطی سال‌هاست در نبرد با دولت مرکزی هستند و قصد دارند دولتی برپایه درک و برداشت خود از شریعت اسلام برپا کنند.

شورش گروه طالبان از زمان حمله نیروهای آمریکایی به افغانستان در سال ۲۰۰۱ به این‌سو، هزاران قربانی برجای گذاشته‌است. سازمان ملل متحد زمانی گزارش داده بود تا ۸۰ درصد کشته‌شدگان بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.

تابستان گذشته نیز سازمان ملل در گزارشی گفته بود شمار قربانیان غیرنظامی در افغانستان به رکورد تازه‌ای دست یافته‌است. به گفته سازمان ملل افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی، به‌ویژه در میان زنان و کودکان، به‌خاطر تشدید حملات با استفاده از بمب‌های دست‌ساز توسط شورشیان طالبان است.

برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه گاردین، توئیتر|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG