لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

طالبان به کابل نزدیک شد؛ اشرف غنی: نتیجه مشورت‌های بین‌المللی به زودی اعلام می‌شود


در حالی که روز شنبه گزارش‌هایی از رسیدن طالبان به ۵۰ کیلومتری شهر کابل منتشر شد، اشرف غنی، رئیس‌ جمهور افغانستان، در یک پیام کوتاه گفت مشورت‌های داخلی و بین‌المللی برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن جنگ در جریان است و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود.

آقای غنی حمله نیروهای طالبان را «جنگ تحمیلی» خواند و گفت تلاش می‌کند که دستاوردهای بیست سال اخیر این کشور حفظ شود و به عنوان رئيس جمهور تلاش می‌کند که از «کشتار مردم بی‌گناه و آواره شدن آنها» جلوگیری کند.

پیش از این شایعات و گمانه‌ها حاکی از اعلام استعفای محمد اشرف غنی بود، ولی آقای غنی اشاره‌ای به این موضوع نکرد و نام گروه طالبان را نیز در سخنرانی‌اش نیاورد و با اشاره به جدی بودن خطرات کنونی گفت اولویت او «انسجام دوباره نیروهای نیروهای امنیتی و دفاعی» است.

روز گذشته، زلمای خلیل‌زاد٬ فرستاده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، طرحی ۹ ماده‌ای را منتشر کرد که به گفته او با نظر کشورهایی چون چین، بریتانیا، پاکستان و اتحادیه اروپا تهیه شده و در آن بر سرعت دادن به مذاکرات صلح در قطر،‌ پایان حمله به شهرهای بزرگ و یافتن مکانیسم انتقال قدرت تاکید شده بود.

رئيس جمهور افغانستان در سخنرانی امروز خود اشاره‌ای به این طرح نکرد. گروه طالبان نیز تاکنون درباره طرح پیشنهادی فرستاده آمریکا موضعی اعلام نکرده است.

روز ۲۱ مرداد، عمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان، گفته بود که شرط گروه طالبان برای ادامه دادن گفت‌وگوهای صلح این است که اشرف غنی از قدرت کنار برود.

آقای غنی اما این درخواست را رد کرد و گفت «تعیین جانشین» او باید توسط مردم افغانستان انجام شود و «کس دیگری» نمی‌تواند برای افغانستان «زعیم ملی» تعیین کند.

امرالله صالح، معاون اول رئيس جمهور افغانستان، نیز روز گذشته در پیامی کوتاه که در صفحه فیس‌بوک او منتشر شد، از طالبان به عنوان «لشکر جهل و وحشت» نام برد و گفت دولت افغانستان «با تمام امکانات و منابع» از نیروهای مسلح و نیروهای مقاومت ملی علیه طالبان حمایت می‌کند.

عبدالرشید دوستُم و عطا نورمحمد، از فرماندهان مشهور افغانستان، نیز روز گذشته اعلام کردند که در شمال این کشور به مقاومت در برابر طالبان ادامه می‌دهند.

ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان، به رادیو آزادی گفته است این دو فرمانده «خودسری» کرده‌اند و «در مدتی کوتاه از حرف‌شان پشیمان می‌شوند».

در یک هفته گذشته مراکز ۱۵ ولایت افغانستان به دست طالبان سقوط کرده است و پیشروی آنها سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌شد، ادامه دارد. طالبان هم‌اکنون حدود دو سوم افغانستان را در کنترل خود دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز روز شنبه گزارش کرد که نیروهای این گروه به ۵۰ کیلومتری پایتخت افغانستان رسیده‌اند.

یک مقام دفاعی آمریکا دو روز پیش با استناد به گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود طالبان طی یک ماه یا حداکثر سه ماه آینده، کابل را تصرف کند.

استفان دوچاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، امروز هشدار داد که رسیدن دامنه جنگ به شهر کابل می‌تواند باعث یک فاجعه بزرگ شود.

در روزهای گذشته هزاران نفر از شهروندان افغان از شهرهای درگیر جنگ به کابل فرار کرده‌اند و در حاشیه این شهر آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG