لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

افزایش تعداد قربانیان انفجار مقابل مدرسه دخترانه کابل؛ «۵۵ نفر کشته شدند»


رویترز می‌گوید اکثر کشته شدگان و زخمی‌های این انفجار دختران و زنان هستند.
رویترز می‌گوید اکثر کشته شدگان و زخمی‌های این انفجار دختران و زنان هستند.

مقام‌های دولتی افغانستان می‌گویند در جریان انفجاری «یک خودروی بمبگذاری شده» در نزدیکی مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» در کابل حداقل ۵۵ نفر کشته و بیش از ۱۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش رویترز، اکثر کشته شدگان و زخمی‌های این انفجار دختران و زنان هستند. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم گروه طالبان را عامل این حمله مرگبار معرفی کرده است.

یک مقام امنیتی افغانستان که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است، اکثر تلفات این انفجار دانش آموزان مدرسه دخترانه مدرسه دخترانه «سیدالشهدا» بودند.

پیشتر مقام‌های افغانستانی گفته بودند در این حمله مرگبار در نزدیکی مدرسه دخترانه در کابل حداقل ۳۰ تن کشته و ۵۲ تن زخمی شدند.

تلویزیون طلوع از رسانه‌های محلی افغانستان، تصاویری از صحنه آشفته پس از انفجار را پخش کرد که نشان می‌داد کتاب‌ها و وسایل مدرسه دانش آموزان در جاده‌ای خون آلود پراکنده شده و مردم می‌کوشیدند زخمی‌ها را به بیمارستان برسانند.

یک شاهد عینی به رویترز گفت: یک خودروی بمبگذاری شده که جلوی ورودی مدرسه منفجر شد.

این شاهد عینی اضافه کرد، بجز هفت یا هشت تن از قربانیان، مابقی همه دختران مدرسه‌ای بودند که پس از پایان مدرسه به خانه می‌رفتند.

ناجیبا آرین، سخنگوی وزارت معارف، به رویترز گفت که در دبیرستان سیدالشهدا ، دختران و پسران در سه شیفت تحصیل می‌کنند که شیفت دوم متعلق به دانش آموزان دختر است.

ناجیبا آرین، هم تایید کرده است که بیشتر مجروحان دختران دانش آموز بودند.

رویترز می‌گوید از زمانی که آمریکا اعلام کرد نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند، کابل در وضعیت آماده باش بسر می‌برد و نیروهای گروه طالبان نیز عملیات خود را علیه نیروهای دولتی تشدید کرده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله مرگبار به مدرسه دخترانه در کابل را به عهده نگرفته است. با این حال٬ ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان هرگونه دخالت این گروه را در این انفجار رد کرده است.

این در حالی است که رئیس جمهوری افغانستان گروه طالبان را عامل این حمله به مدرسه دخترانه در محله شیعیان کابل اعلام کرده است.

اشرف غنی گفت، طالبان با تشدید خشونت و جنگ نامشروع خود بار دیگر نشان دادند که آنها نه تنها به دنبال حل صلح آمیز و اساسی بحران کنونی نیستند، بلکه در صددند که شرایط را پیچیده‌تر کنند.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی این حمله را محکوم کرده است.

راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان هم در توییتی نوشت، این حمله نابخشودنی به کودکان، حمله به آینده افغانستان است.

در توافق صلحی که فوریه ۲۰۲۰ بین دولت آمریکا و گروه طالبان امضا شد روز اول مه امسال به عنوان مهلت نهایی برای خروج نیروهای آمریکایی و ناتو تعیین شده بود. اما دولت جو بایدن اعلام کرده است که نیروها اول سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG