لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

ناتو: از زمان تصرف کابل توسط طالبان تاکنون ۱۸ هزار نفر تخلیه شده‌اند


 تصویر منتشر شده توسط ارتش آلمان از تخلیه غیر نظامیان از کابل.
تصویر منتشر شده توسط ارتش آلمان از تخلیه غیر نظامیان از کابل.

یک مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز جمعه ۲۹ مرداد گفته است، از زمانی‌که طالبان کابل را تصرف کردند، تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر از فرودگاه بین‌المللی پایتخت افغانستان تخلیه شده‌اند.

این مقام ناتو که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت، اما جمعیت حاضر در بیرون از فرودگاه همچنان تلاش ناامیدانه‌ای برای فرار دارند.

نیروهای طالبان روز یکشنبه کابل را تصرف کردند و به دنبال آن کسانی که نگران وضعیت در دوران حکومت این گروه بنیادگرا هستند، به سمت فرودگاه بین المللی حامد کرزی کابل روان شدند.

شمار زیادی از شهروندان افغان روز دوشنبه برای خروج از این کشور به فرودگاه کابل رفتند که باعث بروز هرج و مرج شد و تعدادی در جریان تلاش برای سوار شدن به یک هواپیمای نظامی کشته شدند.

فعالیت‌های فرودگاه کابل روز دوشنبه متوقف شد، اما این فرودگاه کار خود را دوباره از سرگرفته است.

تخلیه هفت هزار نفر

در همین زمینه وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت٬ عملیات تخلیه از افغانستان را تسریع کرده و از روز ۲۳ مرداد تاکنون هفت هزار شهروند غیرنظامی افغانستان را خارج کرده است.

هنک تیلور، ژنرال ارتش آمریکا در یک نشست خبری در مقر وزارت دفاع ایالات متحده گفت٬ طی ۲۴ ساعت گذشته دوازده فروند هواپیمای باربری «بوئینگ سی ۱۷» حدود دو هزار نفر را به خارج از افغانستان منتقل کرده‌اند.

او افزود٬ ارتش آمریکا اکنون برای انتقال روزانه ۵ تا ۹ هزار نفر هواپیمای کافی در اختیار دارد ولی تعداد دقیق افرادی که از افغانستان خارج می‌شوند به روند بررسی تقاضای خروج این افراد و عوامل دیگری مثل وضعیت هوا بستگی دارد.

ژنرال تیلور افزود:«برای افزایش تعداد افرادی که تخلیه می شوند آمادگی داریم.»

به گفته مقامات وزارت دفاع در حال حاضر حدود پنج هزار و ۲۰۰ نظامی آمریکا در فرودگاه کابل و اطراف آن مستقر هستند و تعداد آنها در روزهای اخیر به مرور افزایش یافته است.

فرودگاه شهر کابل در روزهای اخیر به دلیل هجوم مردم برای فرار از افغانستان دستخوش هرج و مرج شده و برخی از گزارش‌های حاکی از کشته شدن ۱۲ نفر در این حوادث است.

مسئول مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا گفت تاکنون طالبان به پرسنل آمریکایی حمله نکرده و هیچ موردی از ممانعت طالبان از خروج شهروندان آمریکایی مشاهده نشده است.

همزمان گزارش‌هایی از خشونت و حتی تیراندازی طالبان به سوی مردم افغانستان از جمله جلوگیری از ورود مردم به فرودگاه کابل منتشر شده است.

مسئول مطبوعاتی وزارت دفاع حاضر نشد در مورد احتمال ادامه عملیات تخلیه شهروندان افغان پس از ۳۱ اوت، تاریخ خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان، اظهار نظر کند. او تاکيد کرد که در مورد تمدید حضور نظامی آمریکا در افغانستان هیچ گفتگویی با طالبان انجام نشده است.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد که عملیات تخلیه غیرنظامیان افغان تا پایان انتقال تمام افرادی که می خواهند از کشور خارج شوند، ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG