لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

افغانستان از سفر هیات طالبان به پاکستان نزد شورای امنیت شکایت کرد


طالبان حدودا نیمی از افغانستان را در کنترل خود دارد
طالبان حدودا نیمی از افغانستان را در کنترل خود دارد

نمایندگی افغانستان نزد ملل متحد، با ارسال شکایت‌نامه‌ای به شورای امنیت، سفر هیئت طالبان به پاکستان را «ناقض حاکمیت ملی» کشورش توصیف کرده‌است.

همزمان مقام‌های اسلام‌آباد به رویترز گفته‌اند احتمال دارد ولیعهد عربستان با طالبان در پاکستان دیدار کند.

سه روز پیش مذاکره‌کنندگان گروه طالبان گفتند روز ۱۸ فوریه/۲۹ بهمن با هیئت آمریکایی در پاکستان دیدار می‌کنند. البته وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود هنوز دعوت‌نامه‌ای به چنین مذاکراتی دریافت نکرده‌است.

دیدار احتمالی طالبان و طرف‌های دیگر در پاکستان از روزهای پیش نیز با موضع‌گیری و انتقاد کابل همراه شده بود. اما حال این اعتراضات به شورای امنیت کشیده شده‌است.

در نامه‌ای که دولت مرکزی کابل به شورای امنیت فرستاده و نسخه‌ای از آن به رویت رادیو اروپای آزاد رسیده‌است تعاملات اخیر «ناقض حاکمیت ملی افغانستان» توصیف شده‌است.

هیئت نمایندگی دولت مرکزی افغانستان در این نامه می‌گوید «این تعاملات، که به بهانه حمایت از صلح در افغانستان انجام می‌شود، کاملا بدون رایزنی و هماهنگی با دولت افغانستان صورت می‌گیرد».

دولت افغانستان مدت‌هاست نارضایتی خود را از مذاکرات طالبان با طرف‌های مختلف، از تهران و مسکو گرفته تا پاکستان اعلام کرده، و تاکید دارد که دستیابی به صلح در این کشور باید از طریق مذاکرات میان خود افغان‌ها، صورت گیرد.

اما طالبان، شبه‌نظامیان اسلام‌گرایی که حدودا نصف کشور را کنترل می‌کنند، عملا به این خواسته دولت کابل توجه خاصی نشان نداده‌اند.

ایالات متحده که نماینده ویژه‌ای را برای افغانستان تعیین کرده و در حال انجام گفت‌وگو با گروه طالبان است، می‌گوید هر توافقی در نهایت باید بین طرف‌های داخلی افغانستان شکل بگیرد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، گفته است نشست طالبان در کشورش دربرگیرنده «مذاکراتی فراگیر در پیوند با روابط افغانستان-پاکستان خواهد بود».

اسلام‌آباد هنوز واکنشی به شکایت‌نامه کابل به شورای امنیت، نشان نداده‌است. ایالات متحده هنوز به‌طور رسمی دیدار با نمایندگان طالبان در پاکستان را تائید نکرده‌است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت پاکستان گزارش داده انتظار می‌رود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در جریان سفر به این کشور با هیئت طالبان دیدار و گفت‌وگو کند.

طالبان در دوحه، پایتخت قطر، دفتر دارد و مراودات آن با قطر نیز به زمان‌های گذشته باز می‌گردد. عربستان هرچند در حال حاضر روابط پرتنشی با قطر دارد، اما در کنار برخی دیگر کشورهای عربی پیرامون خلیج فارس، بخشی از مذاکرات صلح افغانستان را تشکیل می‌دهد.

دو مقام ارشد دولت پاکستان به رویترز گفته‌اند انتظار می‌رود بن‌سلمان با هیئت طالبان در اسلام‌آباد دیدار کند هرچند این هنوز «موضوعی بسیار محرمانه است».

ریاض انجام چنین دیداری را به‌طور رسمی تائید نکرده، اسلام‌آباد نیز به گزارش رویترز واکنشی نشان نداده‌است. یک مقام ارشد طالبان در قطر گفته است هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده‌است.

انتظار می‌رود ولیعد عربستان در سفر پاکستان توافق ۱۰ میلیارد دلاری کمک به توسعه بخش انرژی پاکستان را امضا کند. او سپس به هند خواهد رفت.

این رخدادها در حالی صورت می‌گیرد که هند نیز شدیدا به انفجار مرگبار در کشمیر واکنش نشان داده، دولت پاکستان را مسئول آن معرفی کرده و گفته اسلام‌آباد را «در انزوای کامل بین‌المللی» قرار خواهد داد. حمله انتحاری به نیروهای امنیتی در کشمیر هند دست‌کم ۴۴ کشته برجای گذاشت. اسلام‌آباد دخالت در حمله کشمیر هند را رد کرده‌است.

رادیو مشعل، رویترز، اسوشیتدپرس، اروپای آزاد|ت
XS
SM
MD
LG