لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

افغانستان فعالانی که سوء استفاده جنسی از کودکان را افشا کردند آزاد کرد


اشرف غنی می‌گوید به نهاد امنیتی افغانستان دستور داده «پيگيری جزایی» علیه موسی محمودی و احسان الله حمیدی را متوقف کنند
اشرف غنی می‌گوید به نهاد امنیتی افغانستان دستور داده «پيگيری جزایی» علیه موسی محمودی و احسان الله حمیدی را متوقف کنند

مدیریت امنیت ملی افغانستان، نهاد امنیتی اصلی این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد دو فعالی که یک شبکه متهم به سوء استفاده جنسی از کودکان را شناسایی و افشا کردند از زندان آزاد شده‌اند.

این شبکه در مدارس فعالیت می‌کرد و افشای آن موجی از انزجار در سراسر کشور ایجاد کرد.

مدیریت امنیت ملی افعانستان هفته گذشته به خاطر بازداشت این دو فعال حقوق بشر به نام‌های موسی محمودی و احسان الله حمیدی که در مورد فعالیت‌های این شبکه مصاحبه کرده بودند به شدت تحت فشار قرار گرفت.

این نهاد امنیتی روز چهارشنبه ششم آذر اعلام کردافراد یادشده را به کمیسیون مستقل حقوق بشر تحویل داده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای تحویل گرفتن این دو را تائید کرد و گفت: «آزادی این افراد گامی در راستای تقویت دموکراسی و نهادینه کردن ارزش های حقوق بشری است.»

این کمیسیون خواستار تشکيل «یک نهاد مستقل و کارآمد» برای تحقیق در مورد اتهامات مربوط به سوء استفاده جنسی از کودکان در مدارس ولایت لوگر، واقع در جنوب افغانستان شد.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز گذشته گفت دستور تحقیقات در مورد این مسئله را صادر کرده و در عین حال از مدیریت امنیت ملی انتقاد کرد.

آقای غنی در پیام های خود در شبکه توئیتر نوشت: «از گزارش های اخیر در مورد آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان در مدارس ولایت لوگر به شدت ناراحت شده» و به وزیر آموزش و پرورش دستور داده تا «هر چه سریع تر در مورد این مسئله به او یک گزارش کامل و دقیق ارائه دهد.»

روزنامه بریتانیایی گاردین چندی پیش گزارش داد که حداقل ۵۴۶ پسر از شاگردان ۶ مدرسه توسط شبکه‌ای از معلمان وکارمندان محلی مورد سوء استفاده و آزار جنسی قرار گرفتهاند.

اداره امنیت ملی افغانستان روز سه‌شنبه گزارش این روزنامه را «بی اساس» توصیف کرد و گفت ادعاهایی که موسی محمودی در این گزارش مطرح کرده بخشی از برنامه‌های او برای دریافت پناهندگی در یک کشور خارجی است.

اما اشرف غنی در پیام‌های خود گفت به نهاد امنیتی افغانستان دستور داده «پيگيری جزایی» علیه موسی محمودی و احسان الله حمیدی را متوقف کنند. وی افزود: «حفاظت از نهادهای مدنی و مدافعان حقوق بشر از وظایف اصلی نیروهای امنیتی است.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغاستان ضمن ابراز نگرانی شدید در مورد بازداشت این دو نفر این اقدام را «تضادی آشکار بین قوانین کشوری و موازین حقوق بشر» توصیف کرده بود.

عفو بین الملل نیز خواستار آزادی سریع این دو نفر شده و گفته بود دولت افغانستان به جای مجازات فعالان حقوق بشر باید مسئولین این «جرایم وحشتناک» را بازداشت و مجازات کند.

جان باس، سفیر آمریکا در کابل گفت «از این روش‌های نهاد امنیتی افغانستان که شبیه تاکتیک‌های دوران شوروی است» به شدت نگران است.

رسم موسوم به «بچه بازی» که شیوه‌ای برای سوء استفاده جنسی از پسران خردسال و نوجوان است در میان مردان ثروتمند و پرقدرت افغانستان بسیار رایج است.

XS
SM
MD
LG