لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

فرزند احمدشاه مسعود: اگر طالبان مذاکره را رد کند جنگ اجتناب‌ناپذیر خواهد بود


احمد مسعود هزاران نیروی ارتش را در دره پنجشیر، در شمال‌غرب افغانستان، گردهم آورده است.
احمد مسعود هزاران نیروی ارتش را در دره پنجشیر، در شمال‌غرب افغانستان، گردهم آورده است.

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود از رهبران جنبش مقاومت ضد شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی، که هنوز کنترل منطقه پنجشیر افغانستان را در دست دارد، می‌گوید این منطقه را تسلیم طالبان نخواهد کرد.

احمد مسعود روز یکشنبه ۳۱ مرداد در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه گفت برای اداره کشور یک دولت فراگیر لازم است که طالبان نیز بخشی از آن خواهد بود، اما اگر طالبان مذاکرات را رد کند، جنگ غیر قابل اجتناب خواهد بود.

او همچنین گفت نیروهای دولتی ضد طالبان از چندین ولایت کشور به پنجشیر آمده و به حلقه یاران وی در «جبهه مقاومت ملی افغانستان» پیوسته‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز از قول رهبر این جبهه گزارش داده که او امیدوار است مذاکرات صلح‌ با طالبان به نتیجه برسد، اما در عین حال آماده جنگ با این گروه افراطی اسلامی است.

احمد مسعود هزاران نیروی ارتش را در دره پنجشیر، در شمال‌غرب کشور، گردهم آورده و گفته می‌شود که هم اکنون ۹ هزار نیروی مقاومت علیه طالبان به رهبری وی در پنجشیر حضور دارند.

او در گفت‌وگو با رویترز گفته است به دنبال جنگ نیست اما اگر طالبان تن به مذاکره ندهد، نبرد غیر قابل اجتناب خواهد بود.

این رهبر افغان تصریح کرد: نیروهای تحت امر او از یک ولایت، از کل کشور دفاع خواهد کرد.

فرزند احمدشاه مسعود در ادامه خواستار مذاکرات گسترده و همه‌جانبه با حضور همه اقلیت‌ها و گروه‌ها شده و گفته است جامعه جهانی نباید رژیم اقتدارگرای طالبان را به رسمیت بشناسد.

پنجشیر تنها منطقه‌ در افغانستان است که هنوز تحت کنترل طالبان در نیامده است.

طالبان طی یک هفته گذشته که کابل با ورود آن‌ها سقوط کرده، عفو عمومی اعلام کرده و وعده داده است که انتقامی در کار نخواهد بود، اما گزارش‌ها حاکی از ادامه جستجوی خانه به خانه برای یافتن روزنامه‌نگاران، مقامات سابق و مخالفان طالبان است و در برخی مناطق نیز دست به خشونت‌ها و قتل دسته‌جمعی افراد زده‌اند که نمونه آن قتل هزاره‌ها است.

طالبان همچنین در حالی که اعلام کرده است با رهبران سابق و افراد پرنفوذ کشور در حال مذاکره برای تشکیل دولت است، به‌صورت یک‌جانبه اعلام کرده که دولت آتی بر اساس شریعت اسلام خواهد بود؛ موضوعی که نگرانی‌ها از حقوق زنان، اقلیت‌ها، دموکراسی‌خواهان و جامعه مدنی افغانستان را افزایش داده است.

با استفاده از گزارش‌های العربیه، رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG