لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

تشدید نبرد در افغانستان؛ آمریکا و بریتانیا طالبان را به کشتار غیرنظامیان متهم کردند


اهالی سپین بولدک افغانستان در مرز با پاکستان
اهالی سپین بولدک افغانستان در مرز با پاکستان

نیروهای دولتی افغان نبرد برای جلوگیری از سقوط مراکز ولایات افغانستان به دست نیروهای طالبان در لشکرگاه، قندهار و هرات را ادامه می‌دهند.

در همین حال، دولت‌های آمریکا و بریتانیا روز دوشنبه ۱۱ مرداد طالبان را به کشتار غیرنظامیان در شهرهایی که اخیراً تصرف کرده است، متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای طالبان در نیمه‌شب گذشته حملات جدیدی را در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند آغاز کردند و نبرد بین آنها و نیروهای دولتی در طول روز دوشنبه ادامه داشت. همزمان هزاران نفر از ساکنان نزدیک به جبهه‌های جنگ از منطقه گریخته‌اند.

هدف حملات طالبان در لشکرگاه، مرکز این شهر و زندان است. ارتش افغانستان روز گذشته اعلام کرد یگان‌های از نیروی ویژه را به لشکرگاه، هرات و قندهار اعزام کرده است.

همزمان با آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان که روز ۳۱ اوت به پایان می‌رسد طالبان حملات خود را در سراسر کشور تشدید کرده و از اردیبهشت تاکنون توانسته است نیمی از وُلُسوالی‌ها (شهرستان‌ها) و چندین گذرگاه مرزی مهم در مرزهای افغانستان با پاکستان و ایران را تصرف کند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، واشینگتن را مسئول وخامت اوضاع امنیتی کشور معرفی کرد. او گفت تصمیم مربوط به خروج نظامیان خارجی عجولانه بود و پیامدهای وخیمی خواهد داشت.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است که با توجه به خشونت‌های شدید طالبان این کشور کوشش خواهد کرد شمار بیشتری از غیرنظامیان افغان را، از جمله افرادی که با نهادهای دولتی و ارتش آمریکا همکاری کرده‌اند، به عنوان پناهجو در آمریکا بپذیرد. آمریکا در هفته‌های گذشته چند هزار مترجم افغان و خانواده‌های آنها را به آمریکا منتقل کرده است.

همزمان، دولت‌های آمریکا و بریتانیا روز دوشنبه طالبان را به کشتار غیرنظامیان در شهر سپین بولدک، واقع در جنوب افغانستان متهم کرده و گفتند این کشتار مصداق «جنایات جنگی» است.

دولت‌های آمریکا و بریتانیا در بیانیه‌های جداگانه‌ای گفتند پیکارجویان طالبان در این شهر که حدود دو هفته پیش تصرف شد ده‌ها غیرنظامی را اعدام کرده‌اند.

حملات دیپلماتیک واشینگتن و لندن به طالبان پس از آن روی می‌دهد که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد نیروهای طالبان در شهر سپین بولدک به دلیل انتقام‌جویی، تعداد زیادی از مردم را قتل‌عام کرده‌اند.

فرماندهی ارتش افغانستان در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند گفت نیروهای دولتی با حمایت نیروی هوایی توانسته‌اند حمله طالبان در شب گذشته را دفع کنند و نبرد بر سر کنترل این شهر ادامه دارد.

یکی از ساکنان لشکرگاه به خبرگزاری فرانسه گفت: «جنگ ادامه دارد، برق قطع شده، بیماران در بیمارستان گرفتار هستند و داروخانه‌ها تعطیل و تمامی شبکه‌های ارتباطی قطع شده‌اند.»

پزشکان بدون مرز هشدار داد که شمار زخمیان غیرنظامی در لشکرگاه رو به افزایش است. هماهنگ‌کننده فعالیت‌های این نهاد خیریه در ولایت هلمند در بیانیه‌ای گفت: «تعداد زیادی از خانه‌ها هدف حملات هوایی و سلاح‌های سنگین قرار گرفته و عده زیادی از ساکنان شهر به شدت مجروح شده‌اند.»

ولایت هلمند سال‌ها یکی از مراکز عملیاتی مهم نیروهای آمریکا و بریتانیایی بود ولی در سال‌های اخیر شاهد افزایش درگیری‌ها بوده و همواره وضعیت بی‌ثباتی داشت.

مزارع گسترده کشت خشخاش در این ولایت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تریاک برای بازار بین‌المللی هروئین است و در نتیجه برای طالبان یک منبع مالی مهم تلقی می‌شود. سقوط لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند برای ارتش و دولت افغانستان شکست استراتژیک و روانی مهمی خواهد بود.

دولت افغانستان در ماه‌های اخیر که بخش گسترده‌ای از مناطق روستایی توسط طالبان تصرف شده همواره تأکید کرده که با تمامی امکانات و هزینه‌ها از شهرهای مهم و مراکز ولایات دفاع خواهد کرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه / ش.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG