لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

طالبان قندهار و هرات را تصرف کردند؛ استقرار موقت سه هزار نیروی آمریکایی در کابل


نیروهای طالبان در شهر غزنی در جنوب غربی کابل.
نیروهای طالبان در شهر غزنی در جنوب غربی کابل.

به دنبال پیشروی گسترده طالبان در افغانستان و تصرف شهرهای قندهار و هرات توسط این گروه ، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز پنجشنبه اعلام کرد که این کشور سه هزار نیروی نظامی را به طور موقت و جهت تسهیل کمک به تخلیه پرسنل از سفارت این کشور در کابل به افغانستان اعزام می‌کند.

در تحولی مهم در عرصه امنیتی در افغانستان، نیروهای طالبان توانستند شهر قندهار، دومین شهر بزرگ این کشور را در روز پنجشنبه تصرف کنند.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که سفارت این کشور به فعالیت خود در کابل ادامه می‌دهد.

آسوشیتدپرس می‌گوید، تصمیم غیر منتظره آمریکا برای اعزام نیرو به افغانستان با توجه به تصمیم خروج نیروهای از این کشور، نشانه آن است که ایالات متحده اطمینان خود را نسبت به توانایی ارتش افغانستان برای جلوگیری از پیشروی سریع طالبان از دست داده است.

نیروهای طالبان همچنین در روز پنجشنبه توانستند هرات، سومین شهر بزرگ افغانستان را در غرب کشور و شهر استراتژیک غزنی در جنوب کابل را تصرف کنند.

شهر راهبردی غزنی با ۱۹۰ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری کابل، پایتخت افغانستان، قرار دارد و دروازه‌ای بین پایتخت و سنگرهای شبه نظامیان در جنوب به شمار می‌رود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت،این رها کردن و تخلیه نیست بلکه میزان پرسنل دیپلماتیک غیر نظامی کاهش می‌یابند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی است که حدود ۱۴۰۰ کارمند در سفارت امریکا در کابل باقی مانده‌اند.

آنتونی بلینکن و لوید آستین وزرای خارجه و دفاع آمریکا روز پنجشنبه با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت‌وگو کردند.

آمریکا همچنین مستقیماً به مقامات طالبان هشدار داد که در صورت حمله طالبان به آمریکایی‌ها در هنگام استقرار موقت نیروهای ارتش این کشور، ایالات متحده پاسخ خواهد داد.

جان کربی ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد٬ این سه هزار نیروی آمریکایی ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقل خواهند داشت.

جان کربی در ادامه گفت، سه هزار نیرو آمریکایی که قرار است در یکی دو روز آینده وارد فرودگاه کابل شوند، به امنیت در فرودگاه و روند خروج پرسنل سفارت آمریکا کمک خواهند کرد و قرار نیست در جنگ دولت افغانستان با طالبان مشارکت کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوی آمریکا در ماه آوریل سال جاری اعلام کرد که به دخالت نظامی ایالات متحده در جنگ افغانستان پایان می‌دهد و تاریخ نهایی خروج تمامی نیروهای آمریکایی را ۳۱ اوت (۱۸ روز دیگر) اعلام کرد.

به دنبال خروج نیروهای خارجی به‌ویژه نظامیان آمریکایی از افغانستان، نیروهای طالبان بپیشروی خود را آغاز کرده و بیشتر مناطق روستایی کشور را تصرف کردند. اما طی روزهای اخیر این گروه حملات خود را متوجه مراکز ولایات کرده است.

کنسولگری ایران در هرات

در همین حال، یک مقام وزارت امور خارجه ایران با اشاره به این که طالبان کنترل ⁧‫هرات‬⁩ را در اختیار دارند گفته است که تعدادی از دیپلمات‌های ایرانی در ساختمان کنسولگری در این شهر حضور دارند.

رسول موسوی٬ دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران در توئیتی نوشته است: « اداره ⁧‫هرات‬⁩ در اختیار نیروهای امارت اسلامی در آمده است. سرکنسول، دیپلماتها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند. مرتب با آنها در تماس هستم.

این مقام وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است که نیروهای طالبان «متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلماتها و کارکنان آن شده‌اند.»

نیروهای طالبان در مرداد ۱۳۷۷ توانستند شهر مزار شریف را تصرف کنند و گفته می‌شود که نیروهای این گروه با ورود به کنسولگری ایران در این شهر هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی به ضرب گلوگه کشتند.

با استفاده از آسوشیتدپرس و فارس
XS
SM
MD
LG