لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

آمریکا: روند تخلیه از فرودگاه کابل احتمالا تا ۱۳ روز دیگر ادامه خواهد داشت


تخلیه دیپلمات‌های هندی و افغان‌ها در فرودگاه کابل در روز سه‌شنبه
تخلیه دیپلمات‌های هندی و افغان‌ها در فرودگاه کابل در روز سه‌شنبه

جیک سالیوان٬‌ مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه گفته است که طالبان به ایالات متحده اطلاع داده‌ است که اجازه عبور امن به غیرنظامیان خواهد داد که به فرودگاه بین‌المللی کابل بروند. او اضافه کرده است روند تخلیه غیر نظامیان احتمالا تا پایان ماه اوت (۱۳ روز دیگر ) ادامه خواهد داشت.

جیک سالیوان در نشست خبری کاخ سفید تصریح کرد که ارتش آمریکا در حال مذاکره با طالبان برای انتقال امن غیرنظامیان به فرودگاه کابل است.

او تاکید کرد که روند تخلیه غیر نظامیان از طریق فرودگاه کابل تا ضرب الاجل نهایی تخلیه نیروهای آمریکایی از افغانستان در ۳۱ اوت ادامه خواهد داشت٬ اما مذاکره درباره جدول زمانی دقیق در جریان است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد٬ ایالات متحده در قبال کسانی که با این کشور در افغانستان همکاری کردند مسئولیت‌پذیر است و روند خروج آن‌ها را پیگیری می‌کند.

به دنبال تسلط سریع طالبان بر کل افغانستان و همچنین کابل، شمار زیادی از شهروندان افغان روز دوشنبه برای خروج از این کشور به فرودگاه کابل رفتند که باعث بروز هرج و مرج شد.

فعالیت‌های فرودگاه کابل روز دوشنبه متوقف شد، اما این فرودگاه کار خود را دوباره از سرگرفته است.

ژنرال هنک تیلور ، یک مقام ارشد نظامی آمریکا، هم گفت که ایالات متحده قصد دارد حمل و نقل هوایی خود را در فرودگاه کابل به یک پرواز در ساعت افزایش دهد تا تخلیه روزانه بین پنج هزار تا ۹ هزار مسافر روز انجام شود.

به رسمیت شناختن طالبان

جیک سالیوان در ادامه از تسلط طالبان بر جامعه زنان افغانستان ابراز تاسف کرده و گفته است، آمریکا گزینه دیگری برای تداوم جنگ در افغانستان نداشت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسی در خصوص به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت مستقر در افغانستان گفت، در حال حاضر، وضعیت در کابل بسیار آشفته است و هنوز شاهد تاسیس حکومت و مرجع حكمراني نیستیم ، بنابراين پرداختن به اين پرسش واقعاً زودهنگام است.

جیک سالیوان در ادامه تصریح کرد، در نهایت، این به طالبان بستگی دارد که به بقیه جهان نشان دهد که آنها چه کسانی هستند و چگونه می‌خواهند ادامه دهند. آنها کارنامه خوبی ندارند، اما پرداختن به این سوال در این مرحله زود است.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد هر چند ایالات متحده برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حکومت جدید افغانستان ندارد، اما در صورت تامین برخی شرایط ممکن است این شناسایی تحقق پذیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد جامعه بیی‌المللی و آمریکا طالبان را تحت نظر دارد تا ببیند چگونه از حقوق اساسی مردم خود حمایت می‌کند؛ به تروریست‌ها پناه نمی‌دهد و از حقوق اساسی مردم خود از جمله حقوق بنیادین نیمی از جمعیتش- زنان و دختران- حراست می‌کند.

به گفته ند پرایس در جلسه شورای امنیت سازمان ملل برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که اگر طالبان حقوق اساسی شهروندان خود را تضمین کند، ممکن است حکومت طالبان را به رسمیت بشناسند.

سئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این روز گفت که این اتحادیه برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان ندارد، اما می‌بایست با کسانی که قدرت را در کابل در اختیار دارند در تماس بود.

تاکنون روسیه و چین اعلام کرده‌اند که از گفت‌وگوهای سیاسی در افغانستان که همه طرف‌ها را شامل بشود، حمایت می‌کنند.

پاکستان هم اعلام کرده است، دولت این کشور تنها بعد از مشاوره با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای به رسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

با استفاده از وب سایت کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا
XS
SM
MD
LG