لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۴

«ترامپ در حال بررسی» خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از افغانستان است


نیروهای آمریکایی در افغانستان (عکس از آرشیو)
نیروهای آمریکایی در افغانستان (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده درصدد است هزاران نیروی آمریکایی را از افغانستان خارج کند.

رویترز روز پنجشنبه ۲۹ آذر به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داد، دونالد ترامپ دستور داده است که پنج هزار نیرو از ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان خارج شوند.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده گفته است: تصمیم در این خصوص اتخاذ شده است و به طور شفاهی دستور برنامه‌ریزی برای خروج این نیروها صادر شده است.

طبق این گزارش، در خصوص جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت وگوهایی انجام شده است ولی هنوز این جدول نهایی نشده است.

این در حالی است دو مقام وزارت دفاع ، پنتاگون، به شبکه «ان بی سی نیوز» گفته اند کاخ سفید به پنتاگون دستور داده است برنامه‌ریز‌ی‌های لازم برای خروج نیروها از افغانستان را انجام دهد.

در همین زمینه، یک مقام دولت آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است، بخش مهمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می شوند و تصمیم در این زمینه گرفته شده است.

یک مقام دولت آمریکا نیز به «سی ان ان» گفته است، هفت هزار نیرو یعنی نیمی از نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد.

آمریکا در سال ۲۰۰۱ به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون به افغانستان حمله کرد. اسامه بن لادن رهبر القاعده در آن زمان در افغانستان زندگی می‌کرد. با حمله آمریکا، حکومت طالبان در افغانستان سقوط کرد.

اما از آن زمان تاکنون جنگ در افغانستان جریان داشته است و حضور نظامی آمریکا و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نتوانسته است آرامش را در افغانستان برقرار کند.

گروه طالبان در حال حاضر بخش مهمی از خاک افغانستان را در کنترل خود دارد. این درحالی است که آمریکا در حال مذاکره با این گروه برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز است.

رویترز می‌گوید، براساس گزارش دولت آمریکا گروه طالبان طی سه سال اخیر توانسته است قلمرو خود را گسترش دهد.

طبق این گزارش، دولت افغانستان اکنون تنها بر ۵۶ درصد از افغانستان حکومت می کند در حالی که سه سال پیش ۷۲ درصد از کشور را در اختیار داشت.

با استفاده از گزارش رویترز، خ
XS
SM
MD
LG