لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

سازمان ملل به دلیل نگرانی از ممنوعیت کار زنان در افغانستان به کارمندان افغان خود گفت در خانه بمانند


منابع مطلع درسازمان ملل روز سه شنبه ۱۵ فروردین به خبرگزاری‌های بین المللی گفتند که این نهاد به تمامی کارمندان افغان خود اعلام کرده که به دلایل امنیتی طی ۴۸ ساعت آینده به محل کار خود نیایند.

دلیل این تصمیم نگرانی از اعمال فشار طالبان برای جلوگیری از کار زنان است و سازمان ملل تلاش می کند در این فرصت از حکومت طالبان اطلاعات بیشتری کسب کند.

دفتر سازمان ملل در افغانستان صبح روز سه‌شنبه و قبل از اتخاذ اين تصميم، در مورد جلوگیری از حضور کارمندان زن این نهاد در محل کار خود در ولایت ننگرهار، واقع در شرق افغانستان ابراز نگرانی کرد.

این نهاد در بیانیه‌ای بدون نام بردن از حکومت طالبان گفت:«ما به نهادهایی که کشور را اداره می‌کنند یادآوری می کنیم که موسسات زیرمجموعه سازمان ملل بدون مشارکت کارمندان زن نمی‌توانند خدمات حیاتی و ضروری را به مردم ارائه دهند.»

سخنگوی حکومت طالبان، وزارت اطلاع رسانی و مسئولان ولایت ننگرهار به سئوالات خبرگزاری‌های بین المللی در این زمینه پاسخ ندادند.

یک مقام ارشد سازمان ملل با اشاره به شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار گفت:«با توجه به ممنوعیتی که از روز سه شنبه برای حضور کارمندان زن در شهر جلال آباد اجرا شده سازمان ملل تصمیم گرفته است که تمامی کارمندان افغان، چه زن و چه مرد به مدت ۴۸ ساعت در محل کار خود حاضر نشوند.»

یک منبع دیگر در سازمان ملل گفت این نهاد تلاش می کند در مورد اجرای این مقررات اطلاعات بیشتری از حکومت طالبان کسب کند.

طالبان از زمان به دست گرفتن حکومت در تابستان ۲۰۲۱ زنان را از بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی محروم کرده است. تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها ممنوع و اکثر دبیرستان‌های دخترانه تعطیل شده اند.

در ماه دسامبر حکومت طالبان اشتغال زنان در اکثرنهادهای امدادرسان و بشردوست را ممنوع کرد که به گفته این نهادها ارائه خدمات حیاتی از جمله بهداشت زنان و کودکان را به شدت محدود کرده و ممکن است باعث قطع کمک‌های بین المللی برای ادامه فعالیت‌های بشردوستانه شود.

ممنوعیت کار زنان در ابتدا نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی را شامل نمی شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در ماه ژانویه هشدار داد که این ممنوعیت ممکن است در گام‌های بعدی شامل زنانی شود که برای این نهاد و سایر سازمان‌های بشردوست بین المللی کار می‌کنند.

روز سه شنبه جلسه ویژه سازمان ملل برای ارائه گزارش جدید از وضعیت افعانستان به کشورهای عضو این نهاد در آخرین لحظه و بدون هیچ توضیحی به تعویق افتاد.

حکومت طالبان مدعی است که حقوق زنان را براساس تفسیر سختگیرانه خود از شریعت به رسمیت می‌شناسد.

XS
SM
MD
LG