لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

سازمان ملل: آفریقا در سال ۲۰۲۱ بیشترین لطمه را از نفوذ «تروریسم» متحمل شده است


کودک‌سربازان در کشور مالی در غرب آفریقا که تحت نفوذ داعش و القاعده است
کودک‌سربازان در کشور مالی در غرب آفریقا که تحت نفوذ داعش و القاعده است

تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد با گسترش نفوذ پیکارجویان اسلامگرای وابسته به گروه‌های القاعده و حکومت اسلامی(داعش)، آفریقا در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ متحمل بیشترین میزان خسارت و تلفات جانی ناشی از تروریسم شده است.

هیئت کارشناسان این سازمان در گزارشی که روز جمعه اول مرداد به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دادند، بر وخامت اوضاع به‌ویژه در بخش‌هایی از شرق و غرب آفریقا تاکید کردند؛ جایی‌که وابستگان و زیر شاخه‌های مورد حمایت هر دو گروه یاد شده از امتیاز جمع‌آوری کمک مالی و سلاح، از جمله استفاده از پهپاد، به شکلی روزافزون برخوردارند.

بر اساس این گزارش، شماری از موفق‌ترین شاخه‌های گروه دولت اسلامی (داعش) در کشورهای آفریقای مرکزی و غربی حضور دارند و چندین گروه وابسته به القاعده نیز در سومالی و منطقه «ساحل» فعال هستند.

کارشناسان سازمان ملل با تاکید بر گسترش نفوذ و فعالیت این شاخه‌های تروریستی در مناطق مختلف آفریقا، تداوم این وضعیت را «نگران‌کننده» خواندند.

به گفته آن‌ها، فعالیت این گروه‌های وابسته در سمت شرق از سومالی تا کنیا و موزامبیک تا تانزانیا گسترش یافته است. علاوه‌بر این، سراسر مرزهای مالی تا بورکینافاسو، ساحل عاج، نیجر و سنگال و همچنین از نیجریه تا کامرون، چاد و نیجر در غرب آفریقا به عرصه تاخت‌وتاز این شبه نظامیان افراطی مبدل شده است.

این هیئت کارشناسی افزود یکی از «نگران‌کننده‌ترین وقایع» در اوایل ۲۰۲۱، حمله گروه محلی وابسته به داعش به بندر راهبردی و مهم موزامبیک در نزدیکی مرز با تانزانیا و عقب‌نشینی آن‌ها با غنائم بود؛ جایی‌که از همین حالا به هدف حملات آینده بدل شده است.

در همین حال، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بحران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ بی‌تاثیر بر فعالیت‌های تروریستی هر دو گروه القاعده و داعش نبوده است. کارشناسان هشدار داده‌اند که با رفع محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تجمع افراد در نقاط مختلف ممکن است اجرای حملات جدید تروریستی از سوی این گروه‌ها شدت یابد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG