لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

اتحادیه آفریقا: باید آماده تهدید ناشی از بازگشت هزاران عضو داعش شد


تصویری از انفجار بمبی در ابوجا، نیجریه، آوریل ۲۰۱۴
تصویری از انفجار بمبی در ابوجا، نیجریه، آوریل ۲۰۱۴

اتحادیه آفریقا ضمن آن‌که در مورد احتمال بازگشت نزدیک به شـش هزار تن از نفرات داعش از عراق و سوریه، به این قاره هشدار داده، از کشورهای عضو خود خواسته برای تهدیدهای پیش‌رو آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسماعیل چرگی، مقام ارشد امور امنیتی در اتحادیه آفریقا، ۲۰ آذر ماه گفته‌‌است کشورهای قاره آفریقا لازم است همکاری نزدیک‌تری داشته باشند و به تبادل اطلاعات بیشتری بین خود دست بزنند.

به گفته چرگوئی «گزارش‌ها نشان می‌دهد در صف ۳۰ هزار جنگجوی خارجی داعش شـش هزار نفر از شهروندان آفریقا بودند که در خاورمیانه به این گروه تروریستی پیوسته‌اند».

سرویس خبری الجزایر، از این مقام ارشد اتحادیه آفریقا در جریان نشستی در الجزایر، نقل کرده‌است که «بازگشت این عناصر به آفریقا، تهدیدی بسیار جدی برای امنیت ملی [کشورهای قاره] و ثبات آن به شمار می‌شود و همکاری نزدیک‌تر کشورها و اقدامات مشخصی برای مقابله با تهدیدها را می‌طلبد».

گروه موسوم به حکومت اسلامی، یا داعش، در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ دست به پیشروی‌های عمده‌ای در عراق و سوریه زد و در خاک این دو کشور ادعای خلافتی به ریاست ابوبکر بغدادی کرد. اما در هفته‌های گذشته این گروه از بخش‌های عمده‌ای در هر دو کشور پاکسازی شده‌است، به‌طوری‌که مقام‌های منطقه‌ای از جمله در عراق، از «آزادی» مناطق تحت تصرف آن خبر داده‌اند.

در آبان ماه گذشته، موسسه مشاوره امنیتی «سوفان» گفته بود دست‌کم ۵۶۰۰ نفر از ۳۳ کشور که به صف داعش در عراق و سوریه پیوسته بودند «به کشورهای خود بازگشته‌اند».

موسسه سوفان می‌گوید چه پیش و چه پس از اعلام خلافت خودخوانده «داعش»، «بیش از ۴۰ هزار» پیکارجوی خارجی از ۱۱۰ کشور به صفوف این گروه پیوستند. گفته شده بود از این شمار، به جز مناطقی مانند آفریقا، شرق و جنوب شرق آسیا، حدود شـش هزار نفر اهل کشورهای اروپایی، نزدیک به ۹ هزار نفر اهل کشورهای سابق اتحاد شوروی و حدود ۵۰۰ نفر اهل آمریکای شمالی هستند.

«مرکز مطالعات راهبردی آفریقا»، که مرکز آن در واشینگتن است، در زمستان گذشته از گروه‌های «بوکو حرام»، «الشباب»، «القاعده در مغرب اسلامی»، شبه‌نظامیان اسلام‌گرای مستقر در صحرای سینا و شمال آفریقا، به‌عنوان تهدیدهای منطقه‌ای مشخص در سراسر آفریقا نام برده بود. به گفته این مرکز انتظار می‌رود روابطی میان داعش و این گروه‌ها شکل بگیرد، هرچند گستره و شکل این روابط تفاوت‌های زیادی خواهد داشت. با این همه این مرکز نیز هشدار داده بود که کاهش نفوذ داعش در عراق و سوریه، تاثیرات قابل‌توجهی بر وضعیت امنیتی سراسر آفریقا می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG