لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

حماس پیشنهادهای اسرائیل برای توافق جدید را رد کرد، اسماعیل هنیه وارد تهران شد


رفح
رفح

ساعاتی پس از انتشار بیانیه گروه افراطی حماس در رد پیشنهاد توافق جدید با اسرائیل، رئیس دفتر سیاسی این گروه برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی به تهران سفر کرد.

حماس دوشنبه شب در بیانیه‌ خود اعلام کرد به طرف‌های واسطه خبر داده که به موضع و رویکرد قبلی خود، آن‌‌طور که دو هفته پیش ارائه کرده بود، «متعهد است» و پاسخ‌هایی که اسرائیل به پیشنهاد میانجی‌گران داده «هیچ‌یک از خواسته‌های حماس را برآورده نمی‌کند».

این گروه که از سوی آمریکا و اروپا به عنوان گروهی تروریستی معرفی می‌شود، در بیانیه خود افزوده که خواهان «توقف کامل جنگ، خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه، بازگشت آوارگان» و «مبادله حقیقی اسرا» است.

این گروه در بیانیه خود نخست‌وزیر اسرائیل و «دولت تندروی او» را «مسئول کامل» شکست تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس در غزه نامید.

اسرائیل پیشتر آخرین پیشنهادهای قطر، مصر و آمریکا را برای مبادله پذیرفته و هیئت اسرائیلی با هدایت رئیس موساد هفته گذشته مذاکرات در دوحه را دنبال کرده بود.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، تیم فنی اسرائیلی که برای نهایی کردن توافق در قطر باقی مانده بود، سه‌شنبه هفتم فروردین دستور گرفت به تل‎‌آویو بازگردد.

مقامات اسرائیل زیر فشار افکار عمومی و تکاپوی گسترده خانواده‌های ۱۳۴ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست حماس، امیدوار بودند موجب رهایی دست‌کم شماری از این ربوده شدگان شوند.

ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل اقدام حماس در رد پیشنهاد توافق را به طور تلویحی به رویکرد آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل مرتبط کرد.

آمریکا در نشست شورای امنیت در روز دوشنبه به پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده با حمایت ده کشور غیردائم عضو شورای امنیت برای آتش‌بس در جنگ ارتش اسرائیل با حماس، رأی ممتنع داد.

قطعنامه با حمایت ۱۴ عضو دیگر دائم و غیردائم شورای امنیت پذیرفته شد اما برخلاف خواسته آمریکا، برقراری آتش‌بس را به آزادی گروگان‌های ربوده شده اسرائیلی مرتبط نکرد.

وزیر خارجه اسرائیل سه‌شنبه به رسانه‌های کشورش گفت عملکرد آمریکا این شائبه را ایجاد کرده که حمایت آن کشور از اسرائیل کاهش یافته و حماس معتقد است که بدون آزادی ربوده شدگان اسرائیلی می‌تواند موجب توقف عملیات ارتش اسرائیل در غزه شود.

حماس از تصویب قطعنامه شورای امنیت که غیرالزام‌آور است، استقبال کرد.

رأی ممتنع آمریکا در شورای امنیت اختلاف میان دولت جو بایدن با بنیامین نتانیاهو را که از مدتی پیش بر سر نحوه عملیات اسرائیل در غزه درگرفته بود، گسترش داد.

دولت جو بایدن از وضعیت انسانی غزه نگران است و نسبت به عملی‌شدن طرح‌هایی که اسرائیل برای انجام عملیات در رفح ارائه کرده، جهت انتقال امن بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته در رفح، اطمینان نیافته است.

آقای نتانیاهو سفر یک هیئت ارشد از مقامات سیاسی و اطلاعاتی اسرائیلی را که قرار بود در نتیجه گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته او با جو بایدن به واشینگتن برود، برای بیان ناخشنودی از رأی ممتنع آمریکا به قطعنامه شورای امنیت، لغو کرده است.

با این حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که پیش از رأی ممتنع آمریکا در شورای امنیت به واشینگتن رسیده بود، دوشنبه با مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آنتونی بلینکن به یوآو گالانت گفت «راه‌های جایگزین» برای عملیات زمینی ارتش اسرائیل در رفح وجود دارد و این اقدامات جایگزین «بهتر منافع اسرائیل را تأمین خواهند کرد».

وزیر دفاع اسرائیل برای سرعت در انتقال تجهیزات نظامی آمریکایی برای ادامه جنگ کشورش در غزه و احتمال تشدید بحران در مرز شمالی اسرائیل با گروه حزب‌الله لبنان، به واشینگتن رفته و قرار است سه‌شنبه با همتای آمریکایی خود دیدار کند.

در میانه مخالفت قاطع آمریکا با عملیات زمینی اسرائیل در رفح، نخست‌وزیر اسرائیل عملیات زمینی ارتش در این جنوبی‌ترین بخش غزه را برای از بین بردن آخرین گردان‌های حماس ضروری دانسته و گفته است در غیر این صورت این گروه فرصت احیای توان نظامی خود را خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، یک روز پس از صدور قطعنامه شورای امنیت راهی تهران شده تا از جمله با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

اسماعیل هنیه چهار هفته پس از حمله گروه او به اسرائیل نیز به تهران سفر کرده و با علی خامنه‌ای دیدار کرده بود.

رویترز به نقل از مقامات ایرانی و منطقه‌ای نوشته بود رهبر جمهوری اسلامی در آن دیدار گفت ایران از حمله طراحی‌شده حماس به اسرائیل آگاهی نداشته و لذا، اقدام عملی بیشتری در حمایت از حماس در جنگ جاری نشان نخواهد داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه تهران، قطعنامه شورای امنیت را «گامی مثبت» نامید اما گفت «گام مهم‌تر، اقدام مؤثر برای اجرای آن است».

جنگ اسرائیل با حماس که با یورش غافلگیرکننده این گروه مسلح فلسطینی به اسرائیل در روز ۱۵ مهر آغاز شد، سه‌شنبه هفتم فروردین یکصد و هفتاد و دومین روز خود را پشت سر می‌گذارد.

نیروهای امدادی در غزه که وابسته به حماس هستند، بامداد سه‌شنبه از مرگ ۱۸ تن در حمله اسرائیل به یک ساختمان در منطقه مصبح در شمال رفح خبر دادند اما هنوز ارتش اسرائیل اقدام عملی گسترده‌ای در ورود زمینی نیروهای خود به رفح انجام نداده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، یدیعوت آحرونوت و هاآرتص؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG