لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

ایران در واکنش به هشدار آمریکا: به ماموریت خود در خلیج فارس ادامه می‌دهیم


قایق‌های سپاه پاسداران
قایق‌های سپاه پاسداران

یک روز پس از هشدار ایالات متحده که کشتی‌ها و شناورهای دیگر را به دوری از ناوهای خود در منطقه خلیج فارس فراخواند، ایران اعلام کرد که یگان‌های دریایی‌اش به ماموریت‌های عادی خود ادامه خواهند داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت به نقل از «یک مقام نظامی ایران» بدون اشاره به نام او نوشت: «یگان‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان چون گذشته به ماموریت‌های عادی خود با رعایت اصول حرفه‌ای ادامه خواهند داد.»

ایالات متحده یک روز قبل از آن تاکید کرده بود که ورود هر کشتی‌ و شناور به شعاع ۱۰۰ متری ناوهای جنگی این کشور در خلیج فارس تهدید تلقی می‌شود و علیه آن دست به اقدامات «دفاعی قانونی» خواهد زد.

این بیانیه در حالی صادر شد که آمریکا روز ۲۷ فروردین​ اعلام کرده بود ۱۱ قایق سپاه پاسداران برای ناوهای این کشور در شمال خلیج فارس مزاحمت ایجاد کرده‌اند، امری که تکذیب ایران را به دنبال داشت، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، را به واکنشی تند واداشت.

آقای ترامپ همان موقع اعلام کرد که دستور داده ‌است، اگر قایق‌های سپاه پاسداران برای کشتی‌های ایالات متحده مزاحمت ایجاد کردند، آنها را هدف قرار داده و منهدم کنند. یک ماه پس از این هشدار، ایالات متحده در رویکردی تازه فاصله‌ای را که شناورهای ایرانی باید نسبت به ناوهای آمریکایی رعایت کنند، تعیین کرد.

فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین نیز در بیانیه‌ای تصریح کرده که این دستورالعمل «به منظور افزایش امنیت، به حداقل رساندن ابهام و کاهش خطر محاسبه اشتباه» صادر شده است.

ایسنا اما در ادامه گزارش خود به نقل از «مقام نظامی ایران»، دستورالعمل جدید ایالات متحده را بی‌تاثیر در ماموریت شناورهای ایرانی خواند.

او اظهار داشت: «صدور دستورالعمل از سوی نیروهای خارجی که اصل حضور آنها در این منطقه غیر مشروع است، تغییری در اجرای دقیق ماموریت‌های جاری ما ایجاد نخواهد کرد.»

پیش از این حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به واشینگتن هشدار داده بود که ایران به هر اقدام احتمالی نیروهای دریایی آمریکا «پاسخ قاطع و موثری» خواهد داد.

XS
SM
MD
LG