لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

وزیر خارجه چین: خواستار تعمیق «اعتماد راهبردی» با ایران هستیم


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با همتای چینی‌اش وانگ یی. ۳۰ بهمن ۹۷
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با همتای چینی‌اش وانگ یی. ۳۰ بهمن ۹۷

چند روز مانده به سفر ولیعهد عربستان به چین، وزیر خارجه چین در دیدار با همتای ایرانی خود گفت که کشورش خواستار تعمیق «اعتماد راهبردی» با ایران است.

دیپلمات ارشد چین در حالی از تعمیق «اعتماد راهبردی» با ایران سخن می‌گوید که کشورش با رقیب منطقه‌ای ایران، یعنی عربستان، رابطه نزدیکی دارد و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز قرار است اواخر هفته جاری به چین سفر کند. بن سلمان در سال ۲۰۱۷ نیز به پکن رفته بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز گذشته، ۲۹ بهمن، در قالب هیئتی به ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، عازم چین شد. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران نیز همراه این هیئت به چین رفته‌است. ایران سال گذشته چهارمین تأمین‌کننده بزرگ نفت چین بود.

در این هیئت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس بانک مرکزی، و وزیران نفت و اقتصاد نیز حاضر هستند.

«توسعه و تعمیق روابط دو جانبه در همه زمینه‌ها و مهم‌ترین تحولات و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی» از محورهای دیدار وزیران خارجه ایران و چین اعلام شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین، در دیدار خود با محمدجواد ظریف در محل پذیرایی رسمی دولت در پکن گفت که سخنرانی روز یک‌شنبه ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ و اتهامی که او به اسرائیل مبنی بر «جنگ‌طلبی» زده را دیده و دنبال کرده‌است.

وزیر خارجه ایران در کنفرانس یادشده در پاسخ به این پرسش که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته، گفت: «قطعاً کسانی دنبال این هستند». وی در پاسخ به این سؤال که «چه کسی؟»، عنوان کرد: «اسرائیل».

وانگ یی روز سه‌شنبه در ادامه، در حاشیه دیدار خود با ظریف در مقابل خبرنگاران گفت که به باور او، محمدجواد ظریف در کنفرانس مونیخ «با صدایی رسا از حق ایران دفاع کرده» و افزود که «فکر می‌کنم چند صد میلیون چینی هم سخنرانی شما را تماشا کردند و الان فرد مشهوری هستید.»

وزیر خارجه چین در ادامه با اشاره به همتای ایرانی خود گفت: «دوست دارم از این فرصت استفاده کرده و از ارتباط استراتژیک ژرفی که با دوست قدیمی خود دارم بهره برده و اعتماد راهبردی بین دو کشور را تعمیق ببخشم تا به پیشرفت تازه‌ای در همکاری فراگیر و راهبردی دوجانبه برسیم.»

وانگ یی افزود که کشورش خواستار آن است که ایران «در امور منطقه‌ای نقشی هرچه سازنده‌تر ایفا کند.»

محمد جواد ظریف نیز در دیدار با همتای چینی خود گفته‌است: «ایران مهمترین رابطه راهبردی را در جهان با چین دارد» و سفر مقام‌های ارشدی چون علی لاریجانی، به گفته او شروع تازه‌ای در روابط دو کشور است.

چین یکی از طرف‌های ایران در برجام و از شرکای اقتصادی اصلی تهران است؛ اما با بازگشت تحریم‌های آمریکا، پکن همکاری‌های اقتصادی خود با تهران را کاهش داده و از جمله برخی از شرکت‌های چینی از ادامه پروژه‌های خود در تهران صرف‌نظر کرده‌اند.

به تازگی، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است چین در پیشبرد پروژه مشترک تأسیسات آب سنگین اراک نیز از بیم تحریم‌های آمریکا تعلل می‌کند.

با استفاده از رویترز، ایرنا، و میزان؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG