لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

یک مقام وزارت بهداشت: تهرانی‌ها تا حد امکان در فضای باز نمانند؛ تداوم آلودگی در پنج کلان‌شهر دیگر


نمایی از آلودگی هوای تهران در اسفندماه ۱۳۹۹
نمایی از آلودگی هوای تهران در اسفندماه ۱۳۹۹

یک مقام وزارت بهداشت روز شنبه ۲۹ آبان از وضعیت «ناسالم» هوای تهران برای «همه گروه‌ها» خبر داد و از شهروندان مقیم پایتخت خواست تا جای ممکن از تردد غیر ضروری در سطح شهر و یا ماندن در فضای باز خودداری کنند.

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، با اعلام این خبر افزود شاخص آلودگی در ۱۶ ایستگاه تهران بالای ١۵٠ گزارش شده است.

به گفته این مقام وزارت بهداشت، در منطقه ۲ شدیدترین وضعیت آلودگی را شاهد هستیم و کیفیت هوا در این منطقه «بسیار ناسالم» است. محله‌های پونک، شهرآرا، گیشا، تهران‌ویلا، شهرک غرب و سعادت‌آباد در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارند.

در این گزارش از همه شهروندان تهرانی خواسته شده از ورزش در فضای باز بپرهیزند و افراد کمتر در فضای باز حضور داشته باشند. همچنین، گروه‌‌های حساس همچون سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان تا حد امکان در سطح شهر تردد نکنند.

آقای شاهسونی با بیان این‌که آلودگی هوا به معضل جدی پایتخت تبدیل شده، به کارگروه شرایط اضطرار استان تهران هشدار داد که برای حل این معضل، تصمیمی فوری اتخاذ کند.

تداوم آلودگی هوا در دیگر کلان‌شهر‌های ایران

علاوه‌بر وضعیت بحرانی آلودگی هوا در پایتخت، سازمان هواشناسی ایران در مورد تداوم آلودگی هوا در پنج کلان‌شهر دیگر نیز هشدار داده و پرهیز از ترددهای غیر ضروری را توصیه کرده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی است که طی روزهای شنبه (۲۹ آبان) تا دوشنبه (یکم آذر) کیفیت هوا با مخاطراتی همچون افزایش غلطت آلاینده‌‌ها به‌ویژه در ساعات صبحگاهی روبه‌رو باشد.

بر اساس هشدار زرد رنگ سازمان هواشناسی، شهرهای تهران، اراک، اصفهان، تبریز، کرج و مشهد روز شنبه درگیر این پدیده هستند و این وضعیت تا روز یک‌شنبه در تهران، کرج، تبریز و مشهد ادامه خواهد داشت. دوشنبه یکم آذر نیز تداوم این شرایط در شهرهای تبریز و مشهد پیش‌بینی شده است.

تشدید آلودگی هوا در سال‌های اخیر به ویژه در ماه‌های سرد سال به یکی از چالش‌های محیط زیستی ایران تبدیل شده است.

در دی‌ماه ۹۹ شاخص آلودگی در برخی از شهرهای ایران از جمله تهران و اصفهان از وضعیت قرمز گذشت و در برخی مناطق به «وضعیت بنفش» به‌ معنای بسیار ناسالم رسید.

رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران اردیبهشت‌ماه امسال اعلام کرد سالانه ۴۰ هزار نفر در ایران به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند. محمدصادق حسنوند با استناد به یافته‌های جدید گفته بود میانگین سالانه غلظت مهم‌ترین آلاینده هوا در ایران تقریبا سه برابر استاندارد موجود و حدود شش برابر استاندارد جدیدی است که تابستان گذشته از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شد.

بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان دلیل بحرانی شدن آلودگی هوا را در آن زمان استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها اعلام کرده بودند. در همین زمینه، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران در بهمن‌ماه ۹۹ تاکید کرد ذرات معلقی که در هوای کلان‌شهرهای ایران رها می‌شود «سرطان‌زا و هم‌رده با رادیواکتیو» است.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های ایران و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG