لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۳

ایرباس به دنبال ساخت هواپیمای برقی


یک فروند ۳۸۰ ایرباس
یک فروند ۳۸۰ ایرباس

طی چند سال اخیر تب برقی شدن خودروها بالا گرفته است. اما در هواپیماها چقدر این امکان وجود دارد، بزرگترین چالش فعلا پیمایش کم با موتورهای برقی به‌دلیل شارژ باتری‌ها است. در خودرو نهایت مسیر نیمه کاره می‌ماند اما در هواپیما تمام شدن باتری در میانه راه یعنی سقوط. با این وجود شرکت ایرباس قصد دارد با روش هیبریدی، برقی‌کردن هواپیماها را آغاز کند.

این شرکت در ابتدا هواپیمایی مانند هواپیمای فعلی چهار موتوره بی‌ای‌ئی ۱۴۶ خواهد ساخت در این هواپیما از چهار موتور یک موتور برقی و سه موتور دیگر توربینی هستند موتورهای توربینی به غیر از پیشرانش عادی وظیفه شارژ باتری هواپیما برای موتور چهارم برقی را هم بر عهده دارند.

در مرحله دوم در صورت موفق بودن طرح دو موتور از چهار موتور برقی خواهند شد.

بی‌ای‌ئی ۱۴۶ یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر با ظرفیت ۱۰۰ مسافر و ساخت شرکت بریتیش آئرواسپیس است. ساخت این هواپیما از سال ۲۰۰۱ پس از تولید ۳۸۷ فروند متوقف شد.این هواپیما دارای چهار موتور توربوفن است که در زیر بال‌های آن قرار گرفته‌اند. این هواپیما به علت نوع طراحی، قابلیت عملیات در فرودگاه‌های باند کوتاه را دارا است اما به همین دلیل از راحتی کمتری برخوردار است و در هنگام فرود تکان‌های جانبی بیشتری دارد.

شرکت ایرباس اعلام کرده که این شرکت، با همکاری شرکت‌های زیمنس و رولز رویس که به ترتیب در زمینه موتورهای برقی بزرگ و ساخت موتور هواپیما فعالیت‌های زیادی داشته اند، قصد دارد یک هواپیمای بزرگ هیبریدی تولید کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این هواپیما قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی ، یعنی تقریبا دو سال آینده، نخستین پرواز خود را تجربه کند.

این هواپیمای هیبریدی جدید E-Fan X نام دارد و قرار است در آن از موتور‌های برقی با ظرفیت دو مگاوات که ساخت شرکت زیمنس است، استفاده شود.

بر اساس اعلام شرکت ایرباس، قرار است نخستین فاز آزمایش‌های این هواپیما از سال آینده میلادی ۲۰۱۸ آغاز شود. در این آزمایش‌ها، در ابتدا یکی از موتورهای هواپیما با یک موتور برقی جایگزین می‌شود و در صورت موفقیت، یکی دیگر از چهار موتور آن نیز با یک موتور برقی دیگر جایگزین می‌شود. بدین ترتیب، یکی از مراحل مهم آزمایش و ساخت این هواپیمای هیبریدی انجام خواهد گرفت.
در این همکاری سه جانبه، شرکت هواپیماسازی ایرباس، سیستم کنترل، هدایت و همچنین باتری‌های این هواپیما را تامین و تولید خواهد کرد، شرکت زیمنس موتورهای الکتریکی و برقی و همچنین سایر قطعات الکترونیکی مورد نیاز آن را تامین می‌کند و در آخر، شرکت رولزرویس نیز اقدام به تولید موتور توربوفن و تمامی قطعات مربوطه به منظور ادغام با موتور‌های الکتریکی خواهد کرد.
این هواپیمای هیبریدی برای ارتفاع گرفتن از سوخت جت بهره می‌برد ضمن اینکه برد پروازی آن ۶۲۰ مایل است و برای مقصد پروازی به مسافت نیویورک به میشیگان مناسب محسوب می‌شود.
همچنین شرکت ایرباس قصد دارد در راستای این پروژه تا سال ۲۰۵۰ میلادی میزان آلایندگی گاز دی‌اکسید کربن را در هواپیماهای خود نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی ۷۵ درصد و میزان آلایندگی صوتی را ۶۵ درصد کاهش دهد.

البته با استفاده از تکنولوژی جدید قیمت اینگونه هواپیماها افزایش خواهد یافت در حالی که مصرف سوخت هواپیما کاهش چندانی نیافته است؛ با این وجود باید دید شرکت‌های هوایی حاضر خواهند شد در برابر قیمت بیشتر و هزینه تعمیراتی فراوان‌تر اقدام به خرید این نوع هواپیماها کنند. از طرفی ساخت چنین هواپیمایی برای ظرفیت بالای ۱۰۰ مسافر و برای مسیر‌های دور برد حداقل تا سال ۲۰۵۰ افق چندانی برای موفقیت ندارد.

XS
SM
MD
LG