لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

تاثيرات ويروس کرونا بر خطوط هوايی: قطع پروازها و توقف استخدام


شرکت های هوايی به دليل کاهش تقاضا برای سفرهای هوايی تحت تاثير شيوع ويروس کرونا مجبور شده اند پروازهای خود را کاهش داده و استخدام کارمند را متوقف کنند.

روسای برخی از خطوط هوايی گفته اند که پيامدهای زيانبار شيوع ويروس کرونا برای اين صنعت ممکن است از حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بدتر باشد. برخی از شرکت های آمريکايی که تا دو هفته قبل از پيامدهای اين وضعيت در امان بودند اکنون پيش بينی می کنند که پروازهای هوايی در اين کشور ممکن است بيش از 30 درصد کاهش يابد.

دلتا، پر درآمدترين شرکت هوايی جهان اعلام کرد تعداد رزرو بليط آن در دو هفته گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش يافته و وضعيت ممکن است بدتر شود. اين شرکت در نظر دارد پروازهای خارجی خود را ۲۰ تا ۲۵ درصد و پروازهای داخلی را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد. به همين دليل می خواهد هزينه های خود را از طريق توقف استخدام، پيشنهاد بازنشستگی زودرس و مرخصی بدون حقوق برای کارمندان کاهش دهد.

امريکن اير لاينز نيز از کاهش ۱۰ درصدی پروازهای خارجی و کاهش ۷.۵ درصدی پروازهای داخلی خبر داد.

انجمن بين المللی حمل و نقل هوايی (ياتا) پيش بينی می کند که تحت تاثير شيوع ويروس کرونا و متناسب با دامنه شيوع آن شرکت های هوايی در سال جاری بين ۶۳ تا ۱۱۳ ميليارد از درآمد خود را از دست خواهند داد. اين انجمن گفت کاهش درآمد شرکت های هوايی در نتيجه حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر حدود ۲۰ ميليارد دلار بود.

پيش بينی می شود که فرودگاه های اروپايی در سال جاری ميلادی ۱۸۷ ميليون مسافر کمتر از ميزان معمول داشته باشند.

شرکت ارزان قيمت نروژ ايرلاين تا اواسط تابستان ۱۵ درصد پروازهای خود را کاهش خواهد داد و قرار است تعداد قابل توجهی از کارمندان خود را اخراج کند. اير فرانس- کی ال ام نيز اعلام کرد فقط در ماه مارس سه هزار و ۶۰۰ پرواز خود را لغو کرده است.

شرکت آلمانی لوفت هانزا در پی کاهش چشمگير تقاضا در نظر دارد نيمی از پروازهای خود را متوقف کند و خط هوايی فنلاند نيز هزار و ۴۰۰ پرواز را متوقف خواهد کرد.

کاهش تقاضا از هفته ها پيش در کشورهای آسيايی و به خصوص چين آغاز شد ولی در پی شيوع ويروس کرونا به خارج از آسيا و به خصوص ابعاد گسترده آن در ايتاليا تاثير اين وضعيت روی شرکت های آمريکايی از هفته قبل محسوس شد.

سهام شرکت های هوايی بيش از هر صنعت ديگری لطمه خورده است. بهای سهام اکثر شرکت های هوايی آمريکايی از اواسط ماه فوريه تاکنون بين ۲۵ تا ۴۰ درصد کاهش يافته است. با اين همه روسای شرکت های هوايی تاکيد می کنند که اين صنعت حداقل در آمريکا می تواند اين دوره بحرانی را به خوبی پشت سر بگذارد.

به گفته آنها اکثر اين شرکت ها به نسبت دوره حملات تروريستی ۱۱ سپتامبر از نظر اقتصادی نيرومند تر هستند، درآمد آنها بيشتر و بدهی آنها کمتر است. با اين همه شرکت های هوايی اکنون با چالشی روبرو هستند که تاکنون سابقه نداشته است.

XS
SM
MD
LG