لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

بحران کرونا؛ خسارت دو ساله به شرکت‌های هواپیمایی به ۱۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید


هواپیماهای مسافربری که به خاطر بحران کرونا در فرودگاه تالسا در اوکلاهما پارک شده‌اند.
هواپیماهای مسافربری که به خاطر بحران کرونا در فرودگاه تالسا در اوکلاهما پارک شده‌اند.

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، یاتا، روز سه‌شنبه چهارم آذر اعلام کرد که بنابر برآوردها، ضرر و زیان مالی شرکت‌های هواپیمایی جهان طی سال جاری و آینده میلادی به ۱۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

این انجمن با بیان این‌که بروز موج دوم شیوع ویروس کرونا به وخامت اوضاع افزوده است می‌گوید «این بزرگ‌ترین شوکی است که صنعت هواپیمایی در یک بازه دو ساله پس از جنگ جهانی تجربه کرده است».

یاتا در ماه ژوئن خسارت امسال و سال آینده به صنعت هواپیمایی را ۱۰۰ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بود، اما روز سه‌شنبه گفت که برآورد جدید، زیانی ۱۱۸.۵ میلیارد دلاری را تنها برای امسال، و علاوه بر آن ۳۸.۷ میلیارد دلار خسارت دیگر هم برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌کند.

این چشم‌انداز تیره و تار با وجود این ترسیم می‌شود که در روزهای اخیر اخبار مثبتی در مورد تولید واکسن‌های کووید-۱۹ منتشر شده است.

الکساندر دو ژونیاک، مدیرکل یاتا، در مورد تأثیر اقتصادی واکسن‌ها به خبرگزاری رویترز گفت: «تأثیر مثبتی که این امر بخواهد در مقیاس وسیع بر اقتصاد و آمدوشد هوایی بگذارد پیش از اواسط سال ۲۰۲۱ روی نخواهد داد».

به برآورد یاتا، پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴.۵ میلیارد نفر بود، در سال جاری تنها ۱.۸ میلیارد نفر باشد. یاتا بر این باور است که تعداد مسافران در سال آینده فقط تا حدی بهبود خواهد یافت و به ۲.۸ میلیارد نفر می‌رسد.

شرکت‌های هواپیمایی طی سال جاری میلادی ۶۹ درصد از درآمد ناشی از فروش بلیت را از دست داده‌اند.

رویترز از قول کارشناسان می‌نویسد که شرکت‌های هواپیمایی به طور متوسط اکنون نقدینگی کافی برای سرپا ماندن تا هشت ماه و نیم دیگر را دارند، اما این مدت برای برخی از آن‌ها تنها چند هفته دیگر بیشتر نیست.

بنابر این گزارش، انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی روز سه‌شنبه بار دیگر از دولت‌ها خواست قرنطینه سختگیرانه خود را با برنامه‌های گسترده تست کووید-۱۹ مسافران جایگزین کنند.

مدیرکل یاتا با اشاره به ابتکارات آزمایشی که اکنون در این زمینه در فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، ایالات متحده و سنگاپور در حال انجام است، گفت: «شاهدیم که دولت‌ها به تدریج به ما گوش می‌دهند».

XS
SM
MD
LG