لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

درگیری‌ها پس از نماز بامداد جمعه مسجدالاقصی «۵ مجروح» بر جا گذاشت


مرکز اطلاع‌رسانی فلسطینی گزارش داده است که در جریان درگیری‌های پس از نماز جمعه بامداد ۲۷ در اطراف مسجد‌الاقصی، ۵ نفر مجروح شده‌اند.

صبح روز جمعه، هزاران فلسطینی در پاسخ به فراخوان‌های جداگانه حماس و سازمان آزادی‌بخش فلسطین در نماز بامداد جمعه در مسجدالاقصی شرکت کرده بودند تا به «طرح اسرائیل برای یهودی‌سازی» شرق بیت‌المقدس/اورشلیم اعتراض کنند.

حماس در بیانیه خود مدعی شده بود سیاست اسرائیل لطمه زدن به میراث و اراضی فلسطینی است و برنامه‌های بیشتری در این راستا دارد.

شرکت‌کنندگان در این مراسم بعد از برگزاری نماز و هنگام خروج از مسجدالاقصی شعار «خیبر خیبر یا یهود» سر می‌دادند.

این اعتراض‌ها با دخالت پلیس اورشلیم مواجه شد. بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطینی، نیروهای اسرائیلی برای مقابله با معترضان از گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای استفاده کرده‌اند.

پلیس اورشلیم پیش از این هشدار داده بود که با ناآرامی و اخلال در نظم مقابله خواهد کرد.

تنش‌های تازه بعد از چند ماه آرامش نسبی در مناسبات اسرائیل و فلسطینیان رخ داده است.

علاوه بر این، فلسطینیان از حضور فزاینده یهودیان در حرم شریف ناخشنود هستند ولی اسرائیل تأکید می‌کند که حق یهودیان است که از تپه معبد مقدس یهود بازدید کنند.

به نوشته جروزالم پست، یک بنیاد اسرائیلی گزارش داده که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰ هزار یهودی از تپه معبد مقدس دیدار کرده‌اند که حدود سه برابر سال ۲۰۱۵ است که این بازدیدها با موافقت دولت اسرائیل آغاز شد.

بر اساس وضعیتی که از بعد از جنگ سال ۱۹۶۷ و تسلط اسرائیل بر شرق بیت‌المقدس رعایت شده، تنها مسلمانان حق نیایش در حرم شریف دارند و یهودیان و مسیحیان می‌توانند از این محوطه بازدید کنند.

سازمان اوقاف وابسته به حکومت اردن صاحب اختیار این اماکن و پادشاه اردن متولی ارشد حرم شریف است.

دولت اردن در میانه تابستان امسال نیز سفیر اسرائیل در امان را در اعتراض به ناآرامی‌هایی که پس از حضور شماری از یهودیان در حرم شریف رخ داد، احضار کرد. بعد از آن درگیری‌ها، حضور یهودیان در حرم شریف برای چند روز ممنوع شده بود.

XS
SM
MD
LG