لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

آلبانی ایران را به حمله دوباره سایبری متهم کرد


نمایی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی
نمایی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی

دولت آلبانی از حمله دوباره سایبری یکی از سیستم‌های مرزی این کشور در روز جمعه ۱۸ شهریور خبر داد و هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی را عامل آن دانست.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت کشور آلبانی روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله از سوی همان منبع ایرانی صورت گرفته است که به تازگی منجر به قطع روابط دیپلماتیک این کشور با ایران شده و این بار سیستم مخابره پلیس آلبانی را مورد هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده است که در پی این حمله تمام سیستم‌ها از جمله سامانه مدیریت اطلاعات جامع (TIMS) که اطلاعات ورود و خروج در گذرگاه مرزی را ثبت می‌کند، به‌طور موقت تعطیل شده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، تعطیلی سامانه‌های مورد اشاره موجب شکل‌گیری صف‌های طولانی دست‌کم در دو گذرگاه مرزی در جنوب آلبانی شده است.

حمله سایبری اخیر به سامانه‌های مرزی آلبانی چند روز پس از قطع روابط دیپلماتیک آلبانی با ایران صورت گرفته است.

ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی روز چهارشنبه، ۱۶ شهریور اعلام کرد که این تصمیم در ارتباط با نتیجه تحقیقات درباره حمله سایبری که ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) از سوی منابع ایرانی در آن کشور رخ داد، اتخاذ شده است و به دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران دستور داد تا ظرف ۲۴ ساعت این کشور را ترک کنند.

آقای راما «این واکنش شدید را متناسب با شدت و خطر حمله سایبری» عنوان کرد که به منظور «فلج کردن خدمات عمومی و هک داده‌ها و ارتباطات الکترونیکی سامانه‌های دولتی» انجام شده بود.

اعلام خبر تایید شدن حمله سایبری ماه گذشته در آلبانی از سوی منابع وابسته به جمهوری اسلامی ایران، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به‌دنبال داشت. از جمله کاخ سفید، ۱۶ شهریور اعلام کرد که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره احتمال استفاده از ماده ۵ پیمان ناتو علیه ایران تصمیم‌گیری خواهند کرد. ماده ۵ این پیمان مربوط به اقدام جمعی علیه تهدیدکنندگان است.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز ۱۸ شهریور وزارت اطلاعات ایران را در رابطه با این حمله سایبری تحریم کرد.

همچنین آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران باید به دلیل این حمله سایبری که منجر به «فلج کردن خدمات عمومی و هک داده‌ها و ارتباطات الکترونیکی سامانه‌های دولتی» آلبانی شد، «پاسخگو» باشد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ ف.ع/ س.ن
XS
SM
MD
LG