لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

آلکسی ناوالنی، منتقد پوتین، ۹ سال دیگر حبس گرفت


تصویری از الکسی ناوالنی در کنار وکیلش در جلسه دادگاه
تصویری از الکسی ناوالنی در کنار وکیلش در جلسه دادگاه

دادگاهی در روسیه الکسی ناوالنی، منتقد شناخته‌شده ولادیمیر پوتین، را به اتهام «کلاهبرداری» و «تحقیر» دادگاه، «گناهکار» شناخت و او را به ۹ سال دیگر زندان محکوم کرد.

آقای ناوالنی در حال حاضر حکم دو سال و نیم زندان خود را در یکی از زندان‌های امنیتی حومه مسکو سپری می‌کند که با رای جدید دادگاه، مدت حبس او به ۱۳ سال افزایش می‌یابد.

این منتقد کرملین از سوی دادستانی روسیه متهم به توهین به یک قاضی در جریان محاکمه قبلی و اختلاس از کمک‌های مالی مردمی به بنیاد مبارزه با فساد که ریاست آن را بر عهده دارد،‌ شده بود.

ناوالنی ۴۵ ساله و سایر مخالفان سیاست‌های کرملین، این اتهامات را «سیاسی» توصیف می‌کنند و معتقد هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قصد دارد این ناراضی سیاسی را تا پایان «عمر» در حبس نگهه دارد.

مسکو، سازمان سیاسی ناوالنی را «افراطی» نامیده و فعالیت آن را در روسیه ممنوع اعلام کرده است.

کرا یارمیش، سخنگوی این رهبر مخالف سیاسی، نیز از تصمیم حکومت پوتین برای انتقال ناوالنی به یک «زندان فوق امنیتی» خبر داده و از محدودیت در دسترسی به وی پس از این انتقال ابراز نگرانی کرده است.

آقای ناوالنی در ژانویه ۲۰۲۱ پس از معالجه در آلمان و هنگام بازگشت به روسيه، در فرودگاه مسکو بازداشت شد. او تابستان سال قبل در پروازی بین سیبری و مسکو ناگهان به شدت بیمار شد و تحت فشار خانواده و همکارانش برای معالجه به برلین منتقل شد.

تحقیقات در آلمان و دو کشور اروپایی دیگر به این نتیجه رسید که او با ماده مخرب اعصاب مسموم شده است.

کشورهای غربی و آقای ناوالنی دولت روسیه و شخص پوتین را مسئول این حادثه دانسته و آن را سوءقصد به جان یک مخالف سیاسی توصیف کرده‌اند. دولت و مقامات روسیه همواره این اتهام را رد کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/ب.ب/ر.ح
XS
SM
MD
LG